راه های درمان اختلال هویت جنسی چیست؟

هویت جنسی می تواند با مرد و زن بودن یکسان باشد یا نباشد. هویت جنسی با نقش انسان رابطه تنگاتنگی دارد، این مفهوم در واقع به فهم ما از مرد و زن بودن وابسته است و در واقع اینکه ما جدای از اندام های بدنمان خود را چطور می بینیم هویت جنسی است. اختلال هویت جنسی چیست؟ درمان اختلال هویت جنسی به چه شکل است؟

حالتی است که بین جنسیتی که پذیرفته شده با هویت جنسی اختلاف و تضاد وجود داشته باشد. این افراد معمولاً نسبت به مرد یا زن بودن خود، در واقع از جنسیتی که دارند ناراحت هستند و همین نارضایتی باعث می شود که آنها مانند جنس متضاد رفتار کنند لباس های خارج از عرف بپوشند، در فعالیت هایی که مخالف با جنسیت خودشان است شرکت کنند

این اختلال نسبت به دیگر اختلالات شایع نیست و میزان شیوع آن در مردان از زنان بیشتر است این اختلال می تواند دلایل و علت های مختلفی داشته باشد از جمله عوامل ژنتیکی، زیستی – عصبی و روانشناختی.

مانند اکثر اختلالات و بیماری ها ژنتیک می تواند در این اختلال نیز تاثیر داشته باشد و عوامل دیگری مثل هورمون ها در دوران بارداری و سنین بزرگسالی می تواند در به وجود آمدن این اختلال موثر باشد، ولی مهمترین علل موثر در این مشکل عوامل روانشناختی و اجتماعی است، تفاوت های منطقه ای و فرهنگی در جامعه میتواند تاثیر زیادی در پذیرش و یا رد جنسیت و هویت جنسی داشته باشد.

یکی از عوامل مهم رفتار والدین است، شکایتی که اکثر بچه ها دارند تفاوت و تبعیضی است که خانواده ها بین دو جنس میگذارند و یا اینکه مانع رفتارهای پسرانه و دخترانه فرزندان خود نمی شوند و در تقویت این هویت، ناخواسته می توانند نقش داشته باشند.

اختلال هویت جنسی

آیا این اختلال درمان دارد؟

با پیشرفت علم و فناوری بیشتر بیماری ها و اختلالات وارد فاز درمان شدند یکی از متداول ترین درمان ها در این اختلال جراحی و تغییر دادن جنسیت است و یکی دیگر از روش های پزشکی درمان از طریق هورمون ها است.

علاوه بر این درمان های رفتاری و شناختی هم برای این اختلال وجود دارد، این درمان ها روی فکر و رفتار افراد کار می کنند و تا حدودی قصد دارند شیوه راه رفتن، حرف زدن و مراودات اجتماعی را تغییر دهند. در درمان اختلال هویت جنسی، روان درمانی های موفق نشان داده است که این اختلال از راه هایی غیر از جراحی کردن هم امکان پذیر است و چه بسا اصولی تر و موثرتر هم است لذا روی فکر و شناخت افراد کار می کند و می توانند با رضایت قلبی و لذت اختلال خود را درمان کنند.

درمان اختلال هویت جنسی

درمان اختلال هویت جنسی و روان درمانی

هدف از درمان این بیماران کمک به آنها برای حس آرامش و راحتی با هویت مطلوبشان است و نباید صحبت از هویت جنسی متناسب با عرف باشد زیرا این موضوع سبب می شود اعتماد بین مشاور و مراجع از بین برود.

خانواده باید تمام رفتار فرزندان خود را به صورت غیر مستقیم زیر نظر داشته باشد و به محض مشاهده رفتارهای خاص آنها را تحت درمان قرار دهند، روانشناسان معتقدند که والدین باید فرزندان خود را همراهی کنند و آنها را به حال خود رها نکنند، این اختلال هم مانند تمام بیماری ها هر چه زودتر تشخیص داده شود درمان راحت تر صورت میگیرد.

کودکان از طریق مشاوره های فردی و خانوادگی و بزرگسالان هم به صورت مشاوره فردی و یا زوج درمانی می توانند به درمان اختلال هویت جنسی بپردازند. یک محیط امن و ایجاد رابطه حسنه با این افراد می تواند درمان را سریع تر پیش ببرد.

ارتباط موثر درمانگر و مراجع و همدلی کردن در هر درمانی شرط اولیه و اساسی است به خصوص برای مراجعینی که ممکن است به واسطه نوع اختلال از جانب اطرافیان طرد شده و یا مورد توهین قرار گرفته باشند.

مراکز مشاوره و روان درمانی متعددی وجود دارد که با مشاوران متخصص و مجرب می توانند روند درمان را برای افراد دچار این اختلال و خانواده هایشان آسان کند از خدمات این مراکز بهره ببرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین