گروه درمانی یالومی؛ اشتراک ناهشیار

شاید یکی از قوی ترین و در عین حال ساده ترین ابزارها در روان درمانی، گروه درمانی باشد. اشتراک گذاری افکار و ابراز صادقانه احساسات در مورد هر آنچه در لحظه اتفاق میافتد. گروه درمانی همیشه وجود داشته است اما هیچ کسی مانند اروین یالوم از نحوه کاربرد بالینی آن دفاع نکرد. اولین کتاب او نظریه و عمل روان درمانی گروهی است. «اینجا و لحظه اکنون» مبتنی بر این ایده است که مسائل بین افراد به عنوان مراجع در گروه درمانی چگونه پدیدار خواهد شد. زنی که احساس می‌کند همه دوستان و خانواده‌اش به او خیانت کرده‌اند، مردی که مشکلات خشم دارد، در نهایت در درمان گروهی احساس عصبانیت را ابراز میکند.

پرداختن به مواردی که در گروه درمانی مطرح می شود، کانون توجه قرار می گیرد. گروه درمانی کمتر در مورد مسائل صحبت میکند و بیشتر در لحظه اکنون با آنها کار میکند. یالوم، درمانگران و مراجعان را بطور یکسان تشویق می‌کند تا ریسک آسیب‌پذیری گروه درمانی و آنچه در لحظه اتفاق می‌افتد را بپذیرند، این تغییری محسوس است که اغلب به ثمر می‌رسد. در بهترین حالت، روان درمانی گروهی مستمر، مانند تجربه داشتن یک خانواده سالمی است که آرزو میکنید کاش از وهله اول در چنین خانواده ای بزرگ میشدید.

گروه درمانی
اقدام به گروه درمانی، روشی مؤثر برای حل مشکلات

گروه درمانی سابقه طولانی و غنی در زمینه سلامت روان دارد که با نام هایی مانند راجرز، بیون، لوین و یالوم همراه است. چند دهه پیش، مردم از تجربیات قدرتمندی در گروه‌های متقابل، گروه‌های روان‌درام و در کلینیکهای روانشناختی صحبت میکردند. اما امروزه بیشتر در مورد مزایای گروه های حامی و گروه های بهبودی میشنوید. گروه های مربوط به موضوعات خاص، فوق العاده مفید هستند. گروه درمانی اصیل، خوب و تقریباً در همه جا وجود دارد: دانشگاه ها، بیمارستانها، کلینیک های سلامت روان، مساجد، کلینیک های توانبخشی و غیره. گروه درمانی یکی از روشهای روان درمانی است که به سه دلیل مهم دچار سو تفاهم شده است:

  • اکثر روانشناسان، متخصص در درمان فردی هستند و تجربه یا آموزش در گروه درمانی ندارند.
  • گروه درمانی اغلب در رسانه ها ضعیف به تصویر کشیده می شود.
  • گروه ترسناک است! به اندازه کافی سخت است که مشکلات خود را با یک درمانگر در میان بگذارید چه رسد به گروهی از غریبه ها.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین وابستگی به دیگران

کاندیدای ایده آل برای گروه درمانی چه کسی است؟

گروه برای همه است. اگر در مورد آن فکر کنید، همه با گروه ها (خانواده، محل کار، محیط های اجتماعی) سر و کار دارند و هرکسی یک فضایی برای بهبود توانایی خود در ارتباط با دیگران دارد. خواه برای داشتن مرزهای بیشتر یا درک احساسات و به اشتراک گذاشتن آنها یا قاطعیت بیشتر باشد. گروه‌هایی برای اعتیاد، افسردگی، درد مزمن، بیماری روانی مزمن، خشم، زوجین، رشد شخصی، مدیریت اضطراب، آموزش مهارت‌های اجتماعی و تقریباً هر چیز دیگری که فکرش را بکنید وجود دارد. همانطور که می بینید، گروه درمانی میتواند کارکردهای مختلفی داشته باشند.

روانشناس، با توجه به الگوهای بین فردی و مهارت های ارتباطی و یا زمانی که فرد بطور قابل توجهی در زندگی خود احساس انزوا میکند، عضو شدن در گروه درمانی برای فرد را کاملا به موقع تشخیص میدهد. اما اگر فردی در بحران است، اگر مشکلات کنترل تکانه ای دارد که دیگران را تهدید میکند، اگر مایل به رعایت هنجارها یا مرزهای گروه نیست، اگر شخص ظرفیت همدلی و ارتباط بین فردی ندارد و ممکن است روان دیگران را به خطر بیندازد، برای گروه درمانی مناسب نیست.

انواع گروه درمانی
تقاوت گروه درمانی با درمان انفرادی

چه تفاوتی با درمان انفرادی دارد؟

بین گروه درمانی با درمان انفرادی تعدادی تفاوت وجود دارد:

  • مقرون به صرفه است.
  • گروه درمانی طوری شکل بگیرد که نسبت به درمان انفرادی، یک قدم به زندگی واقعی نزدیکتر باشد. شما نه تنها با یک متخصص سلامت روان، بلکه با افراد بصورت واقعی نیز سر و کار دارید. در یک گروه سلامت روان، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که بازخورد و بررسی های قوی‌تری را ارائه می‌دهند.
  • اعضای گروه از یکدیگر یاد میگیرند.
  • افراد بیشتر = انتقال بیشتر = محیط غنی به لحاظ احساسات = توانایی کار کردن روی ابراز و تحمل احساسات شدید در خود و دیگران.
  • درمانگر میتواند بیمار خود را در یک محیط اجتماعی ببیند بجای اینکه فقط تنها روی مشکلات خود باقی بماند.

چگونه رازداری در گروه حفظ می شود؟

بیشتر گروه‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها دارند که از هر عضو می‌خواهند به آنها احترام بگذارد. در این دستورالعمل ها، روانشناس نحوه برخورد اعضا با اطلاعات خصوصی یکدیگر را روشن خواهد کرد. از اعضا می‌خواهد که اطلاعات شخصی یا هویتی درباره اعضای گروه را به اشتراک نگذارند. معمولا گروه‌های مؤثر دارای اهداف و اشتراکات مشترکی هستند.

واقعاً در این فرایند گروهی چه اتفاقی می افتد؟

درمانگر معمولاً همه اعضا را در جلسات فردی از نظر آماده سازی هر عضو برای استفاده از گروه، مورد غربالگری قرار میدهد. افراد لحظه به لحظه روی خود نظارت دارند، احساسات و افکار خود را در واکنش به آنچه در گروه یا نسبت به سایر اعضای گروه اتفاق میافتد، یادداشت میکنند. اعضا می‌توانند در مورد نحوه برخورد و تأثیری که بر دیگران می‌گذارند بازخورد دریافت کنند، که به آنها اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه ارتباط و درک آنها می‌دهد. سپس اعضای گروه می توانند انتخاب کنند که چگونه روی سبک ارتباطی خود در گروه کار کنند و تمرین کنند تا این کار را با افراد در زندگی واقعی خود انجام دهند.

الگوهای پویا بین فردی اعم از مثبت و منفی بررسی میشوند و برای مراجعین واضح تر میشوند، بنابراین ایجاد تغییر ممکن میشود. اعضای گروه یاد می گیرند که احساسات خود را شناسایی، درک کنند و بیان کنند و به دیگران اجازه دهند همین کار را انجام دهند. در نظر گرفتن اصالت، اعتبار، آزادی فرد به جای مفاهیم دور از ذهن.

گروه درمانی مؤثر
چگونه و چه زمان به گروه درمانی روی آوریم؟

چگونه افراد به گروههای درمانی متصل شوند؟

ابتدا، اگر در درمان فردی هستید، با درمانگر خود در مورد گروه درمانی و اینکه چه نوع گروهی ممکن است برای شما مفید باشد گفتگو کنید. ثانیاً، می‌توانید با انجمن روان‌درمانی گروهی «مکث» تماس بگیرید و جستجو کنید و ببینید آیا گروهی در حیطه شرایط شما در حال اجرا است یا خیر. در پایان می توان گفت، گروه ها شگفت انگیز هستند. همه شما در یک گروه به دنیا می آیید و روزانه بصورت گروهی کار میکنید. گروه درمانی مکانی است که در آن فرد میتواند مجدداً وارد خانواده شود، به این معنی که یک گروه سالم می‌تواند به فرد کمک کند تا با روش‌هایی یاد بگیرد و رشد کند که خانواده اصلی‌اش قادر به انجام آن نبودند. گروه راهی عالی برای درک بهتر و نحوه ارتباط با دیگران و کار بر روی راه های موثرتر برای عشق ورزیدن و مبارزه با چالش است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 3 - میانگین امتیاز: 4.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین