چطور جرات کنم حرف دلم را بزنم؟

جرات ورزی به واقع توانایی افراد جهت برقرار نمودن روابط بین فردی مناسب در تعاملات اجتماعی و یکی از مهمترین عوامل موثر در بهداشت روانی است. می توان جرات ورزی یا ابراز وجود را قلب رفتار میان فردی یا مهارت برقراری ارتباط میان انسان ها برشمرد. احتمالا شما نیز در زندگی شخصی خود به ضرورت وجود آن برای ارتقای سطح کیفیت روابط خود پی برده اید و متن زیر می تواند برای افزایش سطح این توانایی به شما کمک کند. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، همواره در تلاش است تا مهارت هایی جهت تسهیل روابط میان فردی خود به دست بیاورد. توجه روزافزون به جرات ورزی به عنوان موردی از مهارت های زندگی، حاکی از آشکار شدن ارزش ها و تاثیرات فراوان این مهارت است.

روانشناسان می گویند، جرات ورزی در برگیرنده احقاق حق خود، ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خود به روشی مناسب، مستقیم و صادقانه است، به گونه ای که حقوق دیگران را از بین نبریم. در واقع رفتاری است که شخص را قادر می سازد تا به سود خود عمل کند، بدون هیچگونه اضطرابی رفتار متکی به نفس داشته باشد، احساسات واقعی خود را صادقانه بروز داده و با توجه به حق دیگران، حقوق خود را به دست آورد.

جرات حرف زدن

می بینیم که در هر دو تعریف، رعایت کردن حقوق دیگران و احترام گذاشتن به آن مورد تاکید قرار گرفته است. رفتار جرات ورزانه با خودپندازه مثبت، عزت نفس، تسلط، خودبسندگی و اعتمادبنفس همسبتگی دارد. رفتارهای غیرجرات ورزانه، بازدارنده و اجتنابی هستند و همبستگی مثبت با ترس ها، هراس ها و اضطراب اجتماعی و انواع پرخاشگری های دورنی دارند.

نظریه پردازان جرات ورزی را به شرح زیر تقسیم نموده اند:

رد جرات ورزانه

زمانی که با درخواست های نامعقول دیگران مواجه می شویم، می توانیم با روش رد جرات مندانه به درخواست آنها پاسخ منفی بدهیم. باید بدانیم که گفتن نه و یا بله در مقابل درخواست دیگران زمانی که به اختیار خود انسان باشد، جرات مندی است. هرگاه در مقابل درخواست غیرموجه و نابجای دیگران به دلیل رودربایستی یا ترس یا هر دلیل غیرمنطقی دیگر نتوانیم با جرات از کلمه «نه» استفاده کنیم، خود را مورد هجوم بسیاری از آسیب ها و فشارها قرار خواهیم داد. به عنوان مثال اگر به مهمانی دعوت شدیم که اعضای شرکت کننده در آن را نمی شناسیم و نمی خواهیم در آن مهمانی باشیم، می توانیم با جراتمندی این مهمانی را قبول نکرده و بگوییم: «متاسفم من در مهمانی که اعضای آن را نمی شناسم، شرکت نمی کنم».

درخواست جرات ورزانه

از این روش در مواقعی که نیازمند کمک گرفتن از دیگران هستیم، استفاده می کنیم. برای مثال اگر برای حل یک مشکل بخواهیم از والدین یا دوستی کمک بگیریم، می گوییم: «من برای حل مشکلم نیاز به کمک و همفکری شما دارم، آیا می تواید به من کمک کنید؟».

جرات ورزی

بیان جرات ورزانه

در زیر چند رفتار توام با جرات ورزی را که افراد نیاز دارند در مورد آنها تعلیم ببینند آورده شده است:

  1. گفتار توام با جرات ورزی: در آن فرد حق یا خواسته خود را با صراحت بیان می کند. یا زمانی است که فرد با تعریف و تمجیدی که از دیگران می کند به او پسخوراند مثبت می دهد.
  2. بیان احساسات: به فرد آموخته می شود تا احساسات خود را تشخیص دهد و ب صورت مناسب و ماهرانه آنرا نشان دهد.
  3. احوالپرسی با دیگران: فرد می تواند آموزش ببینید و تشویق شود که یک شبکه دوستانه را به زندگی خود اضافه کند که باعث کاهش احساس تنهایی و افزایش عزت نفس در آنها شود.
  4. بیان عدم توافق: افراد فاقد جرات و ابراز وجود، مردمانی هستند که به «بله- بگو» مشهور هستند. زمانی که موضوعی مخالف خواسته آنها باشد، بصورت ناشیانه ای خشمگین می شوند. آنها می توانند تعلیم ببینند که بدون داشتن پرخاشگری به طریق صادقانه ای، عدم توافق خود را ابراز کنند.
  5. به جای اینکه به سادگی حرف های دیگران را باور کنند، باید گفتن «چرا» و برای بدست آوردن دلیل برای سوال خود، تعلیم ببینند. آنها باید بیاموزند این کار را در یک حالت ماهرانه ای انجام دهند.
  6. صحبت کردن در مورد خود: افرادی که عدم توانایی در رفتار توام با جرات ورزی دارند، اغلب عزت نفس پایینی دارند. آنها این احساس را دارند که حوصله دیگران از صحبت با آنها سر می رود. این افراد نیاز دارند آموزش ببینند و در مورد خودشان و تجربه هایشان با یک حالت جالبی صحبت کنند.
  7. پاداش دادن به دیگران هنگامی که از او تعریف می کنند: هنگامی که شخصی از یک فرد فاقد جرات ورزی تعریف می کند، آن فرد تعریف را انکار می کند و آن را مسخره می نماید. چنین افرادی نیاز دارند که بیاموزند در مقابل تعریف هایی که از آنان می شود، یک جمله ساده «متشکرم» را که بطور مناسبی ارائه می شود، بیان کنند. انکار کردن باعث بی احترامی به فرد مقابل و ناراحتی وی می شود.
  8. امتناع از تایید عقاید دیگران به منظور عادت کردن به بحث و جدل با آنها: به نظر می رسد که بسیاری از مردم دوست دارند با افرادی که فاقد جرات ورزی هستند، بحث و جدل کنند و آنرا به عنوان یک بازی ساده تلقی کنند. بنابراین این افراد نیاز دارند که آموزش ببینند در پایان مکالمه های خود اظهارنظری کنند؛ مثلا من مطمئنم در این مورد می توانیم یک زمان دیگر بحث کنیم. در حال حاضر من نمی توانم افکارم را تغییر دهم، فکر کنم تو هم همینطور باشی.
  9. برقرار کردن تماس چشمی با دیگران و نگاه کردن به چشمان طرف مقابل یکی از اساسی ترین مهارت های رفتارهای جرات ورزانه است.
  10. پاسخ ضدترس: افراد اغلب نیاز دارند که تشویق شوند و آموزش ببینند کارهایی را انجام دهند که ترس و اضطراب را در آنها بر می انگیزاند. بنابراین آنها می توانند بر ترس خود غلبه کرده و زندگی راحت و خوشایندی داشته باشند که این شکلی از رویارویی با واقعیت است.

جرات مندانه

نتیجه گیری

فردی که با جرات است، می تواند ارتباط نزدیک با دیگران برقرار کند، خودش را از سواستفاده دیگران دور نگه دارد و دامنه وسیعی از نیازها و افکار مثبت و منفی را طوری ابراز نماید که احساس گناه و اضطراب نکند و به حقوق دیگران لطمه نزند.

در مقابل نیز افرادی که جرات ورزی پایینی دارند، در باورها و احساسات و عقایدشان حتی برای خود ارزش قایل نبوده و اصل شباهت احساسی خود را با دیگران رد می کنند. آنها در پاسخ علیه رفتارهای نادرست ناتوانند و نیز خواسته هایشان نسبت به دیگران را کم اهمیت می دانند. بنابراین لازم است بر روی ارتقای کیفیت این مهارت مهم فردی در زندگی تلاش کنیم و در صورت نیاز از کمک های تخصصی روانشناسان بهره بگیریم.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 7 - میانگین امتیاز: 4.6]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین