9 ویژگی شخصیت سالم که همه باید داشته باشند!

هر کدام از ما افراد منحصر به فردی هستیم، با تمایلات، ترجیحات و تنفرات خاص. این مؤلفه ها هستند که ما را می سازند. در حالی که هیچ ویژگی درست یا نادرستی وجود ندارد، ویژگیهای شخصیتی سالم خاصی وجود دارد که از نظر علمی به سازگاری روان شناختی مرتبط است. شخصیت سالم، روشی برای واکنش نشان دادن فرد است که در آن با هوش زندگی اش را هدایت میکند و به زندگی احترام میگذارد. بنابراین شخصیت سالم نیازهای شخصی اش را ارضا میکند و با آگاهی، شایستگی، ظرفیت دوست داشتن خود، محیط طبیعی و افراد دیگر رشد میکند

اگر این چند ویژگی را دارید، شخصیت سالمی دارید:

1. گشودگی به احساسات

باز بودن نسبت به احساسات به این معناست که ما از احساسات خود نمیترسیم. ما به احساسات خود اعتماد می کنیم، آنها را میپذیریم و از آنها برای راهنمایی و اطلاع رسانی استفاده میکنیم. در حالی که وقتی ما از احساسات خود میترسیم یا در حال مبارزه با آنها هستیم، ممکن است تمایل داشته باشیم که احساسات خود را از طریق روشهایی که میتواند تأثیر مخربی بر زندگی ما داشته باشد سرکوب یا مدیریت کنیم. باز بودن نسبت به احساسات دیگران هم به این معنی است که میتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و در روابط خود صمیمی تر باشیم.

2. اصیل بودن

افراد اصیل، صریح و صمیمی هستند و وقتی ما اصیل هستیم، در واقع در حال پرورش روابط واقعی با دیگران هستیم. ما خودمان یا دیگران را دستکاری نمیکنیم و وارد یک رابطه واقعی میشویم. افرادی که صراحت کمتری دارند، تمایل بیشتری به دستکاری دیگران از طریق چاپلوسی، حیله گری یا فریب دارند. آنها این تاکتیکها را به عنوان مهارتهای اجتماعی ضروری میبینند. ممکن است افراد ساده تر را ساده لوح تلقی کنند. در حالی که داشتن روابط معتبر به معنای آوردن ارتباط و صمیمیت بیشتر به زندگی ماست.

شخصیت سالم

3. احساس شایستگی

شایستگی به این احساس اشاره دارد که فرد توانا، معقول، محتاط و مؤثر است. احساس شایستگی یعنی احساس اینکه «من خوبم». این احساس باعث ایجاد حس مثبت در مورد اینکه ما در دنیا چه کسی هستیم، میشود که برای عزت نفس عالی است. کسانی که توانایی بالایی دارند احساس میکنند برای مقابله با زندگی آمادگی خوبی دارند و کسانی که در زندگی خود حس شایستگی پایینی دارند، نظر مثبت کمتری نسبت به تواناییهای خود دارند و اذعان می کنند که اغلب بدون آمادگی و ناتوان هستند. مردم زمانی با اعتماد به نفس و انعطاف پذیر میشوند که بدانند توانایی انجام و دستیابی به چیزهایی را دارند. بر روی مهارتی که از قبل دارید کار کنید و هر روز برای آن وقت بگذارید.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین افسردگی دکتر برنز

4. صمیمیت

گرم بودن در روابط به صمیمیت بین فردی مربوط میشود. افراد خونگرم، مهربان و صمیمی هستند. آنها واقعاً مردم را دوست دارند و به راحتی به دیگران وابسته میشوند. افرادی که از نظر صمیمیت ضعیف تر هستند، نه خصمانه هستند و نه لزوماً فاقد شفقت اند. اما از نظر رفتاری رسمی تر، محتاط تر و دورتر از افرادی هستند که صمیمیت بالایی دارند.

5. احساسات مثبت

کسانی که دارای سطوح بالایی از احساسات مثبت هستند، تمایل دارند حسهای مثبتی مانند خوشحالی، شادی، عشق و هیجان را تجربه کنند. آنها به راحتی و اغلب میخندند و شاد و خوش بین هستند. کسانی که سطوح پایینی از احساسات مثبت دارند، لزوماً ناراضی نیستند. آنها صرفاً کمتر سرزنده و باروحیه هستند. احساس خصومت زیاد نشان دهنده تمایل به تجربه خشم و احساسات منفی مانند ناامیدی و تلخی است. کسانی که دارای سطوح بالایی از خصومت هستند، آمادگی بیشتری برای تجربه خشم دارند.

همه ما احساس عصبانیت میکنیم و اغلب احساس میکنیم که این یک احساس غیرقابل کنترل است که ما را فرا میگیرد. اما تداوم داشتن تجربه های خشم میتواند منجر به اثرات نامطلوب بر سلامتی، چه روحی و چه جسمی شود. احساس عصبانیت مشکلی ندارد، اما یادگیری کنترل کردن آن مهم است. ثابت شده است که یادگیری تکنیکهای تنفس برای ریلکس کردن، تمرین یوگا و انجام مدیتیشن به کنترل خشم کمک میکند.

6. اضطراب کم

اضطراب نبردی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. کمی اضطراب مفید است زیرا چیزی در مورد یک موقعیت به ما میگوید و به ما کمک میکند احتیاط کنیم یا خطر را درک کنیم. این طبیعی است که در برخی موارد نگران باشیم، اما برای برخی افراد، نگرانی یک روش زندگی است. اگر بیش از حد احساس اضطراب کنیم، خود را محدود میکنیم و از موقعیتها اجتناب میکنیم. منطقه امن ما کوچک میشود و با احساس آزادی و امنیت زندگی نمیکنیم.

7. افسردگی

یک فرد سالم از نظر روانی انعطاف پذیری بیشتری در تفکر دارد و میتواند سایه های خاکستری را هم در موقعیتها ببیند. اما زمانی که احساس افسردگی میکنیم، افکار منفی زیادی را تجربه کنیم و این افکار ما اغلب سیاه و سفید اند و انعطافی ندارند. فرد افسرده مستعد احساس گناه، اندوه، ناامیدی و تنهایی است و به راحتی دلسرد میشود. کسانی که افسردگی پایینی دارند، بندرت چنین احساساتی را تجربه میکنند، اما لزوماً شاد نیستند. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات سلامت روان است و غلبه بر آن آسان یا سریع نیست، اما ممکن است. صحبت کردن در مورد افسردگی و کمک گرفتن از یک متخصص شرم آور نیست، بلکه کار شجاعانه ای برای نجات خود است.

8. آسیب پذیری کم در برابر استرس

آسیب پذیری کم در برابر استرس به این معنی است که وقتی زندگی چیزی استرس زا برای ما ایجاد میکند، برای مقابله با آن صلاحیت بیشتری احساس میکنیم و بیشتر تحت کنترل، فعال تر و کمتر واکنشی هستیم. کسانی که آسیب پذیری پایینی در برابر استرس دارند، خود را قادر به مدیریت در موقعیتهای دشوار میدانند و اغلب احساس سالمی نسبت به تواناییهای انطباقی خود دارند.

ویژگیهای شخصیتی سالم

9. تکانشگری کم

تکانشگری به ناتوانی در کنترل هوسها و امیال آنی اشاره دارد. کسانی که امتیاز بالایی در تکانشگری دارند، چنان امیال خود را (برای غذا، سیگار و دارایی) قوی میدانند که نمیتوانند در برابر آنها مقاومت کنند، اگرچه ممکن است بعداً از این رفتار پشیمان شوند. کسانی که تکانشگری پایینی دارند، مقاومت در برابر چنین وسوسه هایی را آسانتر میدانند؛ زیرا توانایی به تعویق انداختن آن را دارند. قبل از اقدام تکانشی، به خود یادآوری کنید که اعمال شما منعکس کننده شخصیت و ارزشهای شماست. این میتواند به فرد کمک کند که کمتر رفتار تکانشگرانه داشته باشد و خبر خوب اینست که تحقیقات نشان داده است که مغز شما به راحتی میتواند آموزش ببیند که چگونه کمتر تکانشگر باشد.

در نهایت برای داشتن یک زندگی سالم نیازی به داشتن همه این ویژگیهای شخصیتی ندارید. در عوض، تاکید کلیدی ما برای سلامت روان شناختی این است که نمرات پایین در این نمایه ها تا چه حد شما را از رسیدن به اهداف شخصی تان باز میدارد. بنابراین سعی در بهبود خود در این ویژگیهای روانشناختی میتواند به رشد ابعاد مختلف ما کمک بسزایی داشته باشد.

منابع: scientificamerican.com و wellandgood.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 4 - میانگین امتیاز: 4.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین