خودپنداره با عملکرد جنسی ما چه می کند؟

تمایلات جنسی همواره از دیرباز مرکز توجه، علاقه و کنجکاوی بشر بوده و تاثیر غیر قابل انکاری بر کیفیت زندگی فرد و شریک جنسی او می گذارد. این عملکرد زمانی سالم است که با فقدان درد و ناراحتی در حین فعالیت جنسی، عدم مشکل فیزیولوژیکی و چرخه پاسخ جنسی سالم در چهار مرحله میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی و به دنبال آنها احساس رضایت ذهنی از عملکرد جنسی یا خودپنداره همراه باشد.

عوامل مختلفی بر تمایلات و رفتار جنسی انسان تاثیر می گذارند که از جمله آنها می توان به فاکتورهای فیزیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی – فرهنگی اشاره کرد. تجارب فرد از دوران کودکی تا بزرگسالی، چگونگی روابط او با دیگران و مراحل شکل گیری شخصیت در انسجام هویت جنسی و گرایش جنسی وی نقش مهمی ایفا می کند.

خودپنداره ما چراغ عملکرد ماست

نقش خودپنداره جنسی چیست و اصلا این اصطلاح به چه معناست؟

خودپنداره به طرق مختلف تعریف می شود. متخصصان به نگرش فرد، ادراک و احساسات مثبت و منفی او نسبت به خود و عملکرد جنسی اش، خودپنداره جنسی می گویند. جالب است بدانید این احساسات و تصورات سیال اند و در طول زمان و افزایش سن تغییر میکنند. مطالعات نشان می دهند نوجوانان در سن 17 تا 19 سالگی، خودپنداره جنسی مثبت تری نسبت به گروه جوان تر در سنین 14 تا 16 سالگی دارند. به همین ترتیب دانش آموزان فارغ التحصیل نسبت به دانش آموزان در حال تحصیل از عزت نفس جنسی بالاتری برخوردارند.

مشکلات جنسی
خودپنداره منفی و تاثیر آن بر روابط جنسی

خودپنداره مثبت یا منفی با آدم ها چه می کند؟

خودپنداره جنسی در مردان و زنان متفاوت است و تمایلات جنسی اساسا معانی متفاوتی در آنها ایجاد می کند. زنان با خودپنداره جنسی مثبت، ممکن است تمایلات جنسی بالایی داشته باشند و در نتیجه احتمال بیشتری برای برقراری رابطه با شریک جنسی خود دارند. همچنین با استفاده از روش های صحیح جلوگیری از بارداری و استفاده از کاندوم، خطرپذیری رابطه جنسی را کاهش می دهند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: بهبود کیفیت روابط جنسی با کمک سکس تراپیست

باورهای منفی و غیرواقع بینانه اما سبب ناامیدی و بی اعتمادی و از همه مهمتر باعث کاهش خودپنداره جنسی نسبت به خود می شود. می توان گفت باور و نگرش های غیرمنطقی جنسی زنان مهمترین عامل در کاهش خودپنداره جنسی و ابتلا به اختلالات جنسی در آنها محسوب می شود. این افراد رابطه ای سرد و اجتنابی با همسر خویش دارند. فعالیت جنسی را ترک کرده و در عملکرد جنسی خود احساس بی کفایتی می کنند. این اتفاق می تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره خانواده، روابط نزدیک و جنسی میان آنها وارد کند.

واژینیسموس حاصل خودپنداره منفی زنان

همانگونه که گفته شد اختلالات عملکرد جنسی اثرات قابل ملاحظه ای بر زندگی افراد مبتلا دارد و روابط بین فردی و زندگی زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از اختلالاتی که تا حد زیادی به دنبال خودپنداره منفی ایجاد می شود، «واژینیسموس» است. واژینیسموس معمولا با اضطراب، ترس و واکنش های اجتنابی در زنان همراه است. این بیماری به انقباض غیرارادی مستمر و عودکننده عضلات خارجی مهبل گفته می شود که از ایجاد مقاربت برای زنان ممانعت به عمل می آورد. در برخی موارد مشکل به حدی است که گاهی اوقات هراس های جنسی شدید به وجود می آورد و حتی معاینه پزشکی مهبل را نیز غیر ممکن می کند.

باورهای نادرست در مورد روابط جنسی، بی میلی، نفرت نسبت به شریک جنسی و در مواردی سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی می تواند با واژینیسموس دوران بزرگسالی ارتباط داشته باشد. از عوارض این اختلال می توان به مشکلات بین فردی، ناباروری، اختلال در روابط زناشویی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین در زنان مبتلا اشاره کرد. این امر مشکلاتی از جمله کاهش لذت جنسی، کاهش دفعات مقاربت، مشکل در رسیدن به ارگاسم، دوری از صمیمیت جنسی و کاهش تمایل جنسی را به دنبال دارد.

واژینیسموس

عزت نفس چه کمکی به رابطه می کند؟

هر فرد آگاهی هایی در مورد خود دارد که بخش ارزشی این آگاهی ها عزت نفس نام دارد. عزت نفس به احساس رضایتمندی، خویشتن پذیری، ارزشمندی قدر و منزلت، جذابیت، شایستگی، کفایت و توانایی جهت ارضای تمایلات و خواسته های فرد، منتج می شود.

به گفته محققان، زنان دارای عزت نفس، از خودپنداره جنسی مثبت و رضایت جنسی بالایی برخوردارند. چرا که در رابطه جنسی رفتارها و میل جنسی شان با ارزش های شخصی شان هماهنگ می باشد. تحقیقات بسیاری وجود دارند که نشان می دهند خود پنداره به عنوان اساس همه رفتارهای برانگیخته شده است. خودپنداره است که به خودهای ممکن در شخصیت هر فرد اشاره کرده و آنها را شناسایی می کند. این خودهای ممکن می توانند انگیزه های لازم برای اعمال رفتارهای مورد نیاز را در افراد ایجاد نمایند.

خودپنداره جنسی تان را درمان کنید

افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند، دارای یک خودپنداره خوب نیز هستند. زمانی که افراد خودشان را می شناسند، می توانند به حداکثر نتایج ممکن دست یابند. به همین جهت درمان اختلالات جنسی و بهبود خودپنداره فرد و ارتقای عزت نفس در آنها از مهمترین اقداماتی است که باید در میان زوج ها جدی گرفته شوند. درمان اختلالات عملکرد جنسی نه تنها رابطه جنسی را بهبود می بخشد، بلکه باعث کاهش علایم اضطراب و افسردگی می شود.

دریک ازدواج سالم، وجود یک رابطه جنسی مطلوب به نحوی که بتواند موجب تامین رضایت طرفین شود، نقش بسیار مهم و اساسی در موفقیت و پایداری کانون خانواده دارد. میزان خرسندی از روابط جنسی و توانایی فرد در ایجاد لذت دو طرفه، به استحکام رابطه می انجامد. به این خاطر است که محققین همواره معتقدند که رضایت از رابطه زناشویی همواره در گرو رضایت از رابطه جنسی است.

پس لازم است برای از میان برداشتن اختلالات عملکردی جنسی از یک رابطه دو نفره که می تواند پتانسیل های روانی فراوانی برای طرفین ایجاد کند، قدم های مثبت و مؤثری برداشت. در این راستا پیشنهاد نگارنده مراجعه به زوج درمانگر و متخصصان مربوط به مساله است که با بررسی شرایط روانی زن و شوهر و ارزیابی روابط میان آنها، در جهت بهبود عملکرد، خودپنداره جنسی و افزایش عزت نفس آنها گام بردارد و دست هر دو را گرفته و مسیر روشن زندگی را به هر دوی آنها نشان دهد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین