بی جنس گرایی یا جنس ناگرایی چیست؟

بی جنس گرایی یا جنس ناگرایی (Asexuality)، یک گرایش جنسی است که در آن فرد ممکن است در یک فعالیت جنسی شرکت کند اما کشش جنسی کمی را احساس کند یا اصلا احساس نکند. این گرایش با امتناع از ازدواج یا خودداری از انجام فعالیت جنسی متفاوت است. تخمین زده می شود که 1٪ از جمعیت بی جنس گرا هستند، اگرچه محققان معتقدند که این تعداد در واقع می تواند بیشتر باشد.

بی جنس گرایی چیست؟

در ابتدا گرایش های جنسی به طور کلی شامل سه گرایش دگرجنس گرایی، دوجنس گرایی و همجنس گرایی می شد. درحال حاضر از نظر برخی از محققان چهارمین دسته از گرایش های جنسی بی جنس گرایی است که به طور کلی، به معنای فقدان گرایش جنسی است.

بی جنس گرایی یک گرایش جنسی است، همانند دگر جنس گرایی و دیگر گرایش های جنسی. در حقیقت جنس ناگرایی هم هویت است و هم دارای طیف های مختلفی است. براساس پژوهش ها، طیف بی جنس گرایی میزانی است که یک فرد ممکن است خود را به عنوان بی جنس گرا معرفی کند را توضیح می دهد. بر طبق این تعریف، بعضی از افراد بی جنس گرا ممکن است علاقه کمی را به روابط جنسی نشان بدهند. ممکن است حتی تجربیاتی از کشش جنسی داشته باشند و بعضی دیگر این چنین نباشند. لازم است بگوییم افراد بی جنس گرا نیز مانند دیگر افراد نیازهای عاطفی دارند. آنها بیشتر تمایل دارند با دیگران روابط صمیمی و عاطفی ایجاد کنند. هر طیف از بی جنس گرایی ممکن است تجربیات مختلفی را تجربه کند که شامل موارد زیر است:

  • عاشق شدن
  • تجربه برانگیختگی
  • داشتن ارگاسم
  • ازدواج کردن
  • بچه داشتن
بی جنس گرایی چیست؟

طیف های مختلف

طیف بی جنس گرایی دارای دو دسته کلی است که شامل گرایش جنسی و گرایش عاشقانه می شود و هر دسته دارای انواع مختلفی است. همانطور که گفته شد، افراد بی جنس گرا نیز نیازهای عاطفی دارند. اما بسته به اینکه افراد در چه دسته ای قرار بگیرند، راه حلشان برای رفع این نیازها متفاوت خواهد بود. بعضی از افراد بی جنس گرا ممکن است روابط عاشقانه داشته باشند. آنها می توانند حس کنند که به لحاظ عاشقانه، به فردی دیگر جذب شده اند. بعضی دیگر دوستی های نزدیک را ترجیح می دهند و برخی ممکن است حتی برانگیختگی کمی را تجربه کنند.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان میل جنسی

سایر هویتهای رایج که در طیف بی جنس گرایی یا عاشقانه قرار می گیرند عبارتند از:

بی عاطفه گرا (Aromantic)

آرمانتیک یا بی عاطفه گرایی، یک جهت گیری عاشقانه است که با تمایل و گرایش جنسی متفاوت است. البته گرایش عاشقانه و گرایش جنسی، برای اکثر افراد دو مقوله در هم تنیده هستند، اما در حقیقت متفاوت اند. افراد بی عاطفه گرا کشش رمانتیک کمی را تجربه می کنند یا اصلاً کشش رمانتیکی را تجربه نمی کنند. آنها دوستی های نزدیک و سایر روابط غیرعاشقانه را به روابط عاشقانه و رمانتیک ترجیح می دهند. بسیاری از افراد بی عاطفه گرا، عشق های افلاطونی را ترجیح می دهند. به این معنا که آنها عشقی دارای تعهد اما بدون روابط رمانتیک را ترجیح می دهند. بعضی آرمانتیک ها بچه دار شدن را نیز انتخاب می کنند.

نیمه جنس گرایی (Demisexual)

اصطلاح دمیسکشوال یا نیمه جنس گرایی به افرادی اطلاق می شود که تنها پس از زمانی که احساس نزدیکی عاطفی و هیجانی زیادی به فردی داشته باشند، تجربه کشش رمانتیک و جنسی پیدا خواهند کرد.

کم جنس گرایی (Graysexual و Grayromantic)

افراد کم جنس گرا جایی میان بی جنس گرایی و دارای میل جنسی هستند. به عبارتی دیگر، افراد کم جنس گرا میتوانند شامل موراد زیر بشود. البته تنها محدود به موارد زیر نیست:

  • افرادی که فقط گاهی اوقات کشش و جاذبه رمانتیک را تجربه می کنند.
  • افرادی که فقط گاهی اوقات کشش و جاذبه جنسی را تجربه می کنند.
  • افرادی که کشش و جاذبه جنسی را تجربه می کنند اما میل جنسی بسیار پایینی دارند.
  • افرادی که تمایل دارند و از روابط جنسی یا عاشقانه لذت می برند، اما فقط در شرایط بسیار خاص.

بی جنس گرایی، امتناع از ازدواج، ریاضت و خودداری، اختلال بیزاری جنسی!!

بی جنس گرایی را نباید با امتناع از ازدواج یا پرهیز از فعالیتهای جنسی یکسان دانست. اگر فردی تصمیم گرفته است ازدواج نکند و مجرد بماند یا فردی از هرگونه رابطه جنسی پرهیز می کند، به این معناست که به صورت آگاهانه تصمیم گرفته است تا با وجود دارا بودن کشش جنسی، در فعالیت های جنسی شرکت نکند. همچنین باید توجه داشته باشید که افراد بی جنس گرا، مبتلا به اختلال میل جنسی کم فعال یا اختلال بیزاری جنسی نیستند. اختلالات یاد شده، موقعیت های پزشکی هستند که هنگام هرگونه فعالیت جنسی، اضطراب شدیدی را به همراه خواهد داشت. البته ممکن است به دلیل فشارهای اجتماعی افراد بی جنس گرا در مورد رابطه جنسی دچار اضطراب شوند، اما این شرایط نیز متفاوت با اختلال بیزاری جنسی است.

باید توجه داشت که بی جنس گرایی موارد زیر را شامل نمی شود:

  • پرهیز از فعالیت های جنسی به دلایل مذهبی
  • سرکوب جنسی، بیزاری، یا اختلال عملکرد
  • ترس از صمیمیت
  • از دست دادن میل جنسی به دلیل سن، بیماری یا شرایط دیگر
جنس ناگرایی

چگونه متوجه شویم که بی جنس گرا هستیم؟

بی جنس گرایی یک گرایش جنسی است. به طور معمول، یک فرد بی جنس گرا علاقه کمی به فعالیت جنسی با افراد دیگر دارد یا اصلا علاقه ای از خود نشان نمی دهد. البته با وجود این علاقه کم، ممکن است وارد فعالیت های جنسی شوند. همچنین نباید بی جنس گرایی را با از دست دادن ناگهانی علاقه به شرکت در فعالیت جنسی یا انتخاب نکردن رابطه جنسی در حالی که همچنان کشش و جاذبه جنسی تجربه می شود، یکسان دانست.

چگونه به همسرم یا کسی که دوستش دارم بگویم که آسکشوال هستم؟

این سوالی چالش برانگیز و سخت برای هر فرد بی جنس گراست. اعلام گرایش جنسی برای افراد بی جنس گرا می تواند کاری ترسناک باشد، چرا که ممکن است فرد با خطرات خاصی مانند طرد شدن رو به رو بشود. خیلی از افراد بی جنس گرا از پیداکردن شریکی که نتواند آنها را همانطور که هستند بپذیرد، می ترسند. اما باید بگوییم اگر شما فردی آسکشوال هستید، باید به یاد داشته باشید که سزاوار عشق و شادی هستید و امیدواریم فردی را پیدا کنید که شما را همانگونه که هستید دوست داشته باشد. همچنین نباید فراموش کنید که مهم نیست چقدر فرد مقابل را دوست دارید اگر نمی خواهید، هرگز نباید تحت فشار کسی فعالیت جنسی داشته باشید. در نظر داشته باشید اگر فردی شما را به دلیل بی جنس گرایی سرزنش می کند، بنظر نمی رسد فردی مناسب برای شما باشد.

جمع بندی

گرایشهای جنسی مختلفی وجود دارد که بی جنس گرایی نیز یکی از آنهاست. همانطور که بعضی افراد دگرجنسگرا هستند، برخی از افراد نیز بی جنس گرا هستند. افرا بی جنس گرا هیچگونه علاقه ای به شرکت در فعالیتهای جنسی ندارند و یا علاقه بسیار کمی دارند. افراد دگر جنس گرا ممکن است کشش رمانتیکی را احساس کنند یا احساس نکنند. در مورد فعالیت جنسی هم همینطور است. بدلیل اینکه بی جنس گرایی یک طیف است، میزان درگیری در فعالیتهای جنسی یا رمانتیک و عاشقانه، به این بستگی دارد که فرد در کجای طیف باشد. بی جنس گرایی طیف گسترده ای دارد که از افرادی که هیچ جاذبه و کشش جنسی یا عاشقانه ای را تجربه نمیکنند، شامل میشود تا افرادی که تحت شرایط خاصی، درگیر بعضی فعالیتهای جنسی میشوند. حتی بعضی از افراد بی جنس گرا، روابط معنادار و پایداری دارند و برخی ازدواج میکنند یا بچه دار میشوند.

منابع: medicalnewstoday.com و trojanbrands.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 5 - میانگین امتیاز: 4.4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین