راهکارهای ساده درمان خانگی واژینیسموس

جهت درمان خانگی واژینیسموس بهتر است ابتدا با آن کمی آشنا شوید. واژینیسموس معمولاً در هنگام مقاربت و برقراری رابطه جنسی رخ میدهد؛ به طوری که عضلات اطراف واژن منقبض میشوند و دخول را دشوار و دردناک میکند. این مشکل میتواند در سنین مختلف خانمها را تحت تاثیر قرار دهد. واژینیسموس را از جهت درمان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم میکنند. در دسته اولیه، هیچگونه مقاربت و نفوذی صورت نگرفته است اما در حالت ثانویه، ورود قبلا انجام شده و حال دیگر بنا به دلایلی امکانپذیر نیست. این انقباض، علیرغم میل خانم برای برقراری رابطه جنسی، کاملاً غیر ارادی صورت میگیرد. به همین خاطر، خانم نمی تواند رابطه جنسی را تحمل کنند و در نتیجه، به درمان واژینیسموس روی می آورد.

علل واژینیسموس

همیشه دلیل یا علت خاصی برای ایجاد این اختلال وجود ندارد. عوامل استرس زای عاطفی و جسمی و یا هر دو باعث بروز این مشکل می شوند. اگرچه واژینیسموس مانند زود انزالی در آقایان، یک مشکل کاملاً طبیعی و قابل درمان میباشد، اما میتوان گفت که یک وضعیت روانی است و معمولاً با استفاده از روش سکس تراپی قابل درمان است. گاهی اوقات تشخیص و رفع برخی شرایط توسط پزشک متخصص می تواند در درمان واژینیسموس موثر باشد. عوامل جسمی مانند، یائسگی، عفونت، عدم تحریک مناسب برای برقراری رابطه، ابتلا به یک بیماری، عوارض مصرف برخی داروها، جراحی عوامل روانی مانند، استرس و نگرانی از ایجاد رابطه جنسی، سو استفاده جنسی یا تروما، داشتن احساس گناه، تجربیات کودکی (مثل مشاهده رابطه جنسی)

واژینیسموس

تشخیص واژینیسموس

بهتر است برای تشخیص و درمان درست به پزشک مراجعه شود. اما تشخیص و درمان خانگی واژینیسموس هم ممکن است. دقت داشته باشید که در این مورد هیچ خجالتی نداشته باشید و مشکلات خود را به طور کامل برای پزشک توضیح دهید تا درمان شما به سرعت انجام شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این اختلال دست شما نیست و دلیلی برای خجالت وجود ندارد. به یاد داشته باشید که اختلال می تواند در زندگی و روابط شما نیز اختلال ایجاد کند. به هر حال، اگر به هر دلیل نمیتوانید از پزشک کمک بگیرید، ما در اینجا به شما کمک میکنیم تا بتوانید درمان خانگی واژینیسموس را آغاز کنید.

روشهای درمان واژینیسموس

در صورتی که واژینیسموس درمان نشود می تواند به سرخوردگی و پریشانی فرد منجر شود و حتی گاهی ممکن است بدتر شود. اگر برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید، ابتدا وی از شما سوالاتی درباره سابقه بیماری شما می پرسد تا ریشه و علت این مشکل را بیابد. سپس باید لگن شما را معاینه کند و در صورت وجود هرگونه بیماری جسمی یا زمینهای، آن را رفع میکند. گاهی ممکن است فرد به دلیل سو استفاده جنسی یا خاطرات دردناک گذشته به هیپنوتیزم و روان درمانی و یا حتی پزشک متخصص در زمینههای دیگر احتیاج داشته باشد تا اثر این موارد را خنثی می کنند و از انقباض خودکار عضلات لگن جلوگیری کند.

روش های ساده اما موثر در درمان خانگی واژینیسموس

انجام ورزش های کنترل عضلات کف لگن که این روش شامل تمرینات انقباض و آرامش عضلانی میشود برای تقویت و کنترل عضلات کف لگن مفید هستند. یکی از راهکارهای درمان خانگی واژینیسموس این است که خانم هر روز واژن خود را لمس کند و آرام آرام انگشتش را به دهانه واژن نزدیک کند و به تدریج انگشتش را در واژنش فرو ببرد. سپس به جای انگشت از یک شیء مخروطی شکل استفاده کند و آن را برای چند دقیقه در واژن خود نگه دارد. توجه داشته باشید که این موارد باید به تدریج و مرحله به مرحله پیش رود. پس از مدتی خانم میتواند آلت تناسلی شریک جنسیاش را جایگزین انگشت خود کند. این کار باعث میشود حساسیت دخول به واژن کاهش یابد و به این ترتیب رابطه جنسی به سهولت انجام میشود.

یکی دیگر از راهکارهای موثر در درمان خانگی واژینیسموس، انجام تمرینات مخصوصی است که به کگل معروف است. در این تمرین، ماهیچه ها و عضلات اطراف واژن را فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید (معمولاً بین 2 تا 10 ثانیه) و سپس آن عضلات را آرام کنید. استفاده از ژل های رقیق کننده نیز میتواند در درمان خانگی واژینیسموس موثر باشد. انواع ماساژهای ساده، نشستن در وان آب ولرم، ریلکسیشن و تمرین های تنفسی از دیگر روش های موثر در درمان خانگی واژینیسموس به شمار می روند. در نظر داشته باشید که تمامی این نکات و استفاده از هرگونه ژل باید حتماً توسط پزشک تجویز شود.

درمان خانگی واژینیسموس

طول درمان خانگی واژینیسموس چقدر است؟

به طور کلی، طول درمان خانگی واژینیسموس به شدت و علل ایجاد این مشکل بستگی دارد و طبیعتاً در افراد مختلف، طول درمانهای متفاوتی را شاهد هستیم. اما به طور معمول، درمان این مشکل چند هفته یا چند ماه طول میکشد. در نهایت، همه چیز به خود شخص برمیگردد که استرس را کنار بگذارد و راهکارهای درست را طبق دستور پزشک معالج اجرا کند. در موارد بسیار نادر ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد. هدف درمان، برطرف کردن سفت شدن خود به خود ماهیچه ها و ترس از درد است. همچنین به فرد کمک می شود تا برای رفع این مشکل، با هرگونه ترس مربوط به این اختلال مقابله کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 6 - میانگین امتیاز: 4.2]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین