ضرورت و نقش ورزش در سلامت روان

نقش ورزش در سلامت روان و بهبود و ارتقای سلامتی را نمی توان نادیده انگاشت. نقش ورزش در سلامت روان و درمان بیماری های روحی مانند اضطراب، استرس و افسردگی بر هیچکس پوشیده نمی باشد. تاثیر و اثرگذاری ورزش در درمان بیماری ها به ویژه مشکلات روحی، به صورت تجربی و علمی به اثبات رسیده است. بدون اغراق، از مؤلفه های تاثیرگذار و حائز اهمیت برای برخورداری از سلامت اجتماعی، جسمانی و روانی، انجام ورزش به شمار می رود.

بر همین اساس، برای ارتقای ملاک های بهره مندی از سلامت روان، می توان از مقوله ورزش به عنوان یک ضرورت و الزام مهم نام برد. به طور حتم، نشاط، شادابی، احساس امنیت و آرامش خاطر، از نیازهای بدیهی و ضروری زندگی انسان ها محسوب می شود. دستیابی انسان ها به این مؤلفه های مهم و تاثیرگذار، تضمین کننده بهداشت و سلامت روان آنها می باشد. بر همین اساس، ورزش یک راهکار مفید، کاربردی و در عین حال کارآمد برای متجلی ساختن این مؤلفه ها تلقی می شود.

نقش ورزش در سلامت روان

تحقیقات صورت گرفته، نقش ورزش در سلامت روان را به خوبی منعکس می نماید. اگرچه ورزش یک ابزار ارزشمند و اثر گذار جهت بهبود و ارتقای سلامت فیزیکی و جسمی قلمداد می شود، اما در جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های روانی نیز از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: فواید و مزیت های تاثیرگذار مهارت تمرکز

اهمیت و نقش ورزش در سلامت روان

امروزه پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری های نوین بر تمام ابعاد زندگی انسان ها سایه افکنده است. به تبع آن با ماشینی شدن زندگی انسان، موجی از اختلالات و ناهنجاری های عاطفی، روانی، نگرانی، ناامیدی، استرس و هیجانات روحی منفی افراد را احاطه نموده است. ادامه این روند بروز بیماری های روانی نظیر افسردگی و اضطراب را در وجود فرد نوید می دهد.

امروزه در اقصی نقاط جهان بسیاری از افراد به جهت سردرد های مزمن و برخورداری از اعصاب ناراحت و متشنج گله مند هستند. در این شرایط، نقش ورزش در سلامت روان بیش از پیش ضرورت پیدا می کند. ورزش بسیاری از مشکلات روحی و روانی را به بهترین نحو حل و درمان می کند. محققان ابراز می دارند که افزایش اعتماد به نفس، نشاط و شادی در پرتو انجام ورزش منظم، به نحو مطلوب متبلور می گردد. ورزش کردن ضمن تخلیه هیجانات، با افزایش روحیه و شادابی در باطن فرد، عملکرد و توانایی او را ارتقا می بخشد. همچنین با ایجاد حس مطبوع و خوشایند بستر مناسب جهت اعتماد به نفس بالا را فراهم می آورد. این موارد بخشی از مقوله نقش ورزش در سلامت روان افراد محسوب می شود.

ورزش کردن

تاثیر ورزش بر بیماری افسردگی

تاثیرگذاری و نقش ورزش در سلامت روان به ویژه بیماری افسردگی، به نحو مطلوب محرز و مشخص گشته است. بیماری افسردگی با تغییراتی در عملکرد مغز و انتقال دهنده های عصبی این بخش همراه می باشد. این اختلال افراد زیادی را به سمت خود سوق می دهد. افسردگی تاثیرات نامطلوب بر ابعاد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد از خود بر جای می گذارد. در کشور ایران نیز جمعیت زیادی با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند. از طرف دیگر، سرانه ورزش در کشور ما در مقایسه با مقیاس جهانی، در حد بسیار پایینی می باشد.

پرداختن به ورزش ضمن تضمین سلامت جسمی، حفظ و بهبود سلامت روان را نیز تامین می سازد. حتی در برخی مواقع اثراتی به مراتب بهتر و مطلوب تر به نسبت درمان های دارویی، در حل مشکل افسردگی بر جای می گذارد. انجام ورزش با از بین بردن اثرات افسردگی بر روی مغز، سبب بهبود و ارتقای عملکرد مغز فرد می گردد. ورزش منظم با ایجاد احساس بهتر و مطلوب تر برای فرد و لذت بردن از لحظات زندگی پیوند خورده است.

به طور کلی، اشخاص افسرده از هیپوکامپ (بخش مؤثر در تنظیم و تعدیل خلق و خو) کوچکتری برخوردار می باشند. انجام ورزش مستمر علاوه بر افزایش هیپوکامپ، رشد و بهبود سلول های عصبی را با خود به دنبال دارد. در نتیجه این امر با تنظیم هیجانات و خلق و خو، اثرات افسردگی در فرد به طور چشمگیری کاهش می یابد. بر همین اساس، نقش ورزش در سلامت روان و به ویژه افسردگی بسیار حائز اهمیت می باشد.

پیامدهای مثبت و تاثیرگذار ورزش در سلامت روان

همانطور که اشاره شد، نقش ورزش در سلامت روان، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. خو گرفتن با فعالیت های ورزشی و انجام ورزش، وجود فرد را سرشار از احساس شادابی و طراوت می نماید. تقویت اراده، حس قدرت و افزایش اعتماد به نفس، در پرتو انجام ورزش موجودیت می یابد.

مقاومت در برابر اضطراب و فشارهای روانی، ارتقای راحتی روح و ایجاد حس ناب و خالص آرامش را نیز برای فرد به ارمغان می آورد. افزایش دقت عمل، تقویت تمرکز، لذت بردن و افزایش امید و سطح کیفی زندگی، افزایش انگیزش فرد، ارتقای جسمی و روحی، تسکین و آرامش اعصاب و برخورداری از سبک زندگی سالم، از دیگر پیامدهای مثبت و نقش ورزش در سلامت روان به شمار می رود.

سلامت جسم و روح

نقش ورزش در سلامت روان و عملکرد مطلوب مغز، بسیار پر رنگ و برجسته می باشد. ورزش کردن در بدن فرد فرآیند تغییرات بیولوژیکی را صورت می دهد. این امر سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و مشکلات قلبی و عروقی می گردد. همچنین ضمن کاهش فشار خون، خواب فرد را تنظیم و بهبود می بخشد. ورزش منظم سبب ترشح هورمون حس خوب یا همان آندروفین می گردد.

این موضوع با افزایش فعالیت های شخص همراه می شود. فعالیت بالای فرد سبب شکل گیری تعاملات جدید و رشد سلول های عصبی نو در مغز، به وسیله آزاد سازی پروتئین ها می گردد. در نتیجه این امر عملکرد مغز به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می کند. همچنین نقش ورزش در سلامت روان و درمان اضطراب و تقویت حافظه و قوای ذهنی هم بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین