روانشناسی پول خرج کردن، تحلیل ولخرجی و صرفه جویی

با آگاهی از اصول روانشناسی پول خرج کردن، افراد با منشأ عادت های پول خرج کردن و مدیریت و صرفه جویی در منابع مالی آشنایی پیدا می کنند. بنابر عقیده بسیاری از افراد، ریشه و علل نحوه پول خرج کردن و صرفه جویی یا ولخرجی در این زمینه، به والدین و اطرافیان فرد بر می گردد. اما بر اساس یافته های تحقیقاتی، عادت های پول خرج کردن، فقط در اثر فراگیری فرد از شرایط و آموزه های درسی دوران کودکی ناشی نمی شود. در هر خانواده ای فرد ولخرج یا صرفه جو به چشم می خورد.

بکار نبستن اصول روانشناسی پول خرج کردن، می تواند یک سرمایه بزرگ و هنگفت را در کسری از ثانیه بر باد دهد. در مقابل افرادی بسیاری نیز علی رغم شرایط سخت زندگی در کودکی و دست و پنجه نرم کردن با فقر، توانسته اند ثروتی کلان و عظیم را برای خود دست و پا کنند. بر اساس اصول روانشناسی پول خرج کردن، انفعالات مغز، در عادت های اقتصادی اشخاص از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

پول خرج کردن

ارتباط فعالیت های مغزی با اصول روانشناسی پول خرج کردن

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مقوله روانشناسی پول خرج کردن، در هنگام تصمیم گیری و اقدام برای خرج کردن پول، فعالیت های مغزی در ناحیه ای به اسم اینسولا افزایش پیدا می کند. تحریک بیشتر این ناحیه، کاهش تمایل شخص برای کار در لحظه را با خود به همراه دارد. در نتیجه این امر، تحریک اینسولا به ویژه در هنگام خرج کردن پول، شخص را از این اقدام منصرف می سازد. اصولا اشخاص صرفه جو، از انجام فعالیت هایی مانند سپرده گذاری یا صرفه جویی در پول خرج کردن، احساس رضایت و لذت می کنند.

اگرچه تخفیف گرفتن برای همه مطبوع و دلنشین به شمار می رود، اما در وجود اشخاص صرفه جو این حس دو چندان جلوه می نماید. بر اساس اصول روانشناسی پول خرج کردن، عملکرد اینسولای موجود در مغز افراد صرفه جو با فعالیت بیشتری همراه می باشد. در نتیجه، این اشخاص به خرج کردن پول رغبت کمتری نشان می دهند. در مقابل افرادی که در مغزشان فعالیت اینسولا کمتر می باشد، علاقه وافری به ولخرجی و ریخت و پاش در وجود خود نشان می دهند. بر این اساس، اشخاص صرفه جو در طی زندگی خود همواره با حسرت های بزرگی روبرو می شوند و افراد ولخرج نیز مشکلات و بحران های اقتصادی زیادی را تجربه می کنند. با آگاهی از اصول روانشناسی پول خرج کردن می توان ضمن کنترل و مدیریت نحوه خرج کردن پول، تعادل اصولی و درست را در این زمینه برقرار ساخت.

روانشناسی پول خرج کردن

تحلیل ولخرج ها از منظر روانشناسی پول خرج کردن

از دیدگاه روانشناسی پول خرج کردن، ولخرج ها اشخاصی را شامل می شود که تمایلی به تاخیر انداختن در لذت های خود ندارند. این افراد با وجود این مسئله که با صبر کردن منابع مالی و ثروتشان افزایش می یابد، باز هم تمایلی به صبر و بردباری و به تعویق انداختن لذت های خود در وجود آنها دیده نمی شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: اصول روانشناسی در بازاریابی و تبلیغات

بنابراین این دسته افراد علی رغم نداشتن پس انداز بالا، نگرانی و آشفتگی نیز به دل خود راه نمی دهند. برای آنها لذت بردن در هر لحظه و هر زمان حائز اهمیت می باشد. بر این اساس افراد ولخرج از نگاه روانشناسی پول خرج کردن، لذت فوری را نسبت به صبر پیشه کردن در الویت و ارجحیت خود قرار می دهند. با کنترل کردن و مدیریت نحوه پول خرج کردن می توان سبب بهبود این گونه عادات شد.

بررسی صرفه جوها از نگاه روانشناسی پول خرج کردن

بر اساس نگاه روانشناسی پول خرج کردن، افراد صرفه جو صبر پیشه کردن را در مقایسه با لذت های در لحظه، در ارجحیت قرار می دهند. آنها در جهت صرفه جویی بیشتر در خرج و مخارج خود، حتی درصدد به تعویق انداختن نیازهای لازم و ضروری زندگی خود نظیر خریدن کفش راحت یا لباس گرم در فصول سرد سال بر می آیند. از نقطه نظر این افراد افزایش منابع مالی و موجودی بانکی، لذتی با ارزش و حائز اهمیت به شمار می آید.

در باب روانشناسی پول خرج کردن، صرفه جوها در مقایسه با سایر افراد از خرید کردن احساس رضایت و لذت نمی برند. این دسته اشخاص غالبا و به ویژه در هنگام پول خرج کردن بسیار ناراحت و آشفته به نظر می رسند. این افراد همواره با درد و لذت به عنوان دو مؤلفه مهم در طول زندگی خود سر و کار دارند. بر همین اساس، در صورت خرج نکردن و افزایش موجودی از لذت وصف ناپذیری برخوردار می شوند و از سوی دیگر، در هنگام خرید و پول پرداخت کردن ناراحتی و درد عمیقی را در اعماق وجود خود احساس می کنند.

اصول پس انداز و خرج کردن

کنترل ذهنیت مالی

کنترل ذهنیت مالی در بحث روانشناسی پول خرج کردن، می تواند در نحوه خرج کردن پول و مدیریت منابع مالی کمک شایانی نماید. ذهنیت مالی هر کس، عملکرد مالی او را منعکس می کند. ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم، برگرفته و حکایت از تصمیم های گذشته ما دارد. انتخاب های افراد بر اساس عملکردهای فکری و باورهای درونی آنها صورت می پذیرد. این مسئله علاوه بر موضوع پول در سایر ابعاد زندگی انسان ها نیز مصداق بارز و شاخص دارد.

به طور کلی، انسان ها در شرایط یکسان، دست به انتخاب های متفاوتی می زنند، چرا که از ذهنیت مالی متفاوتی برخوردار می باشند. از منظر روانشناسی پول خرج کردن، کنترل و مدیریت مسائل مالی بیش از پیش ضرورت و اهمیت می یابد. عدم آشنایی با روش های کنترل ذهنیت پول خرج کردن، اگرچه ممکن است با صرفه جویی هایی در یک عرصه همراه باشد، اما در حوزه های دیگر ولخرجی هایی را رقم می زند. به همین جهت، فراگیری نحوه پول خرج کردن و کنترل آن، می تواند زمینه وارد شدن فرد به جاده موفقیت را هموار سازد. کنترل و مدیریت پول از ذهنیت و نحوه رفتار افراد نشأت می گیرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین