افسردگی، ریشه و علل ابتلا به آن را بهتر بشناسیم

بدون تردید، افسردگی در زمره اختلالات روانی شایع و متداول قرار می گیرد. افسردگی با احساساتی نظیر غم و اندوه، بی ارزشی، نا امیدی، بی قراری، زود رنجی و عواملی از این قبیل همراه می باشد. در صورت وجود چنین احساسی در فرد، نیاز به اقدامات درمانی و تشخیصی برای جلوگیری از گسترش و عواقب نا مطلوب این بیماری ضرورت پیدا می کند. تشخیص این بیماری در مراحل نخستین با استفاده از جلسات روان درمانی، تغییر سبک زندگی فرد و تجویز پزشک، به میزان چشمگیری سبب حاصل شدن بهبودی در فرد می شود. در این شرایط، چنانچه به منظور حل و درمان افسردگی راهکاری در نظر گرفته نشود، شاهد بروز پیامدهای جدی و فاجعه آمیز در فرد بیمار خواهیم بود. همچنین این مسائل خانواده و نزدیکان بیمار را نیز بشدت تحت شعاع خود قرار می دهد.

افسردگی و ناامیدی

بیماری افسردگی

بیماری افسردگی، ضمن درگیر نمودن کالبد جسمی و روحی فرد بیمار، در روند زندگی و انجام امور روزانه نیز اختلال و مشکلات زیادی ایجاد می نماید. ادامه این روند با خستگی، دلزدگی و احساس غم و ناراحتی فرد همراه شده و علاوه در معرض تهدید قرار دادن زندگی بیمار، آرامش او را نیز در ورطه فروپاشی و نابودی قرار می دهد. انسان ها در ذات و فطرت خود به سمت آرامش و آسودگی خاطر تمایل دارند. برای دستیابی به این گوهر ارزشمند و با ارزش از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. چرا که در هر شرایطی آرامش وجود در برقراری نشاط و پویایی در زندگی از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

در یک سری وضعیت های خاص و به وسیله اختلالات روحی و روانی، آرامش روح و جسم انسان نشانه گرفته شده و تحت تاثیر این عوامل آشفتگی و نابسامانی در وجود فرد متبلور می گردد. یکی از این اختلالات که طیف وسیعی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، بیماری افسردگی به شمار می رود.

فردی که با این بیماری دست به گریبان است، گذشته خود را با احساس گناه و عذاب وجدان تداعی می نماید. دشواری و سختی را جزئی جدا ناشدنی از زمان حال می بیند و وحشت بی حد و حصری از آینده و آتیه خود دارد. در این شرایط تاب و توان مقاومت در مقابل مشقت ها و سختی را در خود نمی بیند و درماندگی و استیصال را در وجود خود احساس نموده و به سمت تنهای و گوشه گیری سوق پیدا می کند. در عصر حاضر اختلال افسردگی بیش از پیش در حال شیوع و گسترش می باشد و طیف بیشتری از انسان ها را درگیر این عارضه می نماید.

ریشه و علل تاثیر گذار ابتلا به افسردگی

بیماری افسردگی متناسب با وضعیت فیزیولوژیکی و روحی، از شدت و ضعف متفاوتی در افراد برخوردار می باشد. در این حالت ممکن است فرد پس از طی یک دوره دو هفته و یا حتی چند روزه احساس حال و هوای آزار دهنده و اذیت کننده، روال عادی و معمول زندگی خود را از سر گیرد. اما در مراحل طولانی تر و حادتر ممکن است فرد به طور کلی از روال زندگی خود نا امید شده و اقدام به خودکشی کند. بر همین اساس، با آگاهی داشتن مناسب و کافی از علائم این بیماری شایع، می توان در جهت پیشگیری و وخامت وضعیت روحی فرد بیمار اقدامات مقتضی را به کار بست.

غم و اندوه

یکی از علائم و علل مهم ابتلا به افسردگی، تغییرات ایجاد شده در خواب فرد می باشد. تغییر این الگو در نمونه های مختلفی مانند خواب بیش از حد معمول یا بی خوابی بروز پیدا می کند. بیدار شدن خیلی زود هنگام صبح، یکی از ریشه های شایع این اختلال روانی به شمار می رود. تغییرات به وجود آمده در اشتها و همراه با پرخوری یا کم خوری و در نهایت افزایش و کاهش وزن نیز می تواند به نوعی نمایانگر علائم این اختلال باشد.

در این زمینه می توان به کمبود انرژی و خستگی نیز اشاره نمود. شخص دارای این بیماری از خستگی زیادی رنج می برد و در انجام امور روزمره خود با مشکلاتی مواجه می شود. عدم تمرکز و دشوار شدن تصمیم گیری حتی در مورد موضوعات عادی و پیش پا افتاده نیز از دیگر علل این اختلال شایع روحی به شمار می رود. بی علاقگی، کاهش اعتماد به نفس، نا امیدی، درد های جسمانی نظیر ناراحتی های معده و سر درد، تغییرات حرکتی، بی قراری و تحلیل قوای جسمی، از دیگر علل شایع افسردگی به شمار می روند.

عوامل مؤثر و زمینه ساز ابتلا به افسردگی

در شکل گیری و ابتلای شخص به بیماری افسردگی، نقش عوامل درونی و بیرونی را نمی توان نادیده گرفت. این اختلال روحی در دایره یک محرک خاص وجود ندارد و عوامل متعددی در بروز آن دخالت تاثیر گذار می باشند. عوامل ژنتیکی نیز در زمره عوامل زمینه ساز ابتلا به این بیماری محسوب می شوند. بنابراین افرادی که دارای سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به اختلالات روانی هستند، در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی به سر می برند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: اختلال اضطراب جدایی در کودکان

شرایط موجود در زندگی مانند مکان زندگی، وضعیت مالی و تأهل فرد در دسته عوامل مهم و حائز اهمیت در ابتلا به این اختلال محسوب می گردند. از نقش مصرف مواد مخدر و الکل نیز در ابتلای به این بیماری نمی توان چشم پوشی کرد. روبرو شدن با رخدادهای ناگوار زندگی مانند بازنشستگی، طلاق، جدایی عاطفی، بیکاری و فقدان و غم اعضای خانواده، از دیگر عوامل حائز اهمیت در ابتلا به افسردگی به شمار می روند. ساختار مغز و شرایط پزشکی خاص مانند درد مزمن، اختلالات خواب، بیش فعالی و کم توجهی نیز می تواند زمینه ساز بروز بیماری افسردگی در فرد شود.

درمان افسردگی و امید به آینده

شیوه های درمان اختلال افسردگی

اختلال افسردگی متناسب با مرحله شناسایی و نوع بیماری در فرد، به وسیله روش های مختلفی درمان می شود. دارو درمانی، یکی از شیوه های رایج درمان این بیماری به شمار می رود. روان درمانی نیز از روش های دیگر برای درمان این اختلال محسوب می گردد که شامل درمان بین فردی، درمان خانواده محور و رفتار درمانی شناختی می شود. از طریق درمان تحریک مغزی و با روش های تحریک مغناطیسی جمجمه ای و درمان الکترو شوک نیز از راهکارهای دیگر درمان می باشد. نور درمانی، تغذیه درمانی، مراقبه، طب سوزنی، دعا، ایمان، مدیتیشن و ورزش، از دیگر شیوه های درمان افسردگی به شمار می آید.

افسردگی بعد از زایمان، یکی از انواع این اختلال روحی می باشد که پس از تولد نوزاد در بسیاری از زنان به چشم می خورد. این حالت به علت تغییرات خلقی و هورمونی ناشی از تولد و مراقبت از نوزاد به وجود می آید. افسردگی اساسی، فصلی، خویی، سایکوتیک و اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه، از دیگر انواع این اختلال محسوب می شوند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین