اعتیاد به بازی های آنلاین در دوران پسا کرونا

پاندمی کرونا، دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم را از بسیاری جهات تغییر داده است. این تغییرات شامل حال کودکان و نوجوانان نیز میشود. در طول همه گیری ویروس کرونا، کودکان و نوجوانان مجبور بودند به دور از مدرسه، دوستان و مکانهای عمومی و در خانه بمانند. زمینهای بازی و مکانهای تفریحی تعطیل شد و بازیهای فیزیکی به تاریخ پیوستند. حتی بعد از اتمام قرنطینه، کودکان و نوجوانان تمایل دارند تا از وسایل الکترونیکی مانند تبلت، سیستمهای بازی و تلفنهای همراه استفاده کنند که بر سلامت روان آنها تاثیر میگذارد.

بر اساس گزارش انجمن نرم افزار سرگرمی، تعداد تخمینی گیمرهای آمریکایی در طول همه گیری ویروس کرونا، از 214 میلیون به 227 میلیون افزایش یافت (حدود دو سوم جمعیت) و 55 درصد گفتند که در طول همه گیری بیشتر مشغول بازیهای آنلاین بودند. طبق برآوردها، در آمریکا، کودکان بطور متوسط روزانه 97 دقیقه در ماه های مارس و آوریل در یوتیوب سپری میکنند. این در حالیست که این آمار تقریبا دو برابر سال گذشته است و کشورهای بریتانیا و اسپانیا نیز روندی مشابه با آمریکا را تجربه کردند. این شرکت، نتایج بدست آمده را «اثر کووید» نامیده است.

البته باید گفت نگرانی تنها به دلیل عادات جوانان و نوجوانان نیست. کودکان زیر ده سال نیز در این مدت، ساعتهای زیادی را صرف بازیهای آنلاین کرده و از اپلیکیشن هایی مانند تیک تاک و اسنپ چت استفاده میکنند. گزارشها نشان داده است در میان کودکان 9 تا 12 آمریکایی اپلیکیشنی به نام Roblox محبوب است و در طول شیوع کرونا، بطور متوسط روزانه 31 میلیون کاربر داشته که نسبت به سال قبل 82% افزایش پیدا کرده است. پژوهشها نشان داده است که افزایش استفاده از اینترنت با اضطراب، افسردگی، چاقی، پرخاشگری و اعتیاد به خود رسانه ها مرتبط است.

مهمتر از همه، این پژوهش نشان داده است استفاده زیاد از اینترنت نه تنها این نتایج را به دنبال خواهد داشت، بلکه فعالیتهایی که برای سلامتی، رشد اجتماعی و فیزیکی حیاتی است را کاهش یا حذف کرده و این چیزی است که محققان را نگران میکند. چرا که فعالیتهایی مانند بازیهای فیزیکی، نحوه تعامل کردن با دیگران و مقابله با موقعیتهای اجتماعی چالش ‌برانگیز را به کودکان و نوجوانان آموزش میدهد.

اعتیاد به بازی های ویدیویی
اعتیاد به بازی های آنلاین و ویدیویی

آیا فرزندتان به بازی های آنلاین اعتیاد پیدا کرده است؟

استفاده معمولی از وسایل الکترونیکی یا بازی های آنلاین، میتواند تبدیل به اعتیاد شود اما با اعتیاد متفاوت بوده و تشخیص این تفاوت مهم است. اعتیاد میتواند برای والدین چیزی بسیار ترسناک باشد. ممکن است وقتی والدین میبینند که فرزندشان در حال استفاده از کنسول بازی یا رایانه است، از اینکه فرزندانشان به بازی های رایانه ای اعتیاد پیدا کرده است ابزار نگرانی کنند. در حالیکه فرزندشان بیش از حد از بازیهای آنلاین استفاده میکند و دچار اعتیاد به بازیهای آنلاین نشده است.

اعتیاد به لحاظ بالینی یک حالت پاتولوژیک است که تحت معیارهای خاصی تشخیص داده میشود. زمانی که فرد به چیزی اعتیاد پیدا میکند، در کنترل مصرف آن ماده یا رفتار ناتوان بوده و علیرغم پیامدهای منفی آن، فرد نمیتواند از رفتار خود دست بکشد. زمانی که فرد غرق در بازی های آنلاین است تا جایی که دیگر فعالیتهای عادی و روزمره را نادیده میگیرد، به این تعریف نزدیک است. هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی، مغز در پاسخ به این تجربه لذت بخش، ماده شیمیایی به نام دوپامین تولید میکند. در نتیجه کودک برای تجربه همان لذت، بارها و بارها در بازیهای آنلاین وقت میگذراند تا جایی که باعث ایجاد رفتارهای اعتیادآور میشود. در ادامه برخی از علائم اعتیاد به بازیهای آنلاین آمده است که به کمک آن میتوانید تشخیص دهید که آیا فرزندتان به بازی های آنلاین اعتیاد پیدا کرده است یا خیر.

علائم اعتیاد به بازیهای آنلاین
علائم اعتیاد به بازیهایی کامپیوتری و ویدیویی

علائم اعتیاد به بازیهای آنلاین

هیچ اشکالی ندارد که فرزنداتان از یک بازی آنلاین لذت ببرد، اما مشکل زمانی به وجود می آید که کودکان و نوجوانان برای انجام بازی های ویدیویی، سایر زمینه های زندگی خود را نادیده گرفته یا تنها از راه بازی های آنلاین به آرامش رسیده و برای مقابله با مسائل دشوار زندگی، به بازی های آنلاین روی می آورد. علائم اعتیاد به بازی های آنلاین، شامل موارد زیر است:

  • به صورت مداوم در مورد بازیهای آنلاین صحبت کرده، ساعتهای متوالی را صرف بازی کردن میکنند و وقتی مجبور به توقف میشوند حالت تدافعی یا حتی عصبانی و تهاجمی میگیرند.
  • نیازهای روزمره مانند غذا یا خواب مختل شده و علائم فیزیکی مانند خشکی یا قرمزی چشم، درد انگشتان، پشت یا گردن یا سردرد نمایان میشود.
  • ممکن است افسرده یا تنها به نظر برسند.
  • علاقه خود را به مدرسه از دست داده اند و در مدرسه افت عملکرد دارند.
  • هنگام نبود وسایل الکترونیکی، دچار علائم ترک مانند افسردگی، پرخاشگری و اضطراب میشوند.
  • خود مراقبتی در آنها کاهش یافته است. مانند: رعایت بهداشت، تغذیه مناسب و …
  • میخواهند تمام وقت خود را با بازیهای آنلاین سپری کنند.
  • برای رفع حالات منفی مانند: اندوه، اضطراب یا ناامیدی، به بازیهای آنلاین رو می آورند.
  • به اطرافیان و عزیزان، درمورد زمانی که صرف بازی های آنلاین میکنند، دروغ میگویند.

برای کاهش اعتیاد به بازی های آنلاین در فرزندم چه کار کنم؟

محققان معتقدند که مغزکودکان و نوجوانان، مانند یک پلاستیک است. این بدان معناست که آنها میتوانند خود را با شرایط وفق دهند و تغییر کنند. به همین علت، نوجوانان و کودکان میتوانند اعتیاد به بازی های آنلاین را کنار گذاشته و سرگرمیهای دیگری نیز پیدا کنند. اما هر چه مدت زمان اعتیاد به بازیها افزایش پیدا کند، طبیعتا ترک آن نیز سخت تر خواهد بود. در ادامه راه هایی برای کاهش اعتیاد به وسایل الکترونیکی در کودکان و نوجوانان آمده است:

  • استفاده سالمی از وسایل الکترونیکی داشته باشید. والدین باید توجه کنند که الگوی فرزندان خود هستند. بنابراین بایستی در استفاده از وسایل الکترونیکی نیز الگوی آنها بوده و به شیوه ای صحیح از آنها استفاده کنند. روشن نگه داشتن تلویزیون تنها برای ایجاد کمی سر و صدا یا گشتن در تلفن همراه و فضای مجازی هر زمان که یک دقیقه اضافی دارید، ممکن است این الگوی رفتاری را در فرزندتان نیز ایجاد کند.
  • در زمینه وسایل الکترونیکی و فناوری های روز، آموزش ببینید. بچه ‌های امروزی به فن‌آوری علاقه دارند. بسیاری از آنها حتی بیشتر از والدین خود در مورد وسایل الکترونیکی میدانند. والدین باید در مورد آخرین برنامه‌ها، بازی‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌ روز باشند. تا زمانی که خودتان در مورد خطرات رسانه های اجتماعی آموزش نبینید، نمیتوانید به کودکان خود آموزش دهید. به همین ترتیب، نمیتوانید از مصرف رسانه‌ها (مانند بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز) جلوگیری کنید.
  • ایجاد مناطق «عاری از فناوری». مناطقی را در خانه خود ایجاد کنید که وسایل الکترونیکی مجاز نیستند؛ چه تلفن های همراه، بازی های ویدیویی دستی یا لپ تاپ. به عنوان مثال: اتاق غذاخوری را میتوانید منطقه عاری از فناوری درنظر گرفته و آن را برای صرف غذا و گفتگوهای خانوادگی در نظر بگیرید.
  • فعالیت های دیگری را تشویق کنید. با انبوهی از برنامه‌ ها، بازی‌ ها و محتوا، برای فرزندان آسان است که سرگرمی هایی در وسایل الکترونیکی خود پیدا کنند. اما سعی کنید فرزندانتان را تشویق کنید تا به دنیال فعالیت هایی باشند که نیازی به استفاده از وسایل الکترونیکی ندارد.
  • توضیح دهید چرا میخواهید استفاده از وسایل الکترونیکی را کاهش دهید. اگر فرزندانتان دلیل این کار شما را ندانند، احتمالا شما را بداخلاقتوصیف کرده و خلاف آنچه که میخواهید عمل میکنند. اما اگر بدانند که شما به دلیل اینکه فرزندانتان زمان زیادی را صرف وسایل الکترونیکی میکنند، به احتمال زیاد از قوانینی که شما تعیین کرده‌اید پیروی میکنند.

منبع: internetmatters

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 4 - میانگین امتیاز: 4.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین