اعتیاد به کنترل دیگران و نشانه های آن

آیا می دانید اعتیاد به کنترل دیگران به چه معنی است؟ آیا تا بحال در موقعیتی قرار گرفته اید که احساس کنید اگر کاری انجام دهید یا حرفی بزنید مورد خشم اطرافیان قرار می گیرید و یا ترس اینکه مورد انتقاد قرار بگیرید و محاکمه شوید از انجام آن کار سرباز زده اید.

در اطراف خود بارها افرادی را دیده ایم که همیشه دلهره این را داشته اند که مبادا کاری کنند که همسر یا خانواده آنها عصبانی شود و یا مورد بازخواست قرار دهد. موارد مشابه این چنینی زیاد هستند. اگر این ضعف ها را در یکی از اطرافیانتان می بینید قطعاً شما درگیر یک انسان معتاد به کنترل دیگران شده اید و همیشه در نقطه مقابل یک معتاد به دیگران یک قربانی وجود دارد.

نوع رفتار قربانی و معتاد به کنترل کاملاً متفاوت است. بیشتر افراد قربانی نمیتوانند هیچ تصمیمی را بدون فرد معتاد بگیرند و به نوعی ناچارند تا تصمیمات را افراد معتاد برای آن ها اتخاذ کنند. قربانی توانایی درخواست کمک از دیگران را دارد در حالی افراد معتاد هیچ آسیبی در خود نمی بینند و هرگز از کسی درخواست کمک نمی کنند و معتقد است که به تنهایی از عهده تمام کارهایش برمی آید. افراد معتاد در واقع برای افراد قربانی تعیین تکلیف می کنند که این عمل باعث پدیدار شدن رفتارها و احساس های ناخوشایندی در فرد می شود.

اعتیاد به کنترل دیگران

اعتیاد به کنترل دیگران چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که افرادی که مدام در زندگی دیگران دخالت می کنند و حق تصمیم گیری برای کوچکترین مسائل زندگی را از آنها سلب می کنند به اختلال اعتیاد به کنترل دیگران مبتلا هستند. همه افراد حق دارند که زندگی و تصمیمات خود را شخصاً انجام دهند و به نوعی اختیار اعمال و رفتار خود را داشته باشند. حتماً برایتان پیش آمده که اگر کسی کنترل بخشی از تصمیمات شما را بر عهده بگیرد ناراحت شده اید و احساس خوبی به آن شخص نداشته اید.

حال تصور کنید که یک شخص کلاً اخلاق، رفتار، حرکات، پوشش، طرز صحبت کردن، بیرون رفتنیک شخص دیگر را زیر نظر بگیرد و برای ریز و درشت این اعمال تصمیم گیری کند. تعجب آور نیست رفتار افراد معتاد به کنترل دیگران دقیقاً به همین نحو است و این افراد خواهان کنترل همه چیز هستند و هر گونه عملی را انجام می دهند تا مبادا احساس اینکه چیزی تحت سلطه و کنترل آنها نیست به آنها دست دهد.

مشکلات و نشانه های اعتیاد به کنترل دیگران

شاید شما بارها و بارها در زندگی شخصی خود با افراد خانواده خود به دلیل کنترل های نابجا اختلاف داشته باشید اما این کنترل های گاه به گاه دلیلی بر وجود مشکل اعتیاد به کنترل دیگران نیست. همانطور که در بالا هم گفتیم این ضعف به مراتب در افراد مبتلا شدید است به طوریکه زندگی را برای افراد قربانی غیر قابل کنترل می کنند. طبیعی جلوه دادن این عمل در بین اطرافیان می تواند به مراتب اختلال را بدتر کند و یا به آن دامن بزند. پس لازم است قبل از بی اهمیت جلوه دادن مسئله مشکلات جدی که ممکن است این اختلال به دنبال داشته باشد فکر کنید.

  • افرادی که با چنین الگویی مواجه هستند از لحاظ احساسی بسته هستند و تحت هیچ شرایطی نمی تواند یا قصد ندارد احساسات آسیب پذیری و عواطف خود را بروز دهند.
  • فردی که از این اختلال رنج می برد از اینکه قبول کند که به شخص دیگری نیاز دارد احساس خوشایند و رضایت بخشی ندارد.
  • حس مالکیت با کنترل شدید: این افراد به قدری قربانی را به صورت تمام وقت کنترل می کنند که حس مالکیت و حس حسادت پیدا می کنند.
  • اگر مسئله ای مطابق میل این افراد نباشد به راحتی ناراحت می شوند و ممکن است کنترل رفتار خود را نداشته باشند و عصبانی شوند.
  • معتادین به کنترل نسبت به مسائل عادی زندگی وسواس دارند.
  • این افراد تمام تلاش خود را می کنند تا کنترل عادت ها و رفتارهای اطرافیان خود را در دست بگیرند و اگر متقابلا کسی به آن ها بگوید که چکار کنند ناراحت می شوند.
  • آزار دهنده ترین مشکلات و حالت های افراد معتاد به کنترل جانبداری مفرط نسبت به بعضی گرایشات و سلایق در رابطه با فرد قربانی می باشد.
  • در اغلب این افراد حتی فرد معتاد نمی تواند آخر هفته یا تعطیلات استراحت کند و دست از کنترل بردارد و این اعتیاد زمان و مکان خاصی نمی شناسد و همیشگی است.
  • وجود مشکلات جنسی مانند معذب بودن در رختخواب و فاصله گرفتن در افراد کنترل گر به شدت دیده می شود.
  • کم طاقتی، نداشتن صبر، لجوج بودن از علائم این افراد می باشد که باعث تحریک پذیری بیشتر می شود.
  • تبدیل شدن فرد کنترل گر به پدر یا مادر سلطه جو و انتقاد. چون کودکان و نوزادان کنترل ناپذیرند.

نشانه های اعتیاد به کنترل دیگران

آیا امکان جذب افراد اعتیاد به کنترل دیگران وجود دارد؟

شاید کمی برایتان تعجب آور باشد که جذب شدن به افراد معتاد به کنترل دیگران غیر ممکن است و شاید اگر کسی در چنین شرایط و رابطه ای قرار بگیرد سریعاً در صدد خارج شدن از آن برآید. موارد زیادی دیده شده که افراد جذب کنترل گرها شده اند. سوال اصلی اینجاست که چگونه میتوان به معتاد به کنترل جذب شد؟

  • افرادی که والدین کنترل گر داشته اند و این رفتار را عادی تلقی می کنند.
  • وجود احساس ضعف در خود فرد و اشتباه گرفتن کنترل گری با قدرت و هدفمندی طرف مقابل
  • در شما علائم اعتیاد به کنترل وجود دارد و همین مورد را دلیلی بر تفاهم طرفین می دانید.
  • اگر کودکی پر تنشی داشته اید و مدام مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشید از این رو با جذب افراد کنترل گر می خواهید مسیر ارتباط با دیگران را پیدا کنید.

درمان اعتیاد به کنترل دیگران

اعتیاد به کنترل دیگران یک ضعف آسیب زا محسوب می شود و درمان و کنترل مشکلی دارد. هیچ فردی به سادگی و با مقابله کردن با خواسته این افراد نتوانسته در درمان کمک کند. در جلسات ابتدایی درمانگر باید احساس کنترل گیری فرد را اقناع کند و کم کم با دلایلی نرم و ملایم سعی در تغییر نظر او داشته باشد.

  • بالا بردن اعتماد به نفس فرد در واقع کمک می کند تا آنچه که روان او به آن احتیاج دارد را حفظ و مدیریت کند.
  • از سرزنش و انتقادهای درونی اینگونه افراد بپرهیزید.
  • از مهارت های علمی برای کنترل رفتار فرد در تمام مراحل درمان استفاده کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین