چگونگی مقابله با طرد شدن و راهکارهای مؤثر آن

از جمله ترس های بزرگ انسان ها در تعاملات و ارتباطاتشان، ترس از طرد شدن می باشد. به همین جهت، مقابله با طرد شدن می تواند برای این دسته از افراد مورد توجه قرار گیرد. برای مقابله با طرد شدن راهکارها و راه حل های مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. در باطن افراد همواره ترس از طرد شدن وجود دارد. حذف شدن، نادیده گرفته شدن، کنار گذاشته شدن و تبعید شدن، معنا و مفهوم طرد شدن را گوشزد می کند.

همه افراد متناسب با وضعیت و شرایط خود این احساس را به نوعی تجربه کرده اند. هنگامی که حس طرد شدگی در وجود شخص رخنه می کند، حالت روانی این احساس به صورت یکباره در وجود شخص متبلور می شود. این حس ترس ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و اضطراب و استرس را نیز با خود به همراه دارد. این احساس در برخی موارد به قدری قدرتمند جلوه می نماید که علاوه بر به وجود آوردن موقعیت های دشوار و سخت، روند تعاملات اجتماعی و فعالیت های کاری و شخصی فرد را مختل می سازد. بر همین اساس، باید ضمن شناسایی عوامل این مسئله، اقدامات مؤثر در جهت مقابله با طرد شدن را در دستور کار قرار داد.

مقابله با طرد شدن

ضرورت مقابله با طرد شدن

مقابله با طرد شدن، به منظور از بین بردن ترس ناشی از رها شدن و نادیده گرفته شدن صورت می گیرد. محروم شدن از توجه و محبت و عاطفه افراد مهم در زندگی، معنای طرد شدن را تداعی می کند. هنگامی که این حس در وجود فرد شکل می گیرد، اگرچه به معنای واقعی کلمه طرد شدنی صورت نگرفته، اما فرد در حال رنج کشیدن و انتظار برای طرد شدن به سر می برد.

بسیاری افراد از این مسئله گله مند بوده که حس کرده اند از زمان های طفولیت هیچکس اعم از مادر، پدر، دوستان و آشنایان علاقه ای به آنها نداشته است. گسترش این افکار، زمینه ساز ایجاد اختلالات اضطرابی می شود. به همین جهت، موضوع مقابله با طرد شدن بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. بدون اغراق، ترس های انسان ها یکی از موانع رسیدن آنها به مدارج عالی پیشرفت و ترقی می باشد. ترس از طرد شدن و رها شدن، سبب ایجاد هیجاناتی مانند افسردگی، اضطراب، تنهایی و خشم در سیطره وجودی فرد می گردد. طرد شدگی می تواند مهارت های برقراری تعامل سالم و موفق فرد با دیگران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

توهین و تحقیر

واقعیت مقابله با طرد شدن

از آنجایی که طرد شدن برای انسان ها در زمره ترس های بزرگ و وحشتناک محسوب می شود، مقابله با طرد شدن در کاهش و از بین بردن این احساس بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. بسیاری از افراد اشتباهات و مشکلات طرف مقابل خود را تا میزان قابل توجهی نادیده گرفته و چشم پوشی می کنند، اما به هیچ وجه تاب و توان بی تفاوتی و رها شدگی را ندارند. چرا که طرد شدن را به مثابه تجربه بسیار تلخ و دردناک تلقی می کنند. اشخاصی که احساس ترس از طرد شدن را در شکلی وسیع و گسترده در وجود خود تجربه می کنند، درگیر موضوع وابستگی می باشند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: خوشبختی از نگاه روانشناسی

این مسئله تمام ابعاد زندگی فرد را احاطه نموده و سبب می گردد که او در تعامل و روابط خود با مشکلاتی دست به گریبان شود. در این شرایط مقابله با طرد شدن، از درجه اهمیت بالایی برخوردار می شود. طرد شدگی از یک الگوی نامطلوب در زندگی فرد نشأت می گیرد. بدین صورت که فرد خود را موجودی خواستنی و دوست داشتنی به حساب نمی آورد. بر همین اساس، برای نشان دادن خلاف این مسئله، به طور دائم در تلاش بوده و با خود کلنجار می رود تا به اطرافیان اثبات نماید که خواستنی می باشد. این امر تا جایی پیش می رود که ترس از طرد شدن وجود فرد را در بر گیرد. بر همین اساس، مقابله با طرد شدن در این زمینه بیش از پیش ضرورت می یابد.

فرد طرد شده

راهکارهای مؤثر در جهت مقابله با طرد شدن

یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با طرد شدن، شناخت خود و خصوصیات و ویژگی های شخصیتی خود می باشد. نقاط قوت خود را شناسایی نموده و نقاط ضعف خود را نیز بهبود بخشید. هیچگاه فرد نباید بابت نقاط ضعف خود هراسی به دل راه دهد. باور این موضوع که پر قدرت ترین افراد را هم دارای ضعف هایی هستند و تحت تاثیر شرایطی احساس ناتوانی می کنند، می تواند نوع نگاه و تفکر افراد را تغییر دهد. از دیگر راهکارهای تاثیر گذار برای مقابله با طرد شدن، پذیرفتن این مسئله است که همه افراد موجود در جهان، حس تنهایی را تجربه نموده و برای رهایی از این حس به دنبال بودن در کنار دیگران بر می آیند.

بر این اساس، تحمل تنهایی بسیار راحت تر و ساده تر می شود. از دیگر راهکارهای مهم از بین بردن سقف توقعات خود از دیگران می باشد. بنابراین با برآورده نشدن انتظارات، هراس و ترسی از نادیده گرفته شدن و رها شدگی در وجود فرد ایجاد نمی گردد. همین انتظارات افراد سبب می شود که در صورت برآورده نشدن، علاوه بر فاصله گرفتن از دیگران، احساس طرد شدن را نیز در باطن افراد پرورش دهد.

از دیگر راه حل های اثر گذار در زمینه مقابله با طرد شدن، پذیرفتن خود می باشد. بر این اساس، به این باور می رسیم که هیچکس قادر نیست در لحظه به لحظه هایی که حس دوست داشتن در وجود ما شکل می گیرد، وظیفه خود بداند که همواره ما را دوست داشته باشد یا موظف است در لحظات تنهایی با آغوش باز از ما استقبال کند. با تمام این تفسیر چنانچه راهکارهای مقابله با طرد شدن برای فرد افاقه نکرد، می تواند به مشاور روانشناسی و متخصصین این عرصه مراجعه نماید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین