نحوه تدریس خوب و بیان شیوه های کاربردی

نوع و نحوه تدریس خوب در ترغیب کردن افراد به سمت و سوی فراگیری آموزه های جدید و تازه بسیار حائز اهمیت می باشد. نحوه تدریس خوب در تربیت افراد، شکوفایی استعدادها و عرضه علم و دانش، تاثیر مستقیم بر جای می گذارد. در آموزه های دینی و اخلاقی نیز بارها و بارها به مسئله علم و تعلیم و تعلم تاکید و پرداخته شده است.

بر این اساس، تعلیم و تعلم از ویژگی های بارز و شاخص اولیا و انبیا به شمار می رود. در این میان نقش معلم، رساندن افراد به جاده سعادت و تقرب به خدا عنوان شده است. علم و علم جویی، یکی از فریضه های مهم و حائز اهمیت مسلمانان محسوب می شود و برای جویندگان و دوستداران علم ارزش بالایی لحاظ شده است. اضافه بر این، تعلیم و تدریس هر علمی علاوه بر تجربه و تخصص لازم، دارای نکات و ریزه کاری های بسیار زیادی می باشد. نحوه تدریس خوب همانند مشعلی در تاریکی، انسان را به سمت جاده نور و روشنی هدایت می کند. تدریس خوب، محصلین را به سمت رشد و تعالی و قدم گذاشتن در مسیر انسانیت و احترام قائل شدن برای حقوق دیگران سوق می دهد.

نحوه تدریس خوب

نحوه تدریس خوب و تعلیم و تربیت، از نگاه بسیاری از افراد امری راحت و ساده تلقی می شود. اما در واقعیت این کار نه تنها ساده نبوده بلکه در بطن خود با پیچیدگی ها و سختی هایی نیز همراه می باشد. از سوی دیگر، زمانی که صحبت از درس و تدریس می شود یک جمله کلیدی و برجسته در ذهن همه ما تداعی می کند. تعلیم و تعلم عبادت است، جمله ای است که در اعماق ذهن ما نهادینه شده است. این امر علاوه بر گوشزد نمودن اهمیت بسیار بالای مقوله تدریس، حساسیت و در عین حال دقیق و ظریف بودن آن را متبلور می سازد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چگونه و چطور بهتر درس بخوانم؟

بر همین اساس، در نحوه تدریس خوب عواملی مانند محتوای آموزشی، ساختار نظام آموزشی، ویژگی های شاگرد و معلم، مؤثر و تاثیر گذار می باشد. بر همین اساس، معلم باید متناسب با امکانات موجود، علاقه، نیازها و توانایی محصلین، محتوای درس و هدف های آموزشی، روش مطلوب و مناسب تدریس را انتخاب کند. از طرف دیگر، داشتن یک برنامه یکنواخت و ثابت نیز خواسته ها و انتظارات مورد نظر را برآورده نمی سازد. در نحوه تدریس خوب، برخورداری از یک برنامه انعطاف پذیر و روان، علاوه بر ایجاد حس پویایی، محصلین را به سمت فراگیری آموزه های جدید متمایل می سازد.

تعلیم و تربیت

پارامترهای مهم و تاثیر گذار در نحوه تدریس خوب

یکی از پارامترهای مهم در موضوع نحوه تدریس خوب، تعامل و ارتباط مناسب میان معلم و محصل به شمار می رود. تعامل دانش آموز و معلم با همدیگر، علاوه بر ایجاد علاقه دانش آموزان به فراگیری درس، اندیشه و افکار آنها را نیز سر و سامان می دهد. ارتباط عاطفی و علمی و همدل بودن معلم، تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی توانایی های دانش آموزان دارد. همکاری و مشارکت، از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه محسوب می گردد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: استعدادیابی چه افرادی را در بر می گیرد؟

روش تدریس مبتنی بر رویکرد تیمی و مشارکتی، در بروز مهارت ها، توانایی ها و میزان یادگیری، تاثیر مستقیم از خود بر جای می گذارد. ایجاد محیطی امن و سرشار از شادابی و نشاط از پارامترهای مؤثر در نحوه تدریس خوب تلقی می شود. الگوی تدریس باید بر پایه محتوای ارائه شده درسی، ادله های علمی و منطقی بنا نهاده شود. فرآیند تدریس باید هدفمند و در عین حال مبتنی بر نظم و انضباط باشد. واقع بینانه بودن، ارزشیابی، احترام متقابل، ایجاد انگیزه، لحن و بیان دقیق و روان، پرورش خلاقیت، تسلط کافی بر درس و پوشش ظاهری متعارف و مناسب تدریس کننده، از دیگر مؤلفه های تاثیر گذار در نحوه تدریس خوب به شمار می رود.

مدرس خوب

شیوه های کاربردی و نحوه تدریس خوب

در مقوله نحوه تدریس خوب، روش و شیوه های تدریس بسیار متنوع و مختلف می باشد. به عنوان نمونه برای تدریس علوم، روش های آزمایشی یا گردش علمی می تواند بسیار مؤثر و تاثیر گذار باشد. بر اساس یک طبقه بندی کلی، شیوه های تدریس در دو دسته روش های غیر فعال و شیوه های فعال یا نوین جای می گیرند. در شیوه نوین، محصلین به عنوان بخشی از فرآیند تدریس و معلم در قالب هدایت کننده و راهنما در نظر گرفته می شوند.

در این روش بین معلم و محصلین تعامل و ارتباط دو سویه برقرار است. روش غیر فعال حول محور معلم می چرخد و محصل و دانش آموز هیچ نقشی در آن ندارد. شیوه کلاس معکوس یا تدریس معکوس، از روش های نوین در نحوه تدریس خوب به شمار می رود که در سال های اخیر با استقبال گسترده ای روبرو شده است. این شیوه مبتنی بر فیلم و اسلایدهای آموزشی می باشد که در اختیار محصلین قرار می گیرد تا قبل از شروع کلاس با محتوای دروس جدید آشنایی لازم را به دست آورند. به طور کلی، از موضوعات حائز اهمیت نظام تعلیم و تربیت، نحوه تدریس خوب و آموزش قلمداد می گردد. نحوه تدریس در قالب یک فرآیند دو طرفه در جهت فراگیری مهارت ها، اطلاعات و آموزه های جدید بر حسب نوع گروه سنی صورت می گیرد.

هدف نهایی از نحوه تدریس خوب، محدود به منتقل نمودن تجربه های بشری و دستاوردهای فرهنگی به افراد جدید نمی باشد، بلکه هدف اصلی آن بر روی شکل گیری تغییرات مناسب و بهینه بر رفتار انسان ها، شناخت ها و نگرش ها تمرکز دارد. روش ها و شیوه های تدریس به مثابه وسیله ای در جهت دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر، محسوب می شوند. نوع و نحوه تدریس خوب باید به گونه ای انجام پذیرد که بتواند آموزه های تازه و مطالب جدید را به بهترین نحو به افراد انتقال دهد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین