پرورش خلاقیت در کودک، لزوم و روش های کاربردی آن

بدون اغراق، خلاقیت در وجود کودکان موج می زند، به همین جهت پرورش خلاقیت در کودک، در هنگام مواجهه شدن با چالش ها کمک شایانی می نماید. کودکان دارای خلاقیت قادر خواهند بود برای خود ارزش ایجاد سازند. به عبارت دیگر، کودکان در پرتو توانایی و هوش خلاق خود می توانند زمینه مناسب برای ایجاد و خلق آثار ارزشمند را فراهم آورند. گفتنی است یکی از علل و عوامل مهم و حائز اهمیت پرورش خلاقیت در کودک، والدین به شمار می روند. بر همین اساس، والدین و بزرگ ترها می توانند تفکر خلاق کودک را به مسیر صحیح و درست هدایت نمایند. در این میان، کمک گرفتن از یک متخصص نیز برای ارائه راهکارهای درست و کاربردی برای پرورش خلاقیت در کودک، بسیار تاثیر گذار و مؤثر محسوب می گردد.

پرورش خلاقیت در کودک

لزوم پرورش خلاقیت در کودک

بدون تردید، کودکان از همان بدو تولد شمه ای از خلاق بودن، هوش و توانایی خود را در معرض نمایش قرار می دهند. بر همین اساس، پرورش خلاقیت در کودک با توجه به نهادینه شدن خلاقیت در وجود او، می تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. شایان ذکر است که کودکان در سنین کودکی مملو از خلاقیت می باشند، اما به سبب عدم توجه و تمرکز، غالباً این قابلیت کودکان در بسیاری مواقع مستتر باقی می ماند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که اوج تفکر خلاق در کودکان در سنین پنج سالگی نمود برجسته و بارز پیدا می کند. چرا که در این سنین، تقویت مهارت های جسمی، تکمیل زبان و افزایش تمرکز کودک به میزان قابل توجهی ارتقا می یابد.

بر همین اساس، می توان اذعان نمود که در سنین پنج سالگی می توان پرورش خلاقیت در کودک را به صورت ویژه و جدی مد نظر قرار داد. همچنین در این دوران می توان نسبت به فراگیری راه های پرورش تفکر خلاق کودک، اقدامات مناسب و مقتضی را به کار بست. لازم به ذکر است که مجموعه ای از اطلاعات و داده ها که سبب به وجود آمدن یک ایده و فکر جدید می شود، معنا و مفهوم تفکر خلاق را تداعی می کند.

بر این اساس، بسیاری از کشفیات و اختراعات بشر ماحصل خلاقیت و نبوغ افراد می باشد. برای پرورش خلاقیت در کودک، عوامل و مؤلفه هایی نظیر علاقه ها، استعداد، توانایی بدنی و هوش، تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارند. همچنین این عوامل می تواند به صورت انتسابی و ژنتیکی در وجود فرد بروز پیدا کند. در این میان، نحوه پرورش توانایی های کودک، محیط زندگی و توانایی والدین، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

پرورش خلاقیت کودک

نقش والدین در پرورش خلاقیت در کودک

بدون شک و تردید، در تربیت فرزند و پرورش خلاقیت در کودک، والدین نقش برجسته و پر رنگی ایفا می نمایند. بر این اساس، نحوه رفتار با کودک و سبک های فرزند پروری، زیر بنا و شالوده اصلی شخصیت کودک را در آینده تشکیل می دهد. گفتنی است که طرز تفکر و نگرش والدین در روش تربیتی فرزند بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. بر این اساس، نحوه تعامل والدین با کودک در شکل گیری توانایی های شناختی او بسیار اثر بخش و حائز اهمیت محسوب می شود.

در این میان، والدینی که در تعامل با فرزند خود، رفتاری هدایت کننده و کنترل کننده دارند، به راحتی می توانند جلوی پرورش خلاقیت در کودک خود را بگیرند. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که کودکان از ابتدای تولد در جستجوی احترام، محبت و عشق می باشند. عدم پاسخ مناسب به این نیاز کودک، علاوه بر برآورده نشدن نیازها و سرخوردگی، زمینه مناسب برای پرورش خلاقیت در کودک را نیز از بین می برد. بر این اساس، والدین یک عامل تضمین کننده در شکل گیری شخصیت و تقویت استعدادهای ذاتی کودک قلمداد می گردند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: هیپنوتیزم و سیاحتی شگفت انگیز در ضمیر ناخودآگاه

راهکارهای کاربردی پرورش خلاقیت در کودک

در حال حاضر، شیوه های گوناگون و مختلفی برای پرورش خلاقیت در کودک، در دسترس والدین قرار دارد. یکی از راهکارهای کاربردی در این زمینه تشویق کردن کودک به شمار می رود. تحسین کودک پس از تلاش و هر اقدام مثبت و پاداش های کلامی، نقش بسزایی در تقویت تفکر خلاق و هوش کودک از خود برجای می گذارد. در جمع بازی کردن کودک نیز از روش های مؤثر برای پرورش خلاقیت در کودک محسوب می شود. بازی کردن کودک در جمع همسالان خود، علاوه بر تقویت مهارت های ارتباطی، از خود گذشتگی و نحوه برقراری تعامل به دیگران را به او آموزش می دهد.

روش پرورش خلاقیت کودکان

بها دادن به اسباب بازی های کودک، از دیگر شیوه های کاربردی در این رابطه تلقی می گردد. برخورداری کودک از اسباب بازی های خلاقانه و متنوع، سبب بهره مندی او از آینده ای سالم و ایده آل می شود. تجربه تنوع در اسباب بازی ها می تواند بستر مناسب برای رشد خلاقیت را در وجود کودکان مهیا سازد. استقلال دادن و احترام به کودک، از دیگر شیوه های مثمر ثمر برای پرورش خلاقیت در کودک به حساب می آید. همچنین همراه شدن با تخیلات کودک، راهکار تاثیر گذار و راهگشایی برای رشد خلاقیت او به شمار می رود. قوه تخیل یکی از توانایی ویژه کودکان بوده که یک مزیت و نعمت خوب برای آنها محسوب می شود. وقت گذاشتن برای کودک، برخورداری والدین از ذهن روشن و پرسیدن سوال های باز، از دیگر روش های مثمر ثمر برای پرورش و رشد خلاقیت کودک تلقی می گردد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 3.5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین