منشأ عصبانیت های بی دلیل چیست؟

عصبانیت های بی دلیل، در وجود هر فردی بروز پیدا می کند. شاید بتوان با رویکرد اگزیستانسیالیست اروین یالوم و اضطراب های وجودی مرگ و تنهای پی در ریشه این خشم و نمود بیرونی آن پرخاشگری و عصبانت کرد. معمولا خشم یشه دار است، در ناخودآگاه ما می باشد و ما به آن دسترسی نداریم، در صورت عدم توانایی در مدیریت خشم و مدیریت منشأ عصبانیت های بی دلیل، این موضوع می تواند منجر به آثار بسیار مخرب و پیامدهای ناگوار شود. به طور کلی، عصبانیت و خشم یکی از رویدادهای است که در قسمت لیمبیک مغز ما واقع شده است ولی خشم های فرو خورده در ناخودآگاه است. با این حال عده ای از افراد به علت های گوناگون دچار عصبانیت شده و اطرافیان و دوستان خود را نیز مورد رنجش و آزار قرار می دهند.

اگرچه خشم و عصبانیت در سیطره وجودی هر فردی نمود پیدا می کند، اما عصبانیت و خشم زیاد، تبعات نامطلوبی بر روی روح و جسم افراد از خود باقی می گذارد. بر همین اساس، پی بردن به علل و ریشه های ایجاد خشم و عصبانیت می تواند تا حد بسیار زیادی منشأ عصبانیت های بی دلیل را نیز مشخص سازد. خشم از جمله احساسات سرکوب شده در روان انسان می باشد که در شرایط مختلف ظاهر می شود. بهترین راه برای درمان خشم و عصبانیت درمان آن توسط یک روانشناس وجودی یا اگزیستانسیالیست است.

عوامل عصبانیت های بی دلیل

علل و منشأ عصبانیت های بی دلیل، تحت تاثیر عامل های گوناگونی بروز پیدا می کند. راحت نبودن و نداشتن هیچ حد و مرزی در تعامل با دیگران می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. به طور معمول، اشخاصی که از توانایی نه گفتن برخوردار نمی باشند به علت قرار گرفتن در موقعیت های خاص، تصور سوء استفاده کردن دیگران از آنها سبب ایجاد فشار در وجودشان می شود. در این شرایط فرد عصبانیت و خشم خود را بروز می دهد.

خشم بی دلیل

داشتن فعالیت های زیاد و بیش از حد نیز از دلایل مهم ایجاد خشم و عصبانیت به شمار می آید. در این شرایط فرد به علت نداشتن برنامه ریزی درست در انجام کارهای خود با مشکلاتی روبرو می شود. ادامه این روند سبب ایجاد عصبانیت در روان شخص می گردد. از دیگر عوامل و منشأ عصبانیت های بی دلیل، اضطراب بیش از حد می باشد. در این مواقع افراد در صورت مواجه شدن با وضعیت سخت و بغرنج، وضعیت خود را در قالب عصبانیت و خشم ابراز می کنند.

برآورده نشدن توقع و انتظارات افراد از یکدیگر نیز در این رابطه تاثیرگذار و مؤثر می باشد. به همین جهت، در شرایطی که فرد انتظار حمایت از اطرافیان خود را دارد و این امر میسر نمی گردد، عصبانیت و خشم در وجودش سرازیر می شود. تنهایی و ترس هم از علل و منشأ عصبانیت های بی دلیل قلمداد می گردد. انجام دادن کارها به تنهایی، احساس خشم و عصبانیت را در وجود شخص متبلور می سازد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: هیپنوتیزم و سیاحتی شگفت انگیز در ضمیر ناخودآگاه

منشأ عصبانیت های بی دلیل

بر اساس تحقیقات صورت گرفته منشأ عصبانیت های بی دلیل، به تغییرات و اختلالات ایجاد شده در ترکیب های شیمیایی موجود در مغز بر می گردد. بر همین اساس، اختلال در سرتونین (یک عامل منتقل کننده عصبی و ماده شیمیایی)، عصبانیت و بروز رفتارهای پرخاشگرانه را با خود به دنبال دارد. وجود سرتونین در جهت کنترل رفتار و تنظیم خلق و خوی افراد، نقش بسزایی را ایفا می نماید.

بر همین اساس، کمبود این ناقل عصبی در بدن با مشکلاتی نظیر پرخاشگری، اضطراب، بد خلقی، کاهش حافظه و اختلال در خواب همراه می باشد. از دیگر علت ها و منشأ عصبانیت های بی دلیل، وارد شدن صدمه به بخش های ویژه ای از مغز مانند آمیگدال که منطقه استرس و ترس و احساسات بوده و قشر جلویی مغز می باشد. به همین جهت، آسیب به این قسمت ها سبب بروز خشم و عصبانیت می شود. حساسیت های غذایی، مصرف برخی از داروها مانند تستوسترون، کمبود آهن و ویتامین B12 و آسیب های مغزی، از دیگر علت ها و منشأ عصبانیت های بی دلیل به شمار می رود.

آرام کردن ذهن

مؤلفه های تاثیرگذار در کاهش عصبانیت های بی دلیل

برای کاهش علل و منشأ عصبانیت های بی دلیل، کشیدن نفس عمیق، بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. کنترل و مدیریت افکار و احساسات منفی نیز در این زمینه حائز اهمیت می باشد. بدون شک افراد مسؤول اشتباهات و اعمال خود هستند. بر همین اساس، باور این مسئله در ایجاد احساس آرامش برای افراد اثر گذاری بالایی دارد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چگونه از فرصت های زندگی بهتر استفاده کنیم؟

فاصله گرفتن و دور شدن فرد از مکان هایی که سبب بروز حس عصبانیت و خشم می شود نیز راهکاری مفید و مؤثر می باشد. نوشیدن یک لیوان آبو صبر پیشه کردن هم از دیگر مؤلفه های مهم در این رابطه به شمار می رود. برخورداری از یک برنامه ریزی صحیح و درست و بروز دادن احساسات بدون سرزنش کردن کسی، راه حل مناسبی برای کاهش منشأ عصبانیت های بی دلیل می باشد.

کنترل خشم

نحوه کنترل و مدیریت خشم

برای کنترل و مدیریت منشأ عصبانیت های بی دلیل، آموزش و فراگیری مهارت های زندگیبه افراد کمک شایانی می کند. با برخورداری از این مهارت ها به خوبی می توان در مواقع عصبانیت، واکنش سالم و کنترل شده ای را بروز داد. در نتیجه و به نحو مطلوب می توان بر هیجانات خود فائق آمد. ریلکسیشن، آرام سازی، تکنیک های تنفسی و تمرین های تمرکز نیز به عنوان راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت در جهت کنترل و مدیریت عصبانیت و خشم مورد استفاده قرار می گیرند.

مواردی که به صورت موقت بر پرخاشگری تاثیر دارند:

  • داشتن خواب کافی
  • خلاق بودن
  • گوش دادن به موسیقیآرامش بخش
  • نوشتن خشمها
  • نقاشی خشمها
  • صحبت کردن با دوستان
  • مدیتیشن
  • یوگا
  • شنا کردن
  • شناسایی علت خشم

خشم و عصبانیت در وجود انسان به عنوان یک عامل احساسی ثانویه در نظر گرفته می شود. در این میان منشأ عصبانیت های بی دلیل از عوامل مختلفی نظیر ترس، غم، تنهایی، اندوه، تحریک پذیری و سرخوردگی نشأت می گیرد. با پیدا کردن علت اصلی خشم و عصبانیت می توان نسبت به بررسی و مدیریت و کنترل این احساس وارد عمل شد. در آخر این مرکز مشاوره فکر بکر است که می تواند به صورت واقعی مشکل خشم وجودی شما را حل کند پس برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین