تفاوت خوش بینی با بدبینی چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های فردی که می تواند روی سلامت روح و روان افراد تاثیر بگذارد، خوش بینی می باشد. افرادی که خوشبین هستند، می توانند در بدترین شرایط با امید و روحیه به مسائل مختلف نگاه کنند و زندگی بهتری برای خود به وجود آورند. آرامش در زندگی این افراد حرف اول را می زند و به همین سبب آنها می توانند معقولانه تر تصمیم بگیرند.

اهمیت خوش بینی

نحوه زندگی افراد تحت تاثیر نگرش آنها به زندگی می باشد. به همین سبب داشتن دید مثبت از اهمیت زیاد و ویژه ای برخوردار است. از مهمترین اثرات خوش بینی بر زندگی افراد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن زندگی بهتر

یکی از مهمترین اثرات خوش بینی در زندگی افراد، ایجاد زندگی با کیفیت تر و بهتر برای افراد می باشد. وقتی که افراد خوش بین هستند، عملکرد بهتری نیز از خود نشان می دهند اما افراد بدبین نمی توانند آینده خوبی را برای خود متصور شوند به همین سبب زندگی فعلی آنها نیز رضایت بخش نخواهد بود.

داشتن سلامت عمومی بدن

یکی دیگر از تاثیرات مهم خوش بینی روی افراد، ایجاد سلامتی برای روح و بدن می باشد. تحقیقات نشان داده است که بیماری های قلبی، انواع سرطان ها، مرگ و میر در افراد خوشبین بسیار کمتر از افراد بدبین می باشد.

افزایش سر سختی در افراد

افرادی که خوش بین هستند، مقاومت بالایی در برابر مشکلات از خود نشان می دهند و به راحتی تسلیم نمی شوند. این امر باعث می شود که تلاش و کوشش خود را بیشتر کنند و به نتیجه دلخواه برسند.

خوش بینی

کاهش استرس

استرس در زندگی افراد بدبین بسیار زیاد است و این استرس روی بهبود زندگی آنها تاثیر زیادی می گذارد. اما افراد خوش بین بدون استرس و با خیالی آسوده به زندگی خود ادامه می دهند و به راحتی با مشکلات روبرو می شوند. زیرا آنها معتقدند که به بهترین شکل می توانند مشکلات و مسائل زندگی را حل کنند.

معنی خوش بینی

خوش بینی در واقع به معنای داشتن نگرش و نگاه مثبت به مسائل پیرامون خود می باشد. بدون شک برای تمام افراد در طول زندگی مشکلات و مسائلی پیش می آید که نگاه افراد به این مشکلات با یکدیگر متفاوت است. افرادی که به تمام این مشکلات با دید مثبت نگاه می کنند افراد خوشبین نام دارند.

با توجه به تحقیقات ثابت شده است که افراد با تمرکز و دید مثبت به مسائل می توانند به بهترین شکل با مشکلات روبروی خود دست و پنجه نرم کنند و بتوانند راهی مناسب برای حل آنها پیدا کنند. در واقع مثبت اندیشی و جذب افکار مثبت از بهترین ویژگی های افراد خوشبین می باشد.

تفاوت افراد خوشبین و بدبین

با نگاهی به اطراف خود، می توانید افراد خوشبین و بدبین را به راحتی مشاهده کنید. این افراد به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص هستند. زیرا ویژگی های این افراد تقریباً مخالف یکدیگر می باشد. از مهمترین تفاوت های این افراد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان انجام هر کاری افراد خوشبین به امکانات موجود دقت می کنند و سعی دارند بهترین راه را برای حل مشکلات و مسائل انتخاب کنند. آن ها با دید مثبت به تمام مسائل اطراف خود نگاه می کنند. اما افراد بدبین بیشتر توجه شان به مشکلات است و احساس می کنند که نمی توانند از پس حل مسائل برآیند.
  • اعتماد به نفس در افراد خوشبین بسیار بالاتر از افراد بدبین می باشد. زیرا افراد خوشبین عقیده دارند که می توانند تمام مشکلات را حل کنند و این توانایی را در خود می بینند. اما افراد بدبین اینگونه نیستند و احساس می کنند که توانایی لازم برای حل مشکلات را دارا نمی باشند.
  • افراد بدبین به هیچ عنوان آینده نگر نیستند و زمانی که به آینده خود نگاه می کنند، آینده ای تاریک را متصور می شوند. اما افراد خوشبین برعکس این افراد، همیشه با دید مثبت به آینده و زندگی روبروی خود نگاه می کنند و احساس می کنند در آینده خوشبخت تر از امروز خواهند بود.
  • افراد خوش بین احساس می کنند که می توانند روی زندگی خود کنترل داشته باشند و به بهترین نحو آن را، آنگونه که دوست دارند، کنترل کنند. اما افراد بدبین احساس می کنند که روی زندگی خود کنترلی ندارند و تنها باید تسلیم اتفاقات باشند.

تفاوت خوش بینی یا بدبینی

تعریف خوش بینی در روانشناسی

اگر بخواهیم خوش بینی را از نظر علم روانشناسی معنا کنیم، می توانیم بگوییم خوش بینی در واقع یک اعتقاد است که افراد به زندگی خود دارند و معتقدند که در طول زندگی آنها اتفاقات خوب خواهد افتاد و مسائل و مشکلات گذرا هستند و به راحتی از بین می روند.

در علم روانشناسی بیان می شود که قدرت جنگ و مبارزه در افراد خوشبین با مشکلات بسیار بیشتر از افراد بدبین است. به همین سبب نا امیدی و فکر به مرگ در افراد خوشبین بسیار کمتر دیده می شود. روانشناسان عقیده دارند که خوش بینی به معنای گرفتن نتیجه مثبت حتی از اتفاقات بد می باشد. آنها بیان می کنند که حتی در صورت بروز اتفاقات سخت، شما باید با دید مثبت به آنها نگاه کنید.

تعریف عملیاتی خوش بینی

خوش بینی در واقع به معنای قدرت داشتن است. زیرا این افراد در مواجه با مشکلات بسیار بی باک و قدرتمند هستند و اعتقاد دارند که می توانند هر مساله ای را به خوبی حل کنند. آنها این قدرت را در خود می بینند که بهترین و مناسب ترین اتفاقات را به خود جذب کنند.

بسیاری از محققان بیان می کنند که خوش بینی ارثی است و بیشتر افراد آن را از نسل های قبل خود به ارث می برند. البته خوش بینی یا بد بینی افراد به نحوه تربیت آنها نیز بستگی دارد. اگر پدر و مادر خوش بین باشند، در زندگی روزمره آن را به کودکان خود نیز نشانه می دهند. در واقع دیدن رفتار های پدر و مادر مبنی بر خوش بینی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی کودکان نیز بگذارد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین