علت سوزن سوزن شدن بدن چیست؟

اگر به اطراف خود دقت کنید؛ افراد زیادی را می بینید که در زندگی خود حداقل برای یکبار دچار سوزن سوزن شدن بدن شدهاند؛ که اکثراً در دست و پا اتفاق می افتد. برخی مواقع این احساس زود گذر، خفیف و قابل تحمل می باشد. علت اینکه فردی دچار احساس خفیف سوزن سوزن در بدن میشود معمولاً فشار طولانی و مداوم، کم شدن خون رسانی در بدن می شود.

به طور مثال گاهی خوابیدن بر روی یک قسمت از بدن و فشار زیاد باعث سوزن سوزن میشود که در این مواقع جایی از بدن درد نمیکند؛ اما این احساس آزار دهنده می باشد. معمولاً اگر این فشار کم شود، به مرور این حس نیز بر طرف می شود. برخی مواقع این حس به صورت موقت می باشد. اما در برخی مواقع طولانی شدن و سوزن سوزن شدن شدید، با علائمی مانند خستگی عضلانی، بی حسی و خارش همراه می باشد. برای بررسی این مشکل؛ تشخیص و اقدام به موقع برای درمان لازم است به پزشک مراجعه کنید.

سوزن سوزن شدن بدن

برای تشخیص سوزن سوزن شدن بدن چه باید کرد؟

افراد باید در نظر داشته باشند چنانچه مدت زمان سوزن سوزن شدن بدن طولانی شد و بروز این مشکل با علائمی همچون خارش همراه بود؛ حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و بررسی وضعیت بیماری های قبلی و سوالاتی در این مورد برای شما تصمیم گیری میکند. قبل از هر کاری پزشک باید بداند که فرد دارای عادت های غلطی همچون مصرف الکل، بیماری های خاص همچون دیابتمی باشد یا خیر.

در این مرحله سابقه خانوادگی فرد نیز مورد بررسی قرار می گیرد. فرد باید برای بررسی مشکلات کلیه و کبد، تشخیص بیماری ها، مشکلات هورمونی، کمبود ویتامین در بدن خود آزمایش انجام دهد. لازم است فرد برای بررسی عملکرد و کارایی عصبی ماهیچه ها آزمایش بدهد. در مراحل شدیدتر شدن مشکل انجام سی تی اسکن و ام آر آی نیز از طرف پزشک پیشنهاد می شود. بیمار باید برای اینکه زودتر به نتیجه برسد دستورات پزشک را اجرا کند.

علائم و نشانه های سوزن سوزن شدن بدن

علائم گوناگونی باعث به وجود آمدن سوزن سوزن شدن بدن می شود و با طولانی شدن آن برای فرد آزار دهنده می شود. این علائم بیشتر در هنگام شب خود را نشان می دهد و گاهی به قدری شدید می شود که باعث بیدار شدن فرد از خواب می گردد. برخی نشانه های آن می تواند احساس سوزش در کف دست و سوزن سوزن شدن آن باشد. برخی مواقع احساس درد در بازو، انگشتان و یا کل دست می باشد.

گاهی ممکن است انگشتان یا دست ها گرم یا سرد شوند. زیاد شدن درد انگشتان دست و یا کرخت شدن آنها هنگام نوشتن یا تایپ کردن از علائم دیگر این بیماری می باشد. احساس تورم، خارش و یا درد گردن می تواند از بروز این بیماری در بدن فرد باشد. این درد ممکن است در کل بدن به طور کم یا زیاد به وجود آید. اما در برخی مواقع درد در گردن و پشت کمر بیشتر اتفاق می افتد.

استرس و سوزن سوزن شدن بدن

هر نوع فشاری که بر ذهن و جسم افراد وارد میشود به طوریکه آنها دچار ناتوانی شده و تا مرحله عصبی شدن پیشروند را استرس می گویند. عوامل مختلفی در به وجود آمدن استرس و سوزن سوزن شدن بدن نقش دارند. عواملی همچون شروع کار جدید؛ مبتلا شدن به یک بیماری، مرگ یکی از افراد خانواده یا نزدیکان، نقل مکان به شهر یا کشور دیگر، ازدواج، تولد نوزاد. میتواند افراد را به نوعی دچار استرس و اضطراب کند.

برخی از این علائم میتواند افراد را با بیماری های جسمی درگیر کند. علائمی همچون عرق زیاد، دل درد، تنفس سریع، کم و زیاد شدن اشتهای فرد، عصبانیت، ترس، خشم غیر منطقی، بی قراری، لرزش دست و پا و تیک عصبی که هر کدام از این علائم اگر به طور طولانی مدت در فرد ادامه یابد موجب بروز سوزن سوزن شدن می گردد.

علائم کاهش استرس برای جلوگیری از سوزن سوزن شدن بدن

معمولاً تغییر در روش زندگی افراد به کم شدن استرس و اضطراب کمک شایانی میکند. برخی علائم کاهش استرس با درمان پزشکی می تواند از سوزن سوزن شدن بدن جلوگیری کند. استفاده از یک برنامه و رژیم غذایی مناسب و سالم، کم کردن مصرف نوشیدنی های کافئین دار، قطع کردن مصرف الکل، ورزش منظم، خواب کافی، شناختن عواملی که در بروز استرس نقش دارند، همگی می توانند نقش موثری در جلوگیری از بروز این احساس داشته باشند.

ایستادن زیاد و طولانی مدت برای انجام کارهای مختلف و نشستن زیاد بر روی صندلی باعث ایجاد سوزن سوزن شدن در نقاط مختلف بدن میگردد. اگر در محیطی مشغول به فعالیت هستید که نیاز به ایستادن طولانی مدت یا نشستن مداوم دارید؛ در بین کار زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. چرا که اگر بدن شما به طور یکنواخت و ثابت باشد؛ بدون شک باعث بی حسی در پاهایتان می شود که امکان سوزن سوزن شدن آنها بسیار زیاد می باشد.

دلایل سوزن سوزن شدن شدید و مزمن

در مواقعی که افراد این حس را به صورت شدیدتری در بدن خود احساس می کنند اولین نکته مورد نظر آسیب عصبی می باشد. ممکن است این آسیب بر اثر یک حادثه، بیماری روحی و یا بیماری جسمی باشد. قرار گرفتن فرد در معرض برخی از سم ها نیزدر سوزن سوزن شدن بدن بی تاثیر نمی باشد. در برخی از افراد عفونت ویروسی و باکتری باعث بروز این مشکل می شود. افرادی که دارای بیماری دیابت هستند؛ مستعد تر از بقیه افراد می باشند. بررسی ها نشان میدهد اولین نشانه دیابت در افراد سوزن سوزن شدن دست و پا می باشد.

در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، اول این حالت در قسمت پایین پا و سپس در قسمت بالای پا به وجود می آید. به همین دلیل وجود برخی ویتامین ها برای بدن بسیار ضروری می باشد. ویتامین هایی مانند B12، B6،B1 و E برای تقویت و سلامت اعصاب بسیار مفید هستند. لازم به ذکر است افراد در مصرف ویتامین ها نباید زیاده روی کنند. معمولاً افرادی که الکل مصرف می کنند؛ دچار کمبود ویتامین های زیادی می شوند و به طور معمول ویتامین ها در بدن این افراد رو به نابودی میرود. هر چقدر فرد مصرف الکل را طولانی مدت ادامه دهد؛ بیشتر دچار این احساس و عوارض مربوط به آن می شود. برخی بیمار های عفونی مانند شینگل، ایدز، لایمدر اختلالات اعصاب بی تاثیر نیستند.

علت گرگرفتگی و سوزن سوزن شدن بدن

با توجهبه اینکه علائم زیادی وجود دارند که باعث گر گرفتگی و سوزن سوزن شدن بدن می گردند، بنابراین لازم است این علائم را شناخته تا بتوانید به موضع نسبت به رفع آن اقدام کنید. معمولاً افرادی که به یک غذا حساسیت و آلرژی دارند به محض استفاده کردن آن غذا، دچار گر گرفتگی می شوند. گاهی نیز مصرف الکل با غذا این حساسیت را بیشتر میکند که باعث ایجاد سوزن سوزن در بدن می شود. استرس و اضطراب میتواند علت گرگرفتگی و سوزن سوزن شدن بدن باشد.

بالا رفتن ضربان قلب بر اثر استرس مخصوصاً در طولانی مدت باعث گرگرفتگی بدن میشود. بیماری ها و هر نوع مشکلی که با هورمون ها ارتباط مستقیمی داشته باشد در گر گرفتن بدن و در پی آن سوزن سوزن شدن، بی تاثیر نمی باشند. ممکن است افراد چاق به دلیل اضافه وزن دچار گر گرفتگی شوند. بررسی ها نشان می دهد اگر این افراد بتوانند در هفته دویست دقیقه ورزش کنند، گر گرفتگی آنها دو برابر بیشتر از بقیه افراد کاهش می یابد.

علت سوزن سوزن شدن بدن و سر

عوامل مهمی که بدون شک می تواند باعث ایجاد سوزن سوزن شدن بدن و سر گردد دیابت، سرماخوردگی و میگرن می باشد. ممکن است افراد زیادی بر اثر سرماخوردگی در بدن خود این احساس را داشته باشند. زمانیکه سینوس فرد بر اثر سرماخوردگی دچار عفونت شدید میگردد؛ سوزش در سر ایجاد میشود. افرادی که در طولانی مدت به بیماری دیابت مبتلا هستند و مدت زمان زیادی است که قند خون خود را کنترل نکرده اند؛ این عمل منجر به آسیب شدید به اعصاب آنها می شود.

در نتیجه سبب خارش، درد و یا سوزن سوزن در قیمت سر آنها می شود. لازم به ذکر است که هر نوع آسیب به گردن می تواند باعث ایجاد بی حسی و احساس آزار دهنده ای شود. اثر مصرف برخی از داروهای خاص نیز در به وجود آمدن این مشکل، بی تاثیر نمی باشد. تاثیر داروها بر روی افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند؛ بیشتر است و در بروز صدمه عصبی در طولانی مدت نقش زیادی دارد.

علت سوزن سوزن شدن بدن

به اخطارهای بدنتان توجه کنید

هر گاه احساس کردید در بدنتان نشانهیا علائمی از یک بیماری وجود دارد به آن توجه کنید. شاید در مواردی مانند ایستادن یا نشستن زیاد، سوزن سوزن شدن بدن عادی به نظر برسد. اما در برخی مواقع هشدار برای رسیدگی به سلامت شما می باشد که برای تشخیص قطعی و درمان آن لازم است به پزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است مواد سمی مانند جیوه، تالیو، ضد یخ هااز طریق پوست جذب بدنتان گردد و همین امر باعث بروز سوزش در پاهایتان میشود. برای مقابله با این سموم و درمان آن باید اقداماتی را انجام دهید.

زنان باردار اغلب در پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش می کنند؛ که این امر به دلیل رشد جنین در رحم می باشد که به عصب های پا فشار وارد میکند. تغییر نوع نشستن، نوشیدن آب به میزان کافی، استراحت کردن و قرار دادن پاها رو به بالا میتواند در کاهش این احساس کمک کند. اما اگر فرد ببیند این حس از بین نرفته و کم نشده و بدن همچنان دچار بی حسی و سوزن سوزن شدید می باشد؛ حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 6 - میانگین امتیاز: 4.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین