دخالت اطرافیان در زندگی چه آثار مخربی دارد؟

یکی از موضوعات و مسائل بسیار مهم در زندگی افراد، داشتن حریم شخصی در زندگی است. حریم شخصی در واقع باعث می شود که فرد بتواند با آرامش خاطر بیشتری مشکلات خود را بررسی و حل کند و دخالت اطرافیان در زندگی باعث اختلال در کار او نشود. دخالت اطرافیان در زندگی فرد باعث افزایش اضطراب و استرس روانی روی فرد شده و باعث می شود قدرت تصمیم گیری درست و منطقی از فرد گرفته شود و لذا فرد نتواند بر مشکلات خود غلبه کند. زمانی که فرد ازدواج می کند، دخالت اطرافیان در زندگی از جمله دخالت والدین، دوستان و آشنایان می تواند مشکلات بیشتری را برای زوجین به وجود آورد و زندگی آنها را خراب کند.

بطور کلی میتوان گفت هر فردی در طول زندگی خود بایستی حریم شخصی داشته باشد و نگذارد هرکسی با هر دیدگاهی وارد حریم شخصی او شده و در تصمیم گیری های او تاثیر بگذارد. البته دخالت جدا از راهنمایی می باشد. به عنوان مثال دانش آموزی که در حل مشکلات درسی خود به مشکل برمیخورد، می تواند با راهنمایی گرفتن از معلم، پدر و مادر، دوستان و آشنایان خود مشکلات خود را حل کند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا درباره موضوع دخالت اطرافیان در زندگی در ابعاد گوناگون به ارائه توضیحاتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

دخالت اطرافیان در زندگی فرد در ابعاد گوناگون

همانطوری که در ابتدای این مقاله عرض شد، دخالت اطرافیان در زندگی می تواند با ایجاد استرس و اضطراب در زندگی فرد، قدرت تصمیم گیری در حل مشکلات را از او بگیرد و او را در حل مشکلات ناتوان سازد. این دخالت می تواند در ابعاد گوناگونی به وقوع بپیوندد. در ادامه به ابعاد مختلف دخالت اطرافیان در زندگی اشاره می کنیم و درباره هر بعد، توضیحاتی خواهیم داد.

دخالت والدین در زندگی فرزندان

دخالت اطرافیان (والدین) در زندگی فرزند

یکی از ابعاد مهم دخالت اطرافیان در زندگی فرد، دخالت والدین در زندگی فرزندان می باشد. هرچه حریم خصوصی فرزندان بیشتر حفظ شود، اعتماد به نفس آنها بالاتر خواهد رفت. استقلالی که باید در آینده در زندگی خود داشته باشند از کودکی شکل خواهد گرفت و یاد خواهند گرفت که روی پای خود بایستند و به خود تکیه کنند. همچنین یاد می گیرند که مشکلات کوچک و بزرگ خود را خود حل کنند و به اصطلاح گرم و سرد روزگار را بچشند.

در صورتی که والدین در زندگی فرزندان خود دخالت کنند و بیش از حد او را زیر نظر داشته باشند و در انجام امور مربوط به فرزندان دخالت بیجا کنند، فرزندان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و نمی توانند بر مشکلات خود فائق آیند و هرگاه در زندگی به مشکلی برمی خورند، منتظر دخالت والدین خود هستند و منتظرند تا آنها مشکلاتشان را حل کنند و خود کاری نمی کنند. این موضوع باعث می شود تا نتوانند با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کنند و توانایی برای حل مشکلات خود را نخواهند داشت.

دخالت والدین در زندگی فرزندان به عنوان یک بعد از دخالت اطرافیان در زندگی نباید با موضوع راهنمایی و مشورت با خانواده و بزرگان اشتباه شود. کودکان و نوجوانان به دلیل تجربه کمی که در زندگی دارند، همواره باید در زندگی با بزرگان و پدر و مادر خود در مسائل مشورت داشته باشند و از آنها راهنمایی بگیرند و از تجربه آنها استفاده کنند. ولی باید تصمیم نهایی روی دوش خود فرزندان باشد تا بتوانند با کمک گرفتن از عقل خود، تصمیم گیری درست و منطقی برای حل مشکلات خود داشته باشند.

به عبارت دیگر در زندگی هر فرد مشکلات و مسائل مختلفی به وجود می آید که ممکن است حل آنها در توان فرد نباشد و باید برای گذر از آنها از والدین خود کمک گرفت. لذا نباید دخالت والدین در زندگی فرزندان را با راهنمایی گرفتن از آنها اشتباه گرفت. همانطوری که اشاره شد دخالت بیجای والدین در زندگی فرزندان باعث کاهش اعتماد به نفس در آنها می شود. حال آنکه راهنمایی گرفتن و کمک خواستن از والدین در حل مشکلات سخت و پیچیده زندگی به فرزندان دلگرمی میدهد و آنها را در زندگی موفق می سازد.

دخالت والدین در زندگی زوجین

یکی دیگر از ابعاد دخالت اطرافیان در زندگی، دخالت والدین در زندگی زوجین می باشد. هنگامی که فرد ازدواج می کند، وارد زندگی جدیدی می شود و خانواده جدیدی را به وجود می آورد. اگر فرد در طول زندگی اش در تصمیم گیری های خود دچار مشکل بوده باشد و والدین برای او تصمیم گرفته باشند و در همه کارهای او دخالت کرده باشند، چنین فردی نمی تواند تکیه گاه مناسبی برای همسر خود باشد و در زندگی با مشکل مواجه خواهد شد. دخالت والدین در زندگی فرزندان طبیعتاً پس از ازدواج نیز ادامه خواهد داشت و چنین فردی هیچگاه نخواهد توانست به اصطلاح روی پای خود بایستد و زندگی خود و همسرش را اداره کند.

دخالت والدین در زندگی زوجین به عنوان یک بعد اصلی از دخالت اطرافیان در زندگی، می تواند سبب ایجاد اختلاف بین زن و شوهر نیز شود. در صورتی که این دخالت ها از جانب والدین ادامه داشته باشند، ممکن است حتی کار زن و شوهر جوان به طلاق و جدایی هم بکشد. زوجین در ابتدای زندگی بایستی در محیطی کاملاً آرام زندگی خود را آغاز کنند و با کمک یکدیگر درباره مشکلات زندگی خود تصمیم بگیرند و بر آنها غلبه کنند و در این میان دخالت والدین و بزرگترها نه تنها کمکی به آنها نخواهد کرد، بلکه اراده آنها سست تر و اعتماد به نفس زوجین را برای اداره امور زندگی خویش پایین تر خواهد آورد.

همانطوری که درباره دخالت والدین در زندگی فرزندان به عنوان یک بعد اساسی از دخالت اطرافیان در زندگی صحبت کردیم و گفتیم که نباید دخالت والدین در زندگی با کمک خواستن و راهنمایی گرفتن از آنها اشتباه شود، در مورد زوجین نیز این قضیه کاملاً صادق است. دخالت والدین در زندگی زوجین به عنوان یک بعد از دخالت اطرافیان در زندگی نباید باعث شود که زوجین از کمک و راهنمایی گرفتن از والدین خود دست بکشند. به طبع استفاده از تجربیات والدین و بزرگتر ها برای اداره امور زندگی کاری بسیار درست و پسندیده است و والدین وظیفه دارند که در حد توان به فرزندان خود برای اداره زندگی کمک کنند. اما گاهی این کمک تبدیل به دخالت در زندگی می شود که ممکن است مشکلاتی را برای زوجین بوجود آورد که باید از این کار حذر کرد.

البته در عدم دخالت والدین در زندگی زوجین، خود زوجین نیز نقش ویژه ای دارند. هرچه در دوران نوجوانی و جوانی فرد بتواند در تصمیم گیری های خود موفق تر باشد، عزت نفس خود را بالاتر برده و نمی گذارد کسی در زندگی او دخالت کند و به طبع زندگی موفقی خواهد داشت.

دخالت اطرافیان (والدین) در زندگی زوجین

راه های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی

در پاراگراف های قبل درباره دخالت اطرافیان در زندگی صحبت کردیم و گفتیم که دخالت اطرافیان در زندگی می تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد و زندگی او را به نحوی خراب کند. درباره دخالت والدین در زندگی فرزندان و زوجین صحبت کردیم و گفتیم که بهتر است این دخالت هرچه کمتر باشد تا فرد بتواند روی پای خود بایستد و زندگی خود را بسازد. اما راه های جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی کدامند؟ از چه طریقی میتوان پای دخالت اطرافیان را از زندگی خود کوتاه نمود؟

در پاراگراف های قبلی اشاراتی به این موضوع داشتیم و گفتیم هرچقدر فرد بتواند در زندگی خود ثابت قدم تر و استوار تر باشد و استقلال فکری خود را در تصمیم گیری های خود به کار بگیرد، عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار بالایی کسب خواهد کرد و اجازه نخواهد داد زندگی او دست مایه دخالت اطرافیان شود و به نوعی او را به این سمت و آن سمت بکشانند و زندگی او را به بیراهه ببرند. چنانچه ضرب المثل معروف ایرانی می گوید: سنگ اول چون نهد معمار کج/ تا ثریا می رود دیوار کج

براین اساس هرچقدر فرد از ابتدای زندگی خود، در دوران نوجوانی و جوانی تصمیمات درست تری بگیرد و کمتر زیر سایه پدر و مادر خود باشد و فقط در مواردی خاص از آنها کمک بگیرد، بهتر می تواند در برابر مشکلات مقاومت کند و بر آنها غلبه کند. به علاوه یکی دیگر از راه هایی که از طریق آن میتوان دخالت اطرافیان در زندگی را کاهش داد، این است که فرد نگذارد هرکس به زندگی او سرک بکشد و رازهای زندگی خود را برای کسی نگوید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا درباره دخالت اطرافیان در زندگی صحبت کنیم و درباره ابعاد مختلف دخالت اطرافیان در زندگی به بحث و گفت و گو بپردازیم. درباره دخالت والدین در زندگی فرزندان و زوجین صحبت کردیم و گفتیم که هرچقدر این دخالت کمتر باشد، زندگی فرد و زوجین بهتر خواهد بود. در آخر نیز به راه های جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد و از مطالب آن بهره لازم را برده باشید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 2]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین