معایب مقایسه کردن زندگی خود با دیگران چیست؟

تمایل به مقایسه زندگی خود با دیگران مانند هر احساس دیگری برای بسیاری از افراد رخ می دهد اما بهتر است بدانید این کار، لذت و خوشی را از زندگی شما می رباید. هر چند ترک این عادت نادرست برای ما گاهی بسیار دشوار است. بسیاری از ما هنگامی که کوچک بودیم والدینمان دائماً ما را با خواهر و برادرهایمان مقایسه می کردند در مسابقات ورزشی همیشه رقابت بین سه نفر اول بود و مواردی از این قبیل در زندگی همه ما رخ داده اما آنچه که باید بدانیم این است که این نوع مقایسه ها تاثیرات منفی بسیاری روی کیفیت زندگی ما می گذارند و آسیب های زیادی به روحیه ما وارد می کنند در متن زیر به بررسی معایب مقایسه کردن خود با دیگران خواهیم پرداخت.

مقایسه کردن خود با دیگران چه معایبی دارد؟

اگر دائماً زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم رفته رفته این عادت باعث ایجاد افسردگی و پریشانی در ما می شود در نتیجه از زندگی خود هیچ لذتی نخواهیم برد همچنین وقتی دائماً در حال مقایسه کردن زندگی خود با دیگران باشیم نمی توانیم روی فعالیت ها و خوشبختی خود تمرکز کنیم. در واقع تنها چیزی که به آن توجه می کنیم این است که در مقایسه با شخص مقابل چه قدر بهتر شده اید این امر موجب پرت شدن حواس شما از اهداف و رویاهای خودتان می شود بنابراین اگر می خواهید به اهداف خود برسید دیگر نگران آنچه که دیگران انجام می دهند نباشید و بر روی فعالیت های خود تمرکز کنید. مطمئناً این جمله به گوشتان خورده که مقایسه، دزد شادی و خوشی شماست و باید بدانید این کار فقط زندگی را برای شما سخت و طاقت فرسا می کند.

مقایسه کردن

چرا نباید زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم؟

مقایسه کردن یک دستورالعمل کامل برای ناراحت کردن خود است مگر اینکه شما در جهان از هر نظر بهترین باشید! صادقانه بگوییم شما تنها فردی نیستید که از زندگی و شرایط خود ناراضی هستید احتمالاً افرادی وجود دارند که زندگی خود را با شما مقایسه می کنند. در واقع وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم در نهایت به جای این که خود را بالا بکشیم انرژی خود را بر پایین کشیدن این افراد متمرکز می کنیم. دلایلی که نباید به مقایسه زندگی خود با دیگران بپردازیم شامل موارد زیر است:

1. مقایسه ناعادلانه و غیرمنصفانه

مقایسه هایی که انجام می دهیم همیشه ناعادلانه و غیرمنصفانه است زیرا ما معمولاً بدترین قسمت های زندگی خود را با بهترین مواردی که در مورد دیگران می دانیم مقایسه می کنیم زیرا ما عملاً از تمام جوانب زندگی آن شخص اطلاعات کاملی نداریم و فقط بهترین وجه زندگی وی را مورد توجه قرار می دهیم بنابراین این کار عملاً اشتباه و غیرعاقلانه است.

2. مقایسه موجب کینه و نفرت می شود

مقایسه ها غالباً موجب ایجاد کینه و حس نفرت در فرد می شود و در واقع باعث می شود تمرکز فرد روی زندگی شخص دیگر باشد و این امر انرژی زیادی از شما می گیرد، انرژی که شما باید صرف اهداف و آرزوهای خود بکنید صرف یک عمل اشتباهمی شود که علاوه بر ایجاد حس منفی کینه عشق و علاقه شما به زندگی خودتان را نیز کمرنگ می کند.

3. از دست دادن اختیار زندگی خود

مقایسه کردن خود با دیگران به این افراد اجازه می دهد اختیار زندگی شما را در دست بگیرند و نحوه رفتار کردن شما را تعیین کنند. این نوع از قیاس بین شما و شخص دیگر گاهی اوقات مربوط به مسائل ژنتیکی مانند ظاهر و یا قد شماست اما گاهی نیز مربوط به کاری است که طرف مقابل ما قادر به انجام آن است و ما آرزو می کنیم کاش ما هم میتوانستیم آن را انجام دهیم این نوع از رفتارها بسیار ویرانگر و نابود کننده است.

4. تفاوت موقعیت هر شخص در زندگی

توجه داشته باشید که زندگی به هیچ وجه عادلانه نیست و برخی افراد با امکانات بیشتری نسبت به دیگران متولد می شوند مانند: چهره ای کاملا متناسب، والدین ثروتمند، ارتباطات اجتماعی قوی که کمک می کند فرد به موقعیت های شغلی بهتری دست یابد بنابراین وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم غالباً به دلیل عدم دستیابی به این موارد به سرزنش خود می پردازیم و احساس ناخوشایند ناکافی بودن در ما رخ می دهد و متوجه می شویم حتی با تلاش مداوم نیز به برخی از این موارد دست نمی یابیم بنابراین برای جلوگیری از احساس ناکافی بودن در خودمان بهتر است دست از مقایسه خود با دیگران برداریم.

5. مقایسه مانع پیشرفت است

مقایسه کردن پیشرفت شما را متوقف می کند اگر روزهای خود را صرف توجه و تمرکز بر زندگی و دستاوردهای دیگران کنید هرگز به نتیجه ای نخواهید رسید. شما باید تمام وقت و انرژی خود را صرف دنبال کردن رویاها و اهداف خود کنید. این به هیچ عنوان منطقی نیست که شما وقت گرانبهای خود را صرف دیگران کنید.

چگونه دست از مقایسه کردن خود با دیگران برداریم؟

در متن ذیل به بررسی نکاتی در مورد این که چگونه از مقایسه کردن خود با دیگران جلوگیری کنیم می پردازیم که شامل این موارد می باشند:

1. موفقیت های خود را هم ببینید

شما خواه یک نویسنده باشید یا یک نوازنده خواه یک مادر یا یک دانشجو ویژگی های منحصر به فردی دارید که پشتوانه آن تجربیات و تلاش های بی نظیر شماست توجه داشته باشید که شما در بخش کوچکی از جهان هستی مشغول زندگی هستید و با توجه به تلاش های خود موفقیت هایی کسب کرده اید بنابراین این موفقیت ها را دست کم نگیرید و همواره به آنها توجه داشته باشید تا انگیزه لازم برای کسب موفقیت های دیگر را به دست آورید.

2. کمتر رقابت کنید

ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که شما باید در آنها به رقابت بپردازید اما زندگی روزمره جزو این موارد نیست همه ما در این جهان هستی برای هدف مشخصی خلق شده ایم و باید در نهایت به آرامش دست بیابیم و هر چه سریعتر از رقابت با دیگران دست بکشیم بهتر می توانیم روی آرامش خود تمرکز کنیم و از نگرانی و اضطراب همیشگی ناشی از مقایسه کردن خود با دیگران دست بکشیم.

معایب مقایسه کردن

3. به خود یادآوری کنید هیچکس کامل نیست

به یاد داشته باشید که هیچکس زندگی بدون مشکل و کاملاً راحتی ندارد و در واقع هیچکس کامل نیست. زندگی انسان همواره همراه با انواع رنج ها بوده و هیچکس بدون درد زندگی نمی کند در واقع وقتی ما به مقایسه کردن زندگی خود با دیگران می پردازیم فقط جنبه های مثبت زندگی آن شخص را مورد توجه قرار می دهیم در حالی که از سایر جوانب زندگی شخص آگاه نیستیم.

4. مقایسه دوستان ما را به رقیب تبدیل می کند

در یک دنیای سالم و کامل ما از لذت ها و موفقیت های دیگران لذت می بریم و با خوشحالی آن ها خوشحال می شویم اما اگر حس رقابت و مقایسه همیشگی بین موفقیت های دوستانتان و خودتان وجود داشته باشد، حس دوستی رفته رفته کمرنگ و بی ارزش می شود و حسادت جای دوستی ها را میگیرد به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان ممکن است اوضاع تغییر کند و موفقیت یک دوست ممکن است او را قادر به ایجاد فرصت هایی برای شما کند.

5. به یاد داشته باشید همیشه در کاری فردی بهتر از شما وجود دارد

این نکته ممکن است کمی تلخ به نظر برسد اما واقعیت این است هر چه زودتر این قضیه را بپذیرید زندگی شادتری خواهید داشت به خاطر داشته باشید شما نمی توانید در تمام جوانب زندگی موفق ترین فرد باشید تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سخت کار کنید و تلاش کنید تا به خواسته های خود برسید اما توقعات نابه جا از خود نداشته باشید.

چرا نباید ظاهر خود را با دیگران مقایسه کنیم؟

وقتی بی وقفه خود را با دیگران مقایسه می کنید این تفکر در شما القا می شود که شما به اندازه کافی خوب نیستید اگر تا به حال بارها با رژیم های غذایی طاقت فرسا و سخت دست و پنجه نرم کرده اید یا برای احساس رضایت در مورد ظاهر خود اقدام به عمل های جراحی مانند تزریق فیلرنموده اید تمام این ها نشان دهنده این است که شما به مقایسه ظاهر خود با دیگران می پردازید و از وضعیت ظاهری خود راضی نیستید برای جلوگیری از انجام این کار بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  1. وقتی متوجه شدید که منتقد درونی شما چیزهای منفی به شما می گوید از آن به عنوان یک علامت استفاده کنید. جلوگیری از حرف زدن منتقد درونی امری بسیار سخت و غیرممکن است در عوض عکس العمل خود را تغییر دهید از خود بپرسید چرا باید این حس را به خودم داشته باشم؟ من به اندازه کافی خوب هستم و لازم نیست خودم را با کسی مقایسه کنم با زیر سوال بردن انگیزه های منفی نگری تا حد زیادی از این افکار می توان جلوگیری کرد.
  2. با افراد مثبت در ارتباط باشید و بدانید افراد حاضر در شبکه های اجتماعی آن طور که به نظر می آیند نیستند و فقط انتظارات و توقعات شما را از خودتان تا حد زیادی بالا می برند و شما دائم از این که شبیه آن ها نیستید احساس نارضایتی خواهید کرد بنابراین بهتر است دست از مقایسه کردن خود با این افراد بردارید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین