مشاوره روانشناسی با واتساپ و سایر اپلیکیشن ها

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور به معنای ارائه خدمات مراقبتی به افراد بیمار از راه دور به دلیل بعد مسافت یا کمبود منابع در مناطق محروم است. این علم از سال 1948 در آمریکا با انتقال تصویر رادیوگرافی بین دو بیمارستان برای مشاوره، وارد عرصه بالین شد و تاکنون پیشرفت های زیادی داشته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته از بین تمامی تخصص ها دو مورد مشاوره از راه دور (مانند مشاوره روانشناسی با واتساپ) و تله درماتولوژی (تخصص پوست) بیشترین بازدهی و کارایی را در بین خدمات بالینی از راه دور دارند. اولین تجربه مشاوره روانشناسی از راه دور در سال 1972 انجام گرفت. با توجه به اینکه امروزه اکثر مردم به اپلیکیشن های موبایل دسترسی دارند و اتصال اینترنتی امری راحت برای افراد است، در نتیجه از نظر فنی مشاوره روانشناسی با واتساپ یا سایر اپلیکیشن ها از راه دور تا حد زیادی برای افراد در سطح جامعه امکان پذیر است.

مشاوره روانشناسی با واتساپ و سایر اپلیکیشن ها

مشاوره از راه دور معمولاً از طریق تماس صوتی یا تصویری در واتساپ، ایمو و اسکایپ امکان پذیر است. با توجه به درخواست فرد مراجعه کننده، برای مشاوران ارتباط با هر کدام از اپلیکیشن ها ممکن و مطلوب است. مشاوره روانشناسی با واتساپ با توجه به اینکه افراد دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند، صرف زمان برای رسیدن به دفتر مشاوره و از طرفی صرف هزینه ایاب و ذهاب به مراکز را کاهش میدهد.

علاوه بر آن افراد میتوانند در هر مکانی مشاوره روانشناسی با واتساپ را با فرد متخصص انجام دهند. از این طریق، موضوع مسافت و دور بودن از مرکز مشاوره کاملاً بی اهمیت خواهد شد و حتی افراد میتوانند از سایر شهرهای کشور یا از روستاهای دور افتاده نیز با تنظیم وقت مشاوره روانشناسی با ایمو، واتساپ یا اسکایپ داشته باشند و خدمات مشاوره از راه دور بهره مند گردند. همین موضوع موجب می شود که سرعت دریافت مشاوره افزایش یابد و در برخی مواقع افراد به جای اینکه ساعتها راه را طی نمایند تا بتوانند در دفاتر مشاوره حضور یابند، می توانند به راحتی و در کمترین زمان مشاوره روانشناسی با واتساپ را دریافت نمایند.

همچنین افرادیکه ممکن است به دلیل کهنسالی و یا ناتوانی های جسمی و حرکتی با مراجعه حضوری دچار چالش و مشکل شوند، استفاده از مشاوره روانشناسی با واتساپ و بهرمند شدن از خدمات روانشناختی از راه دور بسیار کاربردی و مفید است.

مشاوره روانشناسی با واتساپ

انواع مشاوره روانشناسی با واتساپ یا سایر اپلیکیشن ها از راه دور

مشاوره روانشناسی با واتساپ میتواند به صورت همزمان یا غیر همزمان باشد. به این معنا که افراد میتوانند با قرار دادن پیام متنی یا صوتی، موضوع خود را با فرد مشاور در میان بگذارند. در این حالت افراد مشاور در زمان های خاصی پاسخ های مراجعین را برای آنان ارسال میکنند. اما بهترین حالت، مشاوره همزمان از راه دور از طریق مشاوره روانشناسی با اسکایپ، ایمو یا واتساپ از طریق تماس زنده ویدئویی است.

در نتایج تحقیقات، اثرگزاری آن دقیقاً برابر مشاوره حضوری گزارش شده است. در این حالت مشاوران میتوانند تماس چشمی بیشتری برقرار کرده و رابطه نزدیکتری نسبت به حالت غیر همزمان با مراجعین خود داشته باشند. همچنین مراجعه کنندگان نیز میتوانند با مشاور خود بیشتر احساس نزدیکی کنند و به او اعتماد کنند. مراجعین در حالت ارتباط همزمان، میتوانند ویدئو فرد مشاور را برای خود ضبط نمایند و توصیه های او را برای خود مرور کنند.

در مشاوره روانشناسی با واتساپ در صورتیکه حضور اعضای خانواده فرد بیمار لازم باشد، این امکان خیلی راحت تر از مراجعه حضوری آنان است. لذا امکان برقرای ارتباط با نزدیکان بیمار در صورت ضرورت راحت تر خواهد بود. یک مشاوره روانشناسی با ایمو یا سایر اپلیکیشن ها دقیقاً مانند یک مشاوره حضوری است. اگر لازم باشد دستورالعمل ها یا حتی داروهایی که روان درمانگر تشخیص میدهد، پس از پایان تماس واتساپ از طریق متنی در اپلیکیشن مورد استفاده یا از طریق ایمیل ارسال میگردد.

در برخی موارد افراد مراجعه کننده، در حالت مشاوره حضوری به دلایلی همچون خجالت زده شدن از بیان مشکل یا کمرویی از حضور در جلسات مشاوره امتناع میکنند. این مشکل از طریق مشاوره روانشناسی با واتساپ و درمان از راه دور تا حد زیادی تحت کنترل خواهد بود. در حقیقت بر اساس مطالعات انجام شده در چنین بیمارانی کارایی مشاوره روانشناسی با واتساپ از راه دور حتی بهتر از یک جلسه مشاوره حضوری است.

مشاوره روانشناسی از راه دور

چالش های مشاوره روانشناسی با اسکایپ و سایر اپلیکیشن ها از راه دور

البته همیشه نمیتوان از مشاوره روانشناسی با واتساپ استفاده کرد. چون با توجه به ویژگی های افراد ممکن است این جلسات درمانی از راه دور را زیاد جدی نگیرند و به توصیه های درمانگر توجه نکنند. بنابراین این فرد مشاور است که تشخیص میدهد آیا میتوان از مشاوره روانشناسی با واتساپ نتیجه مطلوب را گرفت یا خیر.

یکی دیگر از موضوعات پر چالشی که در بحث مشاوره روانشناسی با واتساپ، ایمو، اسکایپ یا هر اپلیکیشن دیگری وجود دارد، ترس از نقض محرمانگی اطلاعات بیماران است. در حوزه روانشناسی نیز همچون سایر حوزه های بالینی، موضوع محرمانگی تحت پوشش با توجه به قوانین حفظ حریم خصوصی HIPPA قرار دارد.

روانشناسان با توجه به زمینه های فرهنگی جامعه و قوانین حفاظت داده، همواره سعی دارند با کمک گرفتن از خبرگان IT مانع از بروز مشکلی در جهت نقض حریم خصوصی افراد باشند. علی رغم آن، همواره در رضایت نامه های آگاهانه بیماران این موضوع که با وجود تمام تلاش های افراد درمانگر در بستر شبکه احتمال نقض قوانینمحرمانگی به صورت ناخواسته وجود دارد، ذکر میشود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین