چرا مدام در رژیم گرفتن شکست میخوریم؟

آیا از رژیم گرفتن ناامید شده اید؟ ماجرای ناامیدی شما چیست؟ چکاری باید انجام دهید؟ گاهی اوقات، بسیاری از افراد با رژیم غذایی و مدیریت وزن دست و پنجه نرم میکنند. متأسفانه رژیم های غذایی بندرت منجر به کاهش وزن دائمی میشوند. گاهی حتی منجر به افزایش وزن نیز میشوند. همچنین میتواند مجموعه ای از چالشهای روانی را ایجاد کند که اغلب به مدیریت وزن و اختلالات خوردن مربوط میشود. با این حال راه های متعددی برای مقابله با این چالشها و ایجاد یک سبک زندگی سالم وجود دارد. کاهش وزن پایدار مستلزم اصلاح ایده رژیم غذایی است.

نکات کلیدی

  • رژیم غذایی باعث تحریک گرسنگی میشود و منجر به پرخوری میگردد.
  • مطالعه ای در طول جنگ جهانی دوم انجام شد که نشان داد گرسنگی باعث افزایش اشتها میشود و نگرانیهایی را در مورد زیاد شدن وزن بدن بدنبال دارد.
  • راه کاهش وزن، رژیم گرفتن نیست. برای اینکه سوخت و ساز بدن به حالت نرمال برگردد، بهتر است غذاهای متنوعی مصرف شود.
رژیم غذایی متعادل
رژیم غذایی متعادل

روال رژیم غذایی

  • تصمیم می گیرید تغییری را در بدن خود ایجاد کنید.
  • در مورد بروز ترین برنامه های رژیم غذایی تحقیق میکنید.
  • زمان ورزش را یادداشت میکنید.
  • تمام تلاش خود را میکنید که غذاهای مورد علاقه و پر چرب در دسترس تان نباشد.
  • به رژیم غذایی تان پایبند میباشید.

روزهای اول رژیم غذایی احساس خوبی خواهید داشت. زیرا انرژی بیشتری دارید و باعث انگیزه در شما می شود. احساس می کنید که به وزن ایده آل خود نزدیک می شوید. هفته دوم یا سوم احساس گرسنگی می کنید. انرژی شما کم می شود و دچار خستگی بیش از حد می شوید. هوس خوردنی های مختلف مانند دونات و استیک به سراغ شما می آید. بخاطر خوردن یک تکه دونات خود را سرزنش میکنید که چرا هوس و گرسنگی خود را کنترل نکردید. در نهایت رژیم خود را زیر پا میگذارید. خودتان را به دلیل نداشتن اراده و ضعف و عدم پایبندی به برنامه غذایی به طرز شدیدی مورد انتقاد قرار میدهید. چه مشکلی برای شما بوجود آمده است؟ علم روانشناسی به شما اطمینان میدهد که مشکلی از طرف شما نیست و به شما میگوید که علت شکست شما چیست!

مبارزه کردن با گرسنگی

در زمان جنگ جهانی دوم، محققان اثر گرسنگی بر بدن را مورد مطالعه قرار دادند. بدین ترتیب که، میزان کالری 36سرباز با وزن متعادل به 1500کالری طی دو وعده غذایی در روز کاهش یافت تا 25درصد وزن بدن کاهش یابد. محققان دریافتند که، این مردان به طور قابل توجهی هنگام غذا خوردن، کنترل خود را از دست می دادند وغذای بیشتری می خوردند. بعضی از سربازان نگران وزن و شکل بدن خود شدند. با گذشت زمان، برخی به طور عمدی مصرف غذا را محدود کردند تا وزن بدن شان کاهش پیدا کند.

نکته ای که از این مطالعه می آموزیم اینست که، هنگامی که میزان کالری دریافتی محدود میشود و غذاهای مفید از رژیم غذایی تان حذف می شود بدن با یک تهدید مواجه می شود زیرا بدن به اندازه کافی و منظم تغذیه نمی شود. در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند و چربی در بدن ذخیره می شود و شما هوس خوردن غذاهای خاص می کنید.
گرسنگی منجر به پرخوری می شود.

وقتی گرسنه می شوید بدن شما به معنای واقعی به سمت پرخوری سوق داده می شود. پرخوری یعنی به طور قابل توجهی نسبت به شرایط معمول غذا بخورید. اگر هم حجم زیادی از غذا را نخورید، به لحاظ روحی هنگام غذا خوردن کنترلی روی غذا خوردن خود ندارید. وقتی تصمیم می گیرید که غذای خاصی نخورید، بیشتر هوس آن غذا سراغتان می آید. به همین دلیل است که وقتی رژیم غذایی بدون شیرینی را شروع می کنید، هوس خوردن بستنی سراغ تان می آید. وقتی غذای ممنوعه برایتان فراهم شود کنترل خود را از دست می دهید. بدن به طور طبیعی تمایل دارد برای جلوگیری از گرسنگی در اولین فرصت به دنبال خوردن غذا باشد. این اتفاقات در بدن بدلیل کمبود اراده نیست بلکه بدلیل انگیزه های بیولوژیکی بدن می باشد و برای همه پیش می آید. اینها عوارض طبیعی رژیم غذایی در اثر کمبود مواد غذایی مفید است که می‌توانند متابولیسم را کاهش دهند و ادامه کاهش وزن را چالش برانگیز کنند.

عادات صحیح رژیم گرفتن
عادات صحیح رژیم گرفتن

گرسنگی منجر به وسواس در عادات غذایی میشود

در تحقیقی که پیش تر مطرح شد، افراد وسواس زیادی نسبت به غذا پیدا کرده بودند که عمل غذا خوردن اغلب مملو از احساسات شدید مانند کسالت، استرس و احساس گناه است. خوردن غذا برای زنده ماندن ضروری است. در حالت رژیم، وقتی احساس گرسنگی می کنید دائما به این فکر می کنید که چه زمانی غذا بخورید؟ چگونه غذا را تهیه کنید؟ در غیر این صورت، زنده نمی مانید. وقتی چیزی کمیاب است، بیشتر نسبت به آن طمع پیدا می کنید. وقتی خوردن غذا را محدود می کنید غذا تبدیل به یک منبع با ارزش و کمیاب می شود و در نتیجه باعث می شود بیشتر هوسِ خوردن به سراغتان بیاید. به عبارتی، ماهیت محدود کننده رژیم‌های غذایی می‌تواند باعث شود افراد به چیزهایی که نمی‌توانند داشته باشند تمرکز کنند. پس یک راه مطمئن برای بیشتر فکر کردن در مورد غذا، رژیم گرفتن است.

راه حل های مورد اطمینان برای کاهش تکرار غذا خوردن

  • به طور منظم و کافی بخورید.
  • غذاهای متنوع بخورید.
  • غذاهایی با ارزش غذایی بالا شامل؛ پروتئین ها، کربوهیدرات ها، میوه ها و سبزیجات، لیپیدهای سالم.

در غیر این صورت، وسواس یا تکرار خوردن غذا ادامه دارد و به خودتان می آیید و می بینید خوردن غذا مهمترین هدف شما در زندگی است و فکر کردن به هر موضوع دیگری که برای شما در زندگی مهم است را حذف می کند. این شما نیستید: این رژیم است. داده ها اطلاعات بسیار مهمی را به ما می گوید از جمله علت شکست شما فقدان اراده نیست. مرتبط به شخصیت شما نیست، تنبلی نیست. بلکه این بدن شماست که برای تغذیه خود می جنگد. این رژیم است که شما را برای شکست آماده می کند. رژیمی که به شما احساس اعتماد به نفس، شادی و سلامت می دهد، اما شما را گرسنه، تحریک پذیر، نامنظم و تنها رها می کند.

آنچه برای شما در مورد غذا و رژیم غذایی مهم است را اولویت بندی کنید

  • خودتان را با مواد مغذی تغذیه کنید زیرا مواد مغذی انرژی مورد نیاز بدن و مغز را تامین می کنند. نفس کشیدن، صحبت کردن، یادگیری و تولید مثل به عمبکرد بهتر شما کمک می کند.
  • خود را به طور منظم و مداوم تغذیه کنید. سه وعده غذایی و 2 تا 3 میان وعده در روز شرایط عالی برای شروع است. به خودتان غذای مختلفی بدهید. غذاهایی که طعم خوبی دارند و همچنین اینکه برای بدن شما مفید هستند.

وقتی به خودتان اهمیت می دهید و تغذیه میکنید، وسواس غذایی از بین می رود. انتقاد از خود خاموش می شود. با گذشت زمان، متابولیسم بدن شما به حالت عادی باز می گردد. پس به جای محدود کردن خودتان از خوردن برخی غذاها، بهتر است که به طور منظم میان وعده های سالم مصرف کنید. اما یادتان باشد که با گذشت زمان، می توانید خودتان را درمان کنید. این همچنین شامل پذیرشِ نیاز به تغییر و ایجاد عادات سالم از طریق تغییرات کوچک و تدریجی است.

منبع: doi.org

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 4.5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین