چگونه و چطور بهتر درس بخوانم؟

یکی از دغدغه های اصلی و مهم اغلب دانشجویان و دانش آموزان به ویژه در فصل امتحانات مسئله چطور بهتر درس بخوانم، می باشد. این دغدغه تا جایی پیش می رود که زمینه شکل گیری افکار و تصورات منفی را در وجود آنها ایجاد می سازد. با تمام این تفاسیر، با استفاده از یک سری روش های اصولی و علمی و در عین حال کاربردی، به نحو مطلوب می توان این مشکل را حل و فصل نمود. در نتیجه این امر ضمن افزایش عملکرد مناسب و بهینه در هنگام خواندن درس، بازدهی درسی و ذهنی فرد نیز به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا می کند.

یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت در موضوع چطور بهتر درس بخوانم، عدم تمرکز و استرس ایجاد شده در این مواقع می باشد. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با اینکه مدت زمان طولانی را به درس خواندن اختصاص می دهند، اما همچنان از نداشتن بازده مناسب شاکی و گله مند می باشند. دسته ای دیگر از این افراد در هنگام درس خواندن به علت خطور افکار منفی و آشفته به ذهن خود، توجهشان از درس و کتاب دور شده و نمی توانند بر افکار شکل گرفته کنترل و تسلط پیدا کنند.

بهتر درس خواندن

ذکر این نکته ضروری می باشد که بسیاری از این مشکلات از عادت های نادرست و نامناسب دانش آموزان به ویژه در هنگام درس خواندن سرچشمه می گیرد. در پاسخ به این سوال که چطور بهتر درس بخوانم، باید اذعان نمود که اختصاص دادن ساعت های طولانی برای درس خواندن سبب بهبود وضعیت درسی نمی شود، بلکه مسئله مهم و تاثیرگذار در این زمینه ارتقای مهارت چگونه درس خواندن می باشد. هر شخصی به منظور یادگیری و درس خواندن روش های مختص و متناسب با خود را مورد استفاده قرار می دهد.

عوامل ارتقای مهارت در مقوله بهتر درس خواندن

اولین نکته که در موضوع چطور بهتر درس بخوانم، باید مورد توجه قرار گیرد، برخورداری از ذهنی آماده و آرام می باشد. بدون تردید، اغلب قریب به اتفاق محصلین، از درس خواندن به منزله یک فعالیت خشک و اجباری یاد می کنند، اما واقعیت امر این است که می توان درس خواندن را در زمره کارهای مورد علاقه یا یک فرصت ویژه برای فراگیری آموزه های جدید و کسب مهارت های تازه قلمداد نمود. بنابر اظهارات پژوهشگران این حوزه، یکی از عوامل حائز اهمیت به منظور خواندن هوشمندانه و ایده آل درس، برخورداری از یک رویکرد ذهنی سالم و صحیح به شمار می رود.

یکی دیگر از عوامل ارتقای مهارت در موضوع چطور بهتر درس بخوانم، یافتن بهترین زمان برای درس خواندن می باشد. بسیاری از افراد شب ها و برخی دیگر نیز صبح ها را به هر زمان دیگری برای درس خواندن مورد نظر قرار می دهند. در این مواقع بهترین موقع درس خواندن، زمانی است که فرد در وجود خود احساس خستگی ندارد و سرشار از انرژی و انگیزه می باشد. برنامه ریزی کردن برای خواندن درس، از دیگر نکات مهم در بهبود توانایی در مقوله چطور بهتر درس بخوانم، محسوب می شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: فواید و مزیت های تاثیرگذار مهارت تمرکز

بسیاری از افراد به سبب نداشتن برنامه ریزی اصولی و صحیح، خیلی زود از خواندن درس خسته شده و تمایلی به ادامه آن ندارند. برای افزایش بازده و عملکرد درسی، داشتن یک برنامه ریزی منسجم و منظم، به ارتقای سطح کیفی مطالعه فرد کمک شایانی می کند. داشتن خواب کافی، مصرف مواد غذایی مفید به ویژه در مواقع مطالعه کردن، داشتن استراحت کافی میان درس خواندن، استفاده از روش های خلاقانه و هوشمندانه، از عوامل تاثیرگذار و مؤثر در این زمینه به شمار می آید.

مهارت درس خواندن

راهکارهای تاثیرگذار برای بهتر درس خواندن

نخستین راهکار مناسب و تاثیرگذار در زمینه چطور بهتر درس بخوانم، ایجاد یک فضای بدون مزاحمت، آرام و در عین حال راحت می باشد. بدون تردید، درس خواندن در محیط هایی که با مزاحمت هایی همراه است، علاوه بر از بین بردن تمرکز، حواس پرتی فرد را نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین برخورداری از محیطی آرام و مناسب، تاثیر بسزایی در ارتقای بازده درسی افراد از خود بر جای می گذارد. از دیگر راهکارهای بسیار تاثیرگذار و کاربردی در این زمینه، انجام ورزش و پیاده روی قبل از پرداختن به درس خواندن می باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیست دقیقه پیاده روی پیش از شروع پروسه درس خواندن، سبب بهبود و تقویت حافظه فرد می شود. از دیگر راهکارهای کارآمد در مقوله چطور بهتر درس بخوانم، تماشای فیلم های آموزشی است. فیلم های آموزشی علاوه بر جنبه سرگرمی، برای جلوگیری از فراموش کردن درس و همنیطور یادگیری مؤثر، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. داشتن استراحت مناسب در فواصل میان درس خواندن نیز می تواند بسیار کاربردی و راهگشا به شمار رود.

بدین منظور و برای یادگیری بهتر و فراموش نکردن مطالب درسی، خواندن درس بعد از دو ساعت، نیاز مبرم به پانزده دقیقه استراحت کوتاه را دارد. گوش سپردن به موزیک های آرامش بخش نیز از شیوه های اثر گذار در موضوع چطور بهتر درس بخوانم، محسوب می شود. موسیقی های آرامش بخش علاوه بر کمک به یادگیری بهتر دروس، در بهبود و تقویت حافظه نیز نقش بسزایی را ایفا می نماید. انجام مدیتیشن هم از روش های مناسب و مفید در این زمینه به حساب می آید. مدیتیشن، ضمن ارتقای سلامت جسمی و روحی شخص، برای یادگیری مطلوب درس و کاهش استرس شب امتحان اثر گذاری بسیار بالایی دارد.

چطور بهتر درس بخوانم؟

نکات کلیدی و مفید در موضوع «چطور بهتر درس بخوانم؟»

یکی از نکات مفید و حائز اهمیت در مقوله چطور بهتر درس بخوانم، نخوردن وعده های سنگین غذایی قبل از شروع به درس خواندن می باشد. خوردن غذای بیش از حد ضمن ایجاد حس خواب آلودگی، گردش خون بیشتر را به جای مغز در ناحیه شکم با خود به همراه دارد. خواندن مطالب با صدای بلند سبب درگیر شدن قسمت های بیشتری از مغز می گردد. به همین جهت ضمن کاهش سرعت خواندن مطالب، در یادگیری بهتر و مناسب تر تاثیرگذار می باشد.

در مواقعی که در فرد احساس خستگی بروز پیدا می کند، نباید به درس خواندن ادامه داد. چرا که در صورت وجود خستگی، مغز بازده و عملکرد درست را ندارد و در روند یادگیری و فهم مطالب برای فرد مشکلاتی را ایجاد می کند. یکی از نکات کاربردی در مقوله چطور بهتر درس بخوانم، اجتناب کردن از خواندن درس در وسیله یا ماشین در حال حرکت می باشد. چرا که در این وضعیت به علت خستگی چشم ها، فرد نمی تواند از تمرکز لازم برای یادگیری مطالب درسی برخوردار گردد.

داشتن یک دفترچه یادداشت و یادداشت برداری از نکات و مطالب مهم نیز بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. برای ریلکس نمودن و آرام کردن همه بخش های بدن، استفاده از تنفس عمیق بسیار مفید و مناسب می باشد. تنفس عمیق امکان رساندن میزان اکسیژن بالاتری را به بافت های بدن و به خصوص مغز انسان میسر می سازد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین