مهارت حاضر جوابی مؤدبانه

مهارت حاضر جوابی قرن هاست که وجود دارد. در هند قرون وسطی، امپراتور اکبر کبیر که همیشه دوست داشت با مشاور خود که راجا بیربال نام داشت شوخی کند، یک روز در سکوت پوست میوه های خود را از بشقاب خود به بشقاب بیربال منتقل کرد. بیربال که کنار امپراتور اکبر نشسته بود، شیطنت امپراتور را مشاهده کرد. ناگهان امپراتور گفت «به تعداد پوست میوه های بشقاب بیربال نگاه کنید. امروز آنقدر گرسنه بود که دو برابر سهمیه میوه مصرف کرده است». همه در سالن خندیدند. اما بیربال بدون ترس گفت «به نظر میرسد امپراتور از من گرسنه تر است. بشقابش را نگاه کنید او حتی به پوست میوه ها هم رحم نکرده است». به این ترتیب افراد حاضر قهقهه زدند.

بی شک موقعیتهایی در زندگی همه ما وجود داشته است که دیگران سخنانی طعنه آمیز به ما گفته اند و ما در برابر آنها بی جواب ماندیم. در این موقعیتها معمولا گیج میشویم و بعد از چند ساعت یا حتی چند روز، به جوابی مناسب برای حرف هایشان میرسیم که خیلی دیر شده است. درنتیجه شروع میکنیم به نشخوار موقعیت و حرفهایی که شنیدیم. اما با بررسی دقیق چنین موقعیتهایی تنها پی خواهیم برد که به اندازه کافی تیز بین نبوده ایم. حاضر جواب بودن مهارتی است که برخی آنرا بصورت ذاتی دارا هستند. اما خبر خوب این است که حتی اگر فرد حاضر جوابی نیستید، میتوانید یاد بگیرید چگونه به شیوه ای کاملا مؤدبانه یا حتی در قالب شوخ طبعی، حاضر جواب باشید. در ادامه قصد داریم تا به آموزش حاضرجوابی مودبانه بپردازیم.

حاضر جوابی
مهارت حاضر جوابی

حاضر جوابی چیست؟

میتوان گفت حاضر جوابی توانایی مقابله سریع و مناسب در موقعیتهای ناخوشایند یا در پاسخ به نظرات نامناسب است. البته باید توجه کنید که نباید حاضر جوابی را با گستاخی اشتباه گرفت. بسیاری از ما معتقدیم حاضرجوابی به معنای پررویی یا بی ادبی است. اما حاضرجوابی مؤدبانه در جواب سخنان آزاردهنده یک فرد که مرزها را بطوری واضح رد کرده است، با توهین یا پررویی تفاوت دارد. در حاضرجوابی ما با طنز، شوخ طبعی و جذابیت خاصی سعی میکنیم به بی ملاحظگی فرد مقابل پاسخ دهیم. در ادامه چند مثال برای حاضرجوابی در موقعیتهای کاری آمده است که میتوانید از آنها الهام بگیرید:

  • اگر میگویید نه، احتمالا درست خواهد بود.
  • به درستی متوجه شده اید.
  • کدام قسمت «نه» برای شما نامفهوم بود؟
  • این برداشت ذهنی شماست.
  • باید به آن عادت کنید.
  • حالا که حرفتان را گفتید احساس بهتری دارید؟
  • آیا میتوانید معکوسش را انجام دهید؟

پیشنهاد میکنیم بخوانید: چرا و چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

محیط شما مهم است!

حاضر جوابی محترمانه هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی کاری یک مزیت است. اما با این حال باید در محیط های مختلف تمایز ایجاد کنید. به عبارتی دیگر، لحن و نوع حاضر جوابی شما در محیط کاری و با همکارانتان باید با دوستانتان متفاوت باشد. حتی حاضر جوابی با مافوق نیز متفاوت است. این ریسک را نپذیرید که همیشه به یک شیوه حاضر جوابی کنید، چرا که میتواند عواقبی برایتان داشته باشد. در موقعیتهای کاری، درایت همواره اهمیت زیادی را داراست. مثالهایی که در بالاتر به آنها اشاره شد، برای بسیاری از موقعیتها مناسب هستند و هیچ مرز شخصی را رد نمیکنند. اما اگر جو محیط کار شما کمی دوستانه تر و آرامتر است، جملات حاضرجوابی زیر میتواند جسورانه باشد:

  • آیا میتوانم به تو پیشنهاد خدافظی کنم؟
  • اگر من با شما موافقم، هر دو اشتباه میکنیم!
  • به عنوان یک فرد بی نقش، درباره قدرت تفکر چه فکر میکنی؟
  • امروز روز همدلی، خوش اخلاقی و ادب است. حیف که نمیتوانید آن را جشن بگیرید.
  • چیزی به عنوان سرگرم کننده در شما وجود دارد؟
یادگیری رک بودن و حاضر جوابی مؤدبانه
یادگیری رک بودن و حاضر جوابی مؤدبانه

3 راه برای سریع شدن در حاضر جوابی

بعضی افراد بصورت ذاتی حاضر جواب هستند. به این معنا که آنها هیچ تلاشی برای حاضر جوابی نمیکنند و مجبور نیستند تلاش زیادی انجام دهند. آنها خود به خود پاسخهایی برای مقابله خواهند داشت. در این شرایط، حاضرجوابی این افراد، نه تنش به حساب می آید و نه خیلی مصنوعی به نظر میرسد. مورد دوم دقیقا ویژگی است که حاضر جوابی را واقعی میکند. با این حال اگر فرد حاضرجوابی نیستید، اصلا ناامید نشوید. این مهارت قابل آموزش است! برای سریعتر شدن در حاضرجوابی، سه عامل زیر بسیار مهم است:

  1. اعتماد به نفس: اولین قدم برای حاضر جواب بودن، تقویت اعتماد به نفس است.
  2. شوخ طبعی: این ویژگی بخشی از تیزهوش بودن است. سعی کنید حرفهای بسیار مهبم دیگران را بیش از حد به دل نگیرید. با جملاتی که برایتان بسیار نامفهوم هستند، با طنز مقابله کنید. به این ترتیب بلافاصله اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.
  3. مهارت استدلال: آخرین عامل تعیین کننده توانایی استدلال است. موقعیتهایی که ممکن است در آن سخنان ظعنه آمیزی را بشنوید، پیش بینی کنید. از قبل برای این سخنان، جوابهای احتمالی آماده کنید.

یادگیری حاضر جوابی در 6 مرحله

  1. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید: اگر میخواهید حاضر جواب باشید، باید اعتماد به نفس داشته باشید. برای افزایش اعتماد به نفستان میتوانید از نقاط قوت خود آگاه شوید.
  2. فعال باشید: حاضر جوابی همیشه خود به خود به وجود نمی آید. بهتر است از قبل آماده باشید که چه کسی به شما طعنه خواهد زد. گاهی اوقات میتوانید متوجه شوید که فرد مقابلتان میخواهد به شما تیکه بیاندازد.
  3. دایره لغات و دانش عمومی خود را رشد دهید: هرچه تحصیلاتتان بیشتر باشد، مقابله با موضوعات مختلف برای شما آسانتر خواهد بود. شاید این به این دلیل است که سطح تحصیلات بالاتر، باعث افزایش دانش عمومی میشود. هدف شما باید جوابی طنزآمیز و سطح بالا باشد که فرد مقابلتان را ساکت کند. بنابرانی اگر دایره لغتتان بالاتر باشد، موفق تر خواهید بود.
  4. خود را تحت فشار قرار ندهید: یادگیری حاضر جوابی، یک فرآیند است. نباید خود را تحت فشار قرار دهید تا جواب دهید. هرچه بیشتر تلاش کنید، کمتر موفق خواهید شد!
  5. به تحریکات پاسخ ندهید: در زمانهایی که عصبی هستیم و میخواهیم جواب دهیم، تنها وضعیت را بدتر میکنیم. بنابراین در این شرایط سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و از فرد تحریک کننده بپرسید که آیا چیزی بهتری در مورد موضوع مورد نظر دارد یا خیر.
  6. به زبان بدن خود توجه کنید: جلوی آینه بایسیتید و وضعیت بدن خود را نگاه کنید. قفسه سینه را بیرون داده، شانه هایتان را سفت کنید و چانه خود را کمی بالاتر بیاورید. این حالت به شما اعتماد به نفس میدهد.

داستان هایی از حاضرجوابی

حاضر جوابی های بامزه و مؤدبانه، در زمینه های مختلفی بویژه زمینه های سیاسی، مذهبی، پزشکی و…. مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه به برخی از مثال های حاضرجوابی میپردازیم:

  • وکیل دادگستری: آقای دکتر، چند مورد از کالبد شکافی های خود را روی افراد مرده انجام داده اید؟ پزشکِ شاهد: همه آنها. زنده ها خیلی دعوا میکنند.
  • یک وکیل دادگستری یک روز در دادگاه از قاضی پرسید که مجازات شدید دو همسری چیست؟ قاضی جواب داد «دو مادرشوهر».
  • جان کوران، عضو مجلس عوام ایرلند در برابر قاضی بحث میکرد که ناگهان قاضی سخنان او را قطع کرد و گفت: «آقای کوران، اگر این قانون است، من کتاب ‌های حقوقم را میسوزانم». کوران پاسخ داد: «اوه، نه، جناب قاضی، پیشنهاد میکنم آنها را بخوانید».
  • در طی یک جلسه دادگاه، یک قاضی خشمگین در جریان جلسه دادرسی به راماسوامی گفته است: «فکر میکنی ما احمق هستیم؟» راماسوامی با جدیت پاسخ داد «جناب قاضی من را در شرایط بسیار سختی قرار داده اند. اگر موافق باشم، بی احترامی کرده ام، اگر مخالف باشم، سوگند دروغ خورده ام». این باعث خنده افراد حاضر در دادگاه شد.

منابع: greator.com و thriveglobal.in

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 3 - میانگین امتیاز: 3.7]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین