اضطراب شروع هفته کاری

مهم نیست که چقدر پنجشنبه و جمعه سرگرم کننده یا آرامش بخشی داشته باشید، ترسی که «ترس از شنبه» نام دارد، همیشه در حالی که از آخرین ساعات جمعه لذت میبریم، فرا میرسد. مانند صحنه پایانی یک فیلم دراماتیک، در حال خندیدن با دوستان خود هستیم که افکاری برای شروع هفته کاری به ذهنمان میرسد. فهرست کارهایی که باید انجام دهیم، مهلت پروژه، یک جلسه بزرگ، رئیس نه چندان عالی و … اما این روشی ایده آل برای پایان دادن به تعطیلات آخر هفته نیست.

بنابراین جای تعجب نیست اگر بگوییم ترس از شروع هفته کاری، میتواند چیزی بسیار رایج و معمول باشد. تحقیقات نشان میدهد که شنبه ها ناخوشایندترین روز هفته ما است. پیش بینی اینکه هفته کاری پیش رو چطور خواهد بود، به ما استرس زیادی وارد میکند و برای تعداد بسیاری، این نگرانی ذهنی تنها در بعضی مواقع خاص پیش نمی آید، بلکه هر هفته در حال اتفاق افتادن است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ترس از شروع هفته کاری رخ میدهند و نحوه گذراندن آخر هفته میتواند نقش مهمی داشته باشد. بنابراین در این مقاله میخواهیم به بررسی اضطراب شروع هفته کاری و روشهای غلبه بر آن بپردازیم.

مراقبه برای رفع استرس
مراقبه و یوگا برای رفع استرس

چه چیزی باعث ترس از شروع هفته کاری میشود؟

ترس از شروع هفته کاری احساس اضطراب یا ترس است که یک روز قبل از بازگشت به محل کار اتفاق می افتد. بر طبق یک نظر سنجی، 80 درصد از کارمندان و 90 درصد از جوانان، دچار اضطراب شروع هفته کاری هستند. همه ما میدانیم که یک رئیس کنترل گر، همکاران مغرور و تندخو، یک رفت و آمد طولانی، میتواند ما را تا مرز فرسودگی و استرس شغلی سوق دهند. اما با توجه به اینکه نقش ها در محل کار ترکیبی و چندگانه هستند، بسیار سخت است تا استرس را در همان محل کار کنار گذاشت. در نظر سنجی گفته شده، بسیاری از افراد اذعان داشتند که عمده دلیل ترس از شروع هفته کاریشان چگونگی برقراری تعادل میان کار و زندگی است. ممکن است به این فکر کنیم که خیلی از کارها را به تعویق انداخته‌ایم و حالا باید کارهای هفته گذشته را در برنامه این هفته قرار دهیم. به این ترتیب، با سپری شدن زمان در آخر هفته، ممکن است بیشتر به چنین افکاری فکر کنیم و نگرانی هایی را که ممکن است همراه با آنها باشد را تجربه کنیم.

با این بینش، حتی اگر تعطیلات آخر هفته خوبی داشته باشیم و هفته کاری پر استرس خاصی پیش رو نداشته باشیم، باز هم میتوانیم با ترس از شنبه مواجه شویم. هرچه بیشتر به این موضوعات فکر کنیم، اضطراب و ترس بیشتر در ما جان میگیرد. با بیشتر شدن اضطراب، مغز هر نشانه ای را به عنوان یک تهدید درنظر میگیرد و فاجعه ای در مغز ما رخ میدهد. ما دچار یک استرس واقعی برای چیزی که فقط به آن فکر میکنیم، میشویم. ما هنوز در خانه هستیم اما استرس کاری ما را فرا میگیرد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: ضرورت و نقش سفر در سلامت روان

از طرفی دیگر، اضطراب شروع هفته کاری میتواند به دلیل این باشد که از تعطیلات آخر هفته خود به خوبی استفاده نکرده اید. به عنوان مثال اینکه تمام آخر هفته خود را صرف کار با کامپیوتر کنید، ایده خوبی به نظر نمیرسد؛ حتی اگر برای اوقات فراغت باشد. تحقیقات نشان میدهد افرادی که زمان زیادی را با رایانه خود میگذرانند به طور کلی بیشتر احساس اضطراب میکنند. مصرف زیاد الکل و مواد مخدر نیز میتواند باعث کاهش خلق و خوی شما شود و باعث افزایش سطح اضطراب در روز بعد شود. بنابراین اگر جمعه شب خود را به مهمانی گذرانده اید، ممکن است شنبه احساس اضطراب یا ناراحتی داشته باشید.

از دیگر دلایل اضطراب شروع هفته کاری میتواند بار اجتماعی بیش از حد در آخر هفته باشد. این مخصوصا برای جوانان مجردی که تمام آخر هفته خود را به مهمانی و دورهمی های دوستانه مشغول هستند، صادق است. گذراندن وقت با دیگران، هر چقدر هم که لذت بخش باشد، میتواند فشار بیشتری را بر ما وارد کند. به عنوان نمونه وقتی دوستان به یکدیگر استرس ها و مشکلات خود را به اشتراک میگذارند، موجب میشود این استرس به دیگران نیز انتقال پیدا کند.
اگر شما نیز فردی هستید که دچار اضطراب شروع هفته کاری هستید، در ادامه برخی روش ها برای غلبه بر این اضطراب آمده است.

استرس شروع هفته کاری

چگونه میتوانم بر ترس از شروع هفته کاری غلبه کنم؟

وظایف خود را به اتمام برسانید

یکی از موثرترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر ترس از شنبه، جلوگیری از بروز آن است. این بدان معناست که قبل از تعطیلات آخر هفته، کارهای خود را به اتمام برسانید و سعی کنید آن را به صبح شنبه واگذار نکنید. به این علت که وقتی کار ناتمامی در روز شنبه داشته باشید، تاثیرات منفی متعددی بر شما خواهد داشت. ممکن است خواب شما را بهم بریزد و تمام آخر هفته را نگران کارهایتان باشید. حتی ممکن است هفته کاری پیش روی شما را بهم بریزد و احتمال فرسودگی شغلی را نیز در شما افزایش بدهد. به همین علت وقتی آخرین روز هفته کاریتان را میگذارنید، بهتر است اطمینان حاصل کنید که تمام کارها اتمام یافته است. ممکن است در میان یک پروژه طولانی باشید. در این صورت، بهتر است یک کار مهم را به پایان رسانید. به این معنی که احساس کنید فصل مهمی از پروژه اتمام یافته است و شنبه فصل جدیدی از آن شروع خواهد شد.

چشم انداز مثبت و آمادگی برای انجام کارها

عمده ترین دلیل برای احساس اضطراب و استرس در عصر جمعه، ترس از کارهایی است که در هفته پیش رو باید انجام داد؛ به ویژه کارهایی که از آنها متنفر هستید. اما برنامه ریزی رویدادهای هفته بعد، به ایجاد تعادل احساسات منفی کمک خواهد کرد و احساس مثبت تری را نسبت به شروع هفته کاری ایجاد خواهد کرد. سعی کنید برای کارهای هفته پیش روی خود برنامه ریزی کرده و روتینی داشته باشید که در آن کارهای سرگرم کننده ای مانند ملاقات با دوستان برای ناهار یا رفتن به سینما بعد از کار انجام دهید.

یادداشت کنید

اگر دچار ترس از شنبه و شروع هفته کاری هستید اما نمیدانید چه چیزی باعث این ترس میشود، 20 دقیقه زمان بدون وقفه را برای نوشتن عمیق ترین افکار و احساسات خود اختصاص دهید. این کار ساده که وقت زیادی هم برای آن صرف نمیشود، به شما کمک خواهد کرد تا پی ببرید چه چیزی باعث ایجاد افکار مضطرب شما میشود. پی بردن به علت ترس در نهایت به شما کمک میکند تا آنها را برطرف کنید.

البته اگر فردی هستید که قبلا نوشتن را امتحان نکرده اید، میتوانید از روش های زیر برای شروع کار استفاده کنید:

  • درمورد احساسات، مشکلات و چالش های خود، از دید فردی دیگر بنویسید. (مانند اینکه والدین یا دوستانتان ممکن است چگونه آن را ببیند.)
  • در ساعات مختلف روز بنویسید. ممکن است در زمان های مختلف، تمرکز کافی برای نوشتن را داشته باشید.
  • اگر نوشتن برایتان مناسب نیست، صدا یا تصویر خودتان را ضبط کنید تا کمک کند شما احساسات و افکار خود را بیان کنید.

مدیتیشن

افکار و اضطرابهای مربوط به شروع هفته کاری را نمیتوان به راحتی متوقف کرد. ذهن ما تمایل دارد همواره به آن فکر کند اما مدیتیشن کمک میکند تا توجه ما معطوف به اینجا و اکنون باشد و مدیریت افکار را به ما یاد میدهد. در نتیجه مدیتیشن، موجب میشود توجه بیشتری به خود داشته باشیم و استرس کمتری را برای هفته پیش رو تجربه کنیم.

منابع: headspace.com و cnn.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 3 - میانگین امتیاز: 4.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین