دلایل اصلی و مهم خیانت در مردان و زنان

ما در این مقاله سعی می کنیم حالات روحی مرد بعد از خیانت، روانشناسی خیانت، دلایل خیانت و روانشناسی خیانت زن به مرد را بررسی کنیم. یکی از موضوعاتی که زندگی مشترک را به شدت با آسیب های بزرگ و جدی مواجه می کند، خیانت می باشد. به طور کلی، خیانت در همه ابعاد زندگی عملی ناشایست و محکوم به شمار می رود. چرا که وجود این عامل، علاوه بر از بین بردن ارتباط و تعهد دو طرفه، زندگی فرد را نیز در معرض فروپاشی و نابودی قرار می دهد. همه مردم، عدم پایبندی و تعهد به زندگی مشترک را از جنبه های عرفی، شرعی، اخلاقی و قانونی، یک امر مذموم و ناپسند قلمداد می کنند.

متاسفانه این موضوع شرم آور در پرتو رشد و گسترش شبکه های اجتماعی بیش از پیش بر زندگی افراد سایه افکنده است و در قالب های مختلف و گوناگون در زندگی شخص بروز پیدا می کند. در ابتدا این امر به شکل یک مشکل و مسئله جزئی و ساده عرض اندام می نماید اما در صورت ادامه این روند، مبدل به یک معضل بزرگ و بسیار جدی شده و بنیان و ستون های یک زندگی مشترک را از پایه سست و بی دوام می کند.

خیانت در زندگی زناشویی

اساس یک زندگی زناشویی مبتنی بر تعهد و تعلق خاطر طرفین به یکدیگر بنا نهاده می شود. اما در برخی شرایط و در اثر عواملی به این تعهد و حس تعلق دو جانبه لطمه و آسیب وارد می شود. بر همین اساس، هر گونه بی تعهدی و زیر سؤال بردن اعتماد و خدشه وارد کردن به توافق مابین زن و شوهر در مسائل عاطفی، احساسی و جنسی، مقوله خیانت را شامل می شود.

عملی ناپسند و مذموم به نام خیانت

علت توجه مردان به زنان دیگر واقعا چیست؟ به جرأت می توان ابراز نمود که یکی از بدترین و اسفناک ترین احساساتی که یک فرد تجربه می کند، موضوع خیانت است. این عمل مذموم و ناپسند مورد نکوهش و سرزنش آحاد جامعه قرار دارد. در اثر بروز این امر اعتماد طرف مقابل تا حد بسیار زیادی از بین می رود. در زندگی مشترک اعتماد مقابل به یکدیگر، یکی از مؤلفه های مهم و حائز اهمیت برای پیش رفتن در جاده زندگی با وجود تمام پستی و بلندی ها می باشد. چنانچه اعتماد طرفین به یکدیگر تحت تاثیر عامل های مختلف با خدشه همراه شود، متعاقب آن می توان عواقب تلخ و ناگواری را انتظار داشت.

هنگامی که ابرهای سیاه خیانت چه از طرف مرد چه از طرف زن در آسمان صاف و زلال زندگی زناشویی سایه افکند، علاوه بر از بین رفتن آرامش و آسایش اعضای خانواده، زندگی مشترک را به سمت جاده نابودی و تباهی رهنمون می سازد. چنانچه فرد در زندگی زناشویی روابط و فعالیت هایی را که باید با همسر قانونی و شرعی خود تجربه نماید، با فرد سومی انجام دهد، مرتکب عمل ناشایست و ناپسند خیانت شده است. فرقی نمی کند که عمل انجام شده در حد یک صحبت کوتاه، یا رفتن به رستوران و یا حتی رابطه جنسی باشد، در همه این حالت فرد محکوم به بی تعهدی و عدم پایبندی بوده و علاوه بر خدشه وارد کردن به پیوند زناشویی، بستر مناسب برای متزلزل ساختن پایه های زندگی مشترک و ویرانی آن را فراهم آورده است.

شکستن قلب همسر

انواع مختلف خیانت

بدون شک و تردید، خیانت در زمره عوامل خراب کردن بنیان خانواده و در عین حال مخرب ترین آنها قرار دارد. برخی از افراد بی تعهدی و عدم پایبندی به شریک زندگی خود را به عنوان مؤلفه ای برای فرار از مشکلات موجود در زندگی و راهی برای دستیابی به احساس آرامش و آسایش تصور می نمایند. اما این طرز تفکر از ریشه اشتباه بوده و نه تنها آرامش را در وجود فرد متبلور نمی سازد، بلکه او را در معرض افسردگی، وسواس، ناراحتی و عذاب وجدان شدید قرار می دهد.

خیانت در انواع مختلفی مانند خیانت مجازی، جنسی و عاطفی، جنسی و احساسی بروز پیدا می کند. صحبت کردن و تعامل با افرادی که در پیرامون و اطراف فرد هستند، امری بدیهی و طبیعی می باشد. مسئله در جایی نگران کننده و مذموم محسوب می شود که فرد به صورت پنهانی و مخفیانه با فرد سومی در ارتباط بوده و با او تعامل و صحبت داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: احوال آدم های یک خانه خیانت زده

این مدل بیانگر نوع عاطفی عدم پایبندی به شمار می آید. نوع مجازی، تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و اینترنت ظاهر می شود. در این حالت فرد در دنیای مجازی با جنس مخالف خود ارتباط دوستی پیدا کرده و پای آن را به زندگی حقیقی خود باز می کند. خیانت جنسی، یکی از عوامل جدی و خطرناک تهدید کننده زندگی مشترک محسوب می گردد. این نوع عدم تعهد ضمن از بین بردن اعتماد و ایجاد آسیب های روحی و جسمی برای طرف مقابل، زندگی مشترک را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد.

دلایل اصلی و مهم خیانت در مردان و زنان

عدم بلوغ فکری، یکی از دلایل مهم خیانت در مردان به شمار می رود. بلوغ فکری در مقایسه با بلوغ جنسی، از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. عدم بلوغ فکری می تواند زمینه بی تعهدی و پایبند نبودن مرد به همسر را محقق سازد. چنانچه فرد از لحاظ بلوغ فکری آنقدر رشد نکرده باشد که نتواند در پرتو زندگی مشترک و زناشویی مطمئن و ایمن، نیازهای جنسی و روحی خود را برآورده سازد، قدم در مسیر بی تعهدی و پشت کردن به زندگی مشترک می گذارد.

خیانت در مردان و زنان

عدم حس رضایت، اعتقاد قلبی و تمایل درونی به منظور خاتمه دادن زندگی مشترک، تمایل به تنوع طلبی، کاهش سطح کیفی زندگی زناشویی، عدم رابطه محبت آمیز و عاطفی و خودخواهی، از دیگر علل خیانت در مردان می باشد. ماجراجویی و جلب توجه، بیماری، فقدان وجه مشترک، روابط جنسی یکنواخت و سرد، خلاء عاطفی و حس نا امنی، بی تفاوتی همسر و انتقام جویی، از دلایل مهم خیانت در زنان محسوب می شود. این مسئله در طرفین عواقب سنگین و جدی نظیر اضطراب و افسردگی، لطمه وارد شدن به عزت نفس، از بین رفتن ارزش های شخصی، نا امیدی و بدبینی را از خود بر جای می گذارد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: علل بی علاقگی جنسی در روابط طولانی مدت

روش های درمان و پیشگیری از خیانت

آیا مردها بعد از خیانت پشیمان می شوند؟ یا آیا واقعا زنها بعد از خیانت واقعا پشیمان می شوند؟ در صورت وقوع خیانت در زندگی مشترک چه کار باید کرد؟ یکی از روش های کاربردی و راهگشا مراجعه به متخصص زوج درمانی است. این فرآیند در بازسازی و جلب اعتماد طرفین به یکدیگر کمک شایانی می کند. بنابر گفته متخصصین زوج درمانی، بهبود بخشیدن رابطه عاطفی، در برخورداری از یک رابطه سالم بسیار مؤثر و تاثیر گذار می باشد. در مقوله خیانت، حفظ خونسردی و آرامش، یک گام مهم و اثر گذار در این زمینه به شمار می رود.

تکنیک های روانشناسی در حفظ خونسردی و آرامش با مراجعه به مشاور متخصص به افراد ارائه می گردد. سپس با ریشه یابی علت های خیانت و ارزیابی شخصیتی افراد، راه حل های مفید و مناسب برای حل این مشکل در اختیار آنها قرار می گیرد. تفاهم و بخشش نیز می تواند در درمان این معضل تاثیر گذار باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین