اهمیت و نقش سفر در تقویت حافظه

نقش سفر در تقویت حافظه و افزایش عملکرد مغز، به صورت یک امر بدیهی و مسجل اثبات شده است. نقش سفر در تقویت حافظه، بهبود سلامت، ارتقای روحیه و افزایش بازده و بهره وری بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. به طور کلی، سفر رفتن یک راهکار مناسب و مفید برای ریکاوری ذهن و روح انسان به شمار می رود. دستاورد هایی که فرد در طی سفر و مسافرت نمودن به دست می آورد می تواند در تمام ابعاد زندگی تاثیر مشهود و ملموس از خود بر جای گذارد.

در این مسئله که سفر کردن یکی از راه های تاثیرگذار برای افزایش خلاقیت و تقویت حافظه تلقی می گردد، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. نفس سفر با ایجاد احساس مطبوع و خوشایند گره خورده است. با تأمل و تفکر در زندگی بسیاری از نام آوران عرصه هنر، متفکران و نویسندگان می توان دریافت که مسئله سفر از اهمیت بسیار بالایی برای آنها برخوردار بوده است. چرا که کسب تجارب و دستاوردهای تازه در این سفر ها منتج به خلق آثار و کتاب های ارزشمندی شده است. بر همین اساس، از نقش سفر در تقویت حافظه و ارتقای عملکرد ذهنی نمی توان به سادگی عبور کرد.

سفر

اهمیت و نقش سفر در تقویت حافظه

نقش سفر در تقویت حافظه، ایجاد احساس بهتر و بهبود سلامت روانی بسیار پر رنگ و برجسته تلقی می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در برخورداری از احساس خوشایند و دلنشین، قسمت های آمیگدال و هیپوکامپ موجود در مغز نقش بسزایی را ایفا می نمایند. بنابراین احساس بهتر و مطبوع تر کارایی این دو قسمت را افزایش می دهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: فواید و مزیت های تاثیرگذار مهارت تمرکز

در نتیجه این امر تقویت حافظه به بهترین نحو صورت می گیرد. یکی از راهکارهای افزایش کارایی این قسمت های مغز و بهره مندی از حس بهتر و خوشایند تر، اقدام به سفر محسوب می شود. اگرچه هر سفری ممکن است در بطن خود چالش هایی را نیز برای فرد به همراه داشته باشد، اما موفق شدن در برابر این چالش ها و دستیابی به احساس رضایت و خرسندی، افزایش اعتماد به نفس و ارتقای روحیه را در شخص متجلی می سازد. تاثیر و نقش سفر در تقویت حافظه و داشتن احساس خوب تر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

جایگاه و اهمیت حافظه در مغز انسان، بر هیچکس پوشیده نیست. به طور کلی، اطلاعات دریافتی در حافظه انسان حک شده و متناسب با شدت و ضعف موضوع در حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت مستقر می گردند. جابجایی و تغییر و رفتن از مکانی به مکان دیگر، نقش سفر در تقویت حافظه را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد.

سفر و تقویت حافظه

ارتباط و نقش سفر در تقویت حافظه

در باب ارتباط و نقش سفر در تقویت حافظه، باید خاطر نشان نمود که ماهیت سفر در تقویت و بهبود حافظه کوتاه مدت تاثیر بسزایی از خود بر جای می گذارد. قرار گرفتن فرد در محیطی جدید، سبب ارتباط و تعامل او با افراد جدید می گردد. ایجاد برقراری رابطه با بخاطر سپردن مسائلی در حافظه فرد همراه می باشد. بر این اساس، ذهن فرد با چالش هایی مواجه می گردد که این مسئله سبب افزایش عملکرد نیمکره چپ و راست مغز می شود. همچنین فرآیند تقویت حافظه بلند مدت با ثبت، ضبط و یادآوری اتفاقات، خاطرات سفر و بررسی و تحلیل آنها انجام می پذیرد.

هنگامی که ذهن فرد محیط ها و فضاهای جدید را تجربه می نماید، سلول های مغز به علت قرار گرفتن در محیط های جدید و ایجاد چالش های مختلف، از خاصیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار می شوند. این امر ضمن کمک به تقویت و ارتقای سلامت روح و جسم فرد، خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر زوال مغز و آلزایمر را نیز به صورت چشمگیری کاهش می دهد. این مورد به خوبی نقش سفر در تقویت حافظه را منعکس می نماید. همچنین سفر حس خود ارزشی را نیز در فرد بهبود می بخشد. بر این اساس، قرار گرفتن در فرهنگ های جدید، سبب تقویت هویت شخصی فرد شده و اعتماد به نفس و ارزش های فردی را ارتقا می دهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ضرورت و نقش ورزش در سلامت روان

تحلیل و بررسی نقش سفر در تقویت حافظه

نقش سفر در تقویت حافظه و انعطاف پذیری سلول های عصبی مغز، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. انعطاف پذیری بالای ذهنی انسان، مجال بیشتری را برای تقویت حافظه و بروز خلاقیت در اختیار او قرار می دهد. سفر کردن علاوه بر افزایش انعطاف پذیری فکر، آموزه های فرد را نیز بسیار عمیق و وسیع می سازد. تجربه رنگ، غذا و طعم های جدید، دیدن مکان ها و محیط های تازه و برخورد با افراد دارای فرهنگ و زبان های متفاوت، در ایجاد تعاملات گسترده اعصاب و تشکیل و افزایش سیناپس های عصبی مغز بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشند.

نقش سفر در بهبود سلامت مغز

به همین جهت، نقش سفر در تقویت حافظه و افزایش قابلیت های مغز به بهترین نحو آشکار می گردد. همچنین این مسئله طرز تفکر و نگاه فرد را عمق و وسعت بخشیده و بستر مناسب برای فراگیری آموزه های تازه و جدید را در دامن او قرار می دهد. رفتن به سفر ذهن را درگیر ارتباط و تعامل با فرهنگ و محیط جدید می کند. درگیر شدن ذهن با مشاهده تجربه های جدید و افزایش عملکرد نیمکره چپ و راست مغز، برای بخاطر سپردن آموزه های جدید و تازه می شود.

در نتیجه این امر و با انعطاف پذیری سلول های عصبی مغز، تقویت و بهبود حافظه به نحو مطلوب صورت می گیرد. ارتقای بهره وری و عملکرد شغلی، ارتقای روحیه، تجربه چشم اندازهای جدید، ارتقای قدرت ذهنی، بهبود سلامت جسم، برخورداری از روحیه نوآوری و خلاقیت، کاهش اضطراب و استرس، ارتقای سلامت روان و همینطور نقش سفر در تقویت حافظه، از مزیت های مهم و حائز اهمیت سفر کردن به شمار می رود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین