چگونه درد روحی و روانی خود را درمان کنیم؟

اختلال روانی یا سایکوسوماتیک به دردهای جسمی و بیماری هایی گفته می شود که منشا و ریشه آنها درد روحی و روانی است. پزشک فرانسوی به نام پیر بریکه متوجه شد که اکثر بیمارانی که پیش او می روند از دردهای جسمی شکایت دارند که دلیل پزشکی معلومی ندارند. در نتیجه این پزشک سندرمی را معرفی کرد که بیماران بدون علت بدنی با علائم بیماری روبه رو می شدند. در حال حاضر این سندرم با اسم اختلال نشانه بدنی در بین بیماری های اختلالاتی شناخته می شود. بنابراین منظور از این اختلال علائم بدنی است مانند تجربیات و حرکات درونی یا احساسات جسمی که توسط بدن تجربه می شود.

همچنین در برخی مواقع نشانه هایی مانند بیهوشی، سرگیجه، تهوع و درد را شامل می شود. اشخاص مبتلا به این سندرم مدام احساس ناخوشی و ضعف می کنند و علاقه به نرمش و ورزش از خود نشان نمی دهند تا جایی که دلیل حال بد خود را ورزش کردن می دانند. ناگفته نماند آنها دلیل رفتارهای افراطی، احساسات و افکار مربوط به علائم بدنی و استرس هایی در مورد سلامت خود دارند. این استرس ها احتمال دارد مرتبط با کارکرد یا ظاهر بدن باشد که به شکل بیماری در فرد خود را نشان می دهد. برخی اوقات احتمال دارد بیمار دردی زیادی بکشد و مدام دنبال تسکین آن باشد و حتی بیماری تشخیص داده شود ولی طبق تشخیص متخصص بالینی ماهیت و مقدار درد در مقابله با این سندرم توجیه پذیر نیست.

درمان درد روحی و روانی

انواع بیماری های روان تنی

بیماری های مرتبط با درد روحی و روانی یا بیماری های روان تنی خود به سه دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است:

جسمانی سازی

تمرکز بر روی یک یا چند علائم بدنی از نشانه های اصلی اختلال روان تنی می باشد و ناراحتی و اضطراب بارزی از خود نشان می دهد که با شدت و ماهیت نشانه بدنی تناسبی ندارد. برای مثال نمونه بسیار متداول این اختلال میتوان به درد شدید اشاره کرد که عوامل روانی در شدت یا دوام آن تاثیر دارد بدون اینکه علائم فیزیکی یا بدنی داشته باشد. همچنین این اختلال بر روابط بین فردی و زندگی شخص مبتلا سایه می افکند.

اضطراب بیماری یا هیپوکندریازیس

هیپوکندریازیس یکی دیگر از اختلال علائم بدنی می باشد که شخص بر این باور است به بیماری جدی دچار شده و مدام مضطرب می باشد حتی هنگامی که علائمی از آن در بدن وجود ندارد.

اختلال تبدیلی

در اختلال تبدیلی نوعی خنثی بودن بدن مانند فلجی قابل تشخیص است که دلیل پزشکی برای آن وجود ندارد. بنابراین علت مشخصی برای اختلال نشانه بدنی وجود ندارد اما اختلالات اضطرابی تاثیری زیادی بر این سندرم می گذارد. در این اختلال افسردگی با علائم جسمی زیادی دیده می شود که آسان ترین تشخیص در این بیماران همان اختلال درد و اختلال جسمانی سازی است.

درمان انواع بیماری های روان تنی

تغییر شناختی و نشانه های اضطراب در افکار درمان جویان و متخصصان ریشه اصلی این اختلال شناخته می شود و درمان درد روحی و روانی هم بر این اساس انجام می گیرد. بنابراین طبق نگرش درمانگر روش های زیر برای درمان اختلال درد روحی و روانی وجود دارد.

یک درمانگر طبق نظریه هیستری سعی می کند اختلافات زیر بنایی (ریشه ای) که با علائم شخص در ارتباط است را شناسایی کند سپس آنها را به سطح بیداری مغز آن شخص بیاورد. بنابراین درمانجو از طریق این فرآیند خودآگاهی و بینش کسب می کند طوری که به توانایی دست می یابد که بتواند هیجان های خود را با گفتار بیان کند بدون اینکه جسم خود را درگیر کند.

شخص درمانگر با رویکرد شناختی رفتاری خود سعی می کند به کمک درمانجو افکاری که با علائم جسمانی شخص در ارتباط است را شناسایی کند سپس تغییری در آنها ایجاد کند. زیرا در این اختلاف افراد احساسات پیش پا افتاده خود را فاجعه انگیز بیان می کنند. بنابراین حساسیت آنها به علائم جسمانی زیاد می شود و در نتیجه حس بیمار بودن در آنها تقویت خواهد شد. در این شرایط درمانگر سعی بر آن دارد که درمانجو را وادار کند به واکنش های بدنی خود عکس العملی منطقی تر داشته باشد.

مراقبه و هیپنوتراپی دو فرایندی هستند که در اختلال تبدیلی جهت درمان به کار می روند. درمانگران هیپنوتراپیست از افراد خواهان درمان می خواهند برای مثال اگر پای آنها دچار نوعی فلجی شده است را حرکت دهند. سپس از طریق هیپنوتیزم درمانجو را وادار می کنند بعد از اتمام هیپنوتیزم کماکان در حرکت باشند.

درد روحی و روانی

علائم درد روحی و روانی

درد روحی و روانی مانند درد جسمی علائم و نشانه های مختص به خود را دارد که به شرح زیر است:

  • افزایش درد و تپش قلب با افزایش درد روحی و روانی

هنگامی که درد روحی و روانی شما افزایش می یابد تپش قلب به طور چشمگیری افزایش یافته تا جایی که در سینه خود احساس درد می کنید. زیرا با ایجاد استرس هورمون هایی در مغز شما ترشح می شوند که تپش قلب شما را محکم تر و تند می کنند.

  • تعریق کف دست با وجود درد روحی و روانی

تعریق کف دست نشانه وجود درد روحی و روانی یا همان استرس می باشد و این فرایند زمانی رخ می دهد که غدد تعریق در بدن شما در واکنش به دستگاه عصبی به نام سمپاتیک برانگیخته می شود.

  • ایجاد درد و بهم ریختگی معده و ارتباط آن با درد روحی و روانی

هنگامی که شما دچار درد روحی و روانی می شوید بدنتان به جنگ و گریز پاسخ می دهد که ترشح آدرنالین به همراه دارد. بنابراین با ترشح آدرنالین فرایند هضم مختل یا متوقف می شود تا بدن کل انرژی را صرف مقابله با اضطراب بکند. در نتیجه با افزایش استرس معده ضعیف شده و احتمال دارد به سندرم روده تحریک پذیر مبدل شود.

  • سردرد ناشی از درد روحی و روانی

طبق تحقیقات انجام شده درد روحی و روانی مداوم سردردهای مزمن به همراه دارد که ممکن است از وسط روز شروع شود و تا ماه ها طول بکشد.

  • خستگی مستمر با افزایش درد روحی و روانی

وقتی ذهن مدام مشغول باشد جسم آن را حس می کند. در نتیجه زمانی که ذهن از درد روحی و روانی مملوء باشد دیگری جایی برای کارهای مفید نخواهد داشت. بنابراین طبق تحقیقات خستگی مزمن نشانه افسردگی و اضطراب است.

  • عدم تمرکز با وجود درد روحی و روانی
  • بیداری شبانگاهی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین