همه چیز درباره ترس از ازدواج مجدد

چرا این روزها ترس از ازدواج مجدد ذهن خیلی ها را درگیر کرده است؟ گاموفوبیا یا ازدواج هراسی نوعی ترس غیرعادی از تعهد دادن، پیمان بستن، ازدواج و پذیرا شدن تعهد جهت ماندن در یک رابطه صادقانه و ثابت در کنار فردی دیگر به صورت همیشگی می باشد. بنابراین برای ایجاد یک رابطه صمیمی و در حین حال اطمینان بخش با شریک زندگی، شخص با ترس های زیادی روبه رو می شود و خود را برای ریسک های عاطفی آماده می کند. البته این ترس برای اشخاص مجرد طبیعی به نظر می رسد. بنابراین اکثر اشخاص مجرد احساس می کنند که با قبول تعهد و ازدواج آسایش و امنیتی که بر زندگی مجردی آنها مسلط بود از دست می رود.

بین ترس از تعهد هراسی و ترس از ازدواج مجدد تفاوت ملموسی وجود دارد که احتمال دارد شخص ترس از ازدواج مجدد داشته باشد اما با شخص دیگر بدون انجام ازدواج زندگی کند و کماکان متعهد به زندگی با فرد مورد نظر باشد. گاموفوبیا تنها عدم تعهد در پروسه ازدواج نیست بلکه این ترس مبهم از ارتکاب جرم در جریان زندگی سرچشمه می گیرد. بنابراین اشخاصی که از این ترس رنج می برند زندگی با شخص مورد نظر خود را بدون انجام پروسه ازدواج ترجیح می دهند طوریکه رابطه متعهدانه با هم برقرار می کنند.

ترس از ازدواج مجدد

چرا بعضی ها دیر ازدواج می کنند؟

آیا اینکه بعضی ها دیر ازدواج می کنند دلیل بر ترس از ازدواج مجدد است؟ در جواب این سوال دلایلی مانند بزرگ شدن در فضای خانوادگی پرتنش همراه با رخدادهای ناخوشایند بین پدر و مادر می تواند این ذهنیت را برای کودک به وجود بیاورد که ازدواج پروسه آسیب زا می باشد و نباید به دنبال آن رفت. بنابراین هرچه این کشمکش ها، محدودیت ها، آزارها و تجربه های ناخوشایند در زندگی تکرار شود ارتباط بین آسیب پذیری ذهن کودک و ازدواج محکم تر می شود طوریکه شخص با گذشت زمان ازدواج را روندی آسیب پذیر می بیند و مدام از آن ترس دارد. همچنین عواملی مانند شک در مورد جذابیت خود، نبود اعتماد به نفس جنسی، اضطراب، خودباوری یا عزت نفس ضعیف، ترس از شکست، نبود اعتماد به نفس و افسردگی می تواند شخص با وجود تمایل به ازدواج ترسی از آن دارد.

مورد دیگر اینکه فرد با وجود بزرگ شدن در محیط خانوادگی سالم در وهله ای از زندگی قرار می گیرد که با شنیدن تجربیات ناموفق دیگران در مورد ازدواج باورهای منفی در وی تقویت می شود. دلبستگی ناایمن از نظر روانشناس بالینی یکی از دلایل دیر ازدواج کردن یا ترس از ازدواج مجدد است برای مثال کودکی محبت مادر شامل حال وی نمی شود در نتیجه دلبستگی ناایمن در او ریشه می کند طوریکه کودک به دیگران دلبسته نمی شود زیرا پاسخی از این حس دریافت نمی کند و در بزرگسالی از دلبستگی های مدت دار و ازدواج هراس دارد.

علت دیر ازدواج کردن

تشکیل خانواده برای تمام افراد جامعه عملی اختیاری می باشد که در آن خواست، دیدگاه و تمایلات فردی مطرح می شود. حال علت دیر ازدواج کردن یا ترس از ازدواج مجدد می تواند ناشی از زندگی اجتماعی همراه رابطه پیچیده انسان با ازدواج و محیط اجتماع متاثر از روابط دوسویه با عوامل جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد. ازدواج دیر هنگام موجب سستی نهاد خانواده می شود که نتیجه آن بحران اجتماعی و فساد اخلاقی به همراه دارد.

اقتصاد جامعه تاثیری زیادی بر روی ازدواج و ترس از ازدواج مجدد دارد. طوریکه مهریه زیاد، هزینه های سنگین، جهیزیه و مراسم عروسی از دیگر مشکلاتی است که ازدواج را به تاخیر می اندازد. بنابراین موانع اقتصادی همچون داشتن مسکن، گذران زندگی و امرار معاش در تشکیل زندگی جوانان بی تاثیر نیست.

بیماری های ترس از ازدواج مجدد

افسردگی

ترس از ازدواج مجدد یا ازدواج اول و تعهد می تواند وضعیت افسردگی را تشدید و تقویت کند. البته فرد رغبت به ازدواج دارد ولی ترس و نگرانی وی عبور از تمام وهله های ازدواج است. هر نوع احساس مربوط به ازدواج، نبود اعتماد به نفس جنسی، تضعیف برشمردن خود و فقدان اعتماد به نفس باعث می شود شخص از تعهدات و ازدواج دور بماند.

شخصیت درونگرا یا اجتنابی

زمانیکه شخص وارد پروسه ازدواج می شود از احتمالات آن بی خبر است در نتیجه روابط و خانواده جدید برای فردی که شخصیتی اجتنابی یا درونگرا دارد یک کابوس می باشد. بنابراین بهتر است آن شخص با شخص دیگری با خصوصیت درونگرایی ازدواج کند تا در زندگی مشترک غیر از با هم بودن هریک خلوتی برای خودت داشته باشد.

ترس از بازماندن از اهداف

برخی مواقع فرد می ترسد با ازدواج از اهداف خود دور شود یا به طوری باز بماند ولی حقیقت این است ازدواج در قبال چیزهایی که از شما می گیرد بیشتر از آن را به شما می بخشد. بنابراین ازدواج شما را دچار ورشکستگی معنوی، شخصیتی یا عاطفی نمی کند بلکه داشته ها و ارزش هایتان را افزایش می دهد.

ترس از صمیمیت

ترس از صمیمیت بیشتر شامل پسران می شود طوریکه پسر از همان دوران کودکی استقلال روانی خود را از طریق گذر از مادر شروع می کند و به دنیای مردانه پا می گذارد که خود نتیجه دفع صمیمیت است. در نتیجه با ورود به دوران جوانی مرد خود را از زنان بی نیاز می داند و همین موضوع برای اکثر زنان گیج کننده می باشد.

ترس از ازدواج مجدد یا ازدواج هراسی

عوامل ترس از ازدواج

یکی از تصمیمات مهم زندگی هر فرد ازدواج است ترس و اضطراب از این عمل امری کاملاً طبیعی می باشد. طوریکه بیشتر افراد از احتمال شکست و حواشی ازدواج ترس دارند.

دیدن و شنیدن ازدواج های ناموفق و شکست خورده

اکثر افراد با مشاهده طلاق عاطفی یا جدایی اطرافیان و شاید حتی به خاطر ترس های غیر واقعی دور ازدواج را خط کشیده اند. ولی باید راه حلی برای این طرز تفکر و ترس پیدا کنند.

کم رنگ شدن حس تعهد

بعضی اوقات افراد مجرد حس می کنند که نمی توانند با خود و همچنین وظایفشان کنار بیایند حال کس دیگری را وارد زندگی کرده و با وی بسازند. یا از خودگذشتگی و صبوری در قبال او به خرج دهند در نتیجه از متعهد بودن به شخص دیگر به عنوان همسر ترس دارند.

ناسازگاری با خانواده

بیشتر خانواده ها به طور مستمر دختران خود را با اطرافیان مقایسه می کنند طوریکه آنها را وادار کرده وارد رقابت شوند. در نتیجه دختران با دیدگاه متفاوت تری از خانواده نسبت به ازدواج و ملاک های آن پا پس کشیده و از خواستگاران خود هراسانند.

علاقه و عشق افراطی به کار

برخی افراد طوری غرق کار خود می شوند که مدیریتی بر افکار خود ندارند به طوریکه موفقیت خود را تنها در کار می بینند و نمی خواهند این افکار را تغییر دهند. در اطراف خود از این نوع افراد تعداد زیادی هستند که در دهه چهل تا پنجاه سالگی کماکان در حال کار هستند بدون اینکه زنگ تفریحی در آن ایجاد کنند این ها همان افراد عاشق کار می باشند.

وجود فیلترهای محدود کننده

اکثر جوانان یا افرادی که ترس از ازدواج مجدد دارند دنبال اشخاصی بدون هیچ کم و کاستی هستند تا معیارهای خود را با آن فرد منطبق دهند. ولی این خصوصیات آنها را از پروسه ازدواج دور خواهد کرد.

منتظر گزینه های بهتر

افراد مجرد با وجود اینکه معیارهای ازدواج خود را در خواستگار مورد نظر مشاهده می کنند اما به دلیل وسواس فکری به دنبال گزینه های بهتر می گردند. اما هر چقدر احتمال دارد مورد بهتر باشد به همان اندازه بدتر نیز وجود دارد بنابراین پروسه ازدواج ریسک می باشد.

ترس از شکست

واکنش افراد به شکست عاطفی متفاوت است طوریکه برخی افراد در مدت زمان کم خودشان را جمع و جور می کنند به العکس برخی دیگر نمی توانند تحت هیچ شرایطی فراموش کنند. در نتیجه دیر یا اصلاً ازدواج نمی کنند. این خود می تواند عامل اصلی ترس از ازدواج مجدد باشد.

ترس از پایان دوران مجردی

افراد مجرد بر این باورند با انجام پروسه ازدواج آسایش و آرامش خانواده پدری تمام می شود. طوریکه نمی خواهند مسئولیت های ازدواج یا نگرانی های حاصل از آن را پذیرا باشند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین