چگونه از افسردگی بعد از ازدواج رهایی یابیم؟

ازدواج مهمترین مرحله زندگی هر انسانی می تواند باشد، به نوعی که انتخاب زوج یا زوجه برای هر شخص می تواند در آینده اقتصادی و فردی او تاثیر بگذارد. بعضی از افراد موفق یکی از عوامل اصلی برای پیشرفت کردن را داشتن همسری مناسب یا همان عشق بی انتها می دانند. اگر در این موضوع اختلال پیش آید، ممکن است دچار افسردگی بعد از ازدواج شوید. اغلب این موارد در کسانی شایع می باشد که دارای شخصیتی ایده آل گرا هستند. البته باید بگوییم که عوامل مختلفی موجب ایجاد افسردگی بعد از ازدواج می شوند، که با توجه به شخصیت ها و ویژگی های اخلاقی متفاوت در هر کس ظهور و بروز های متفاوتی دارد. راه هایی برای جلوگیری و درمان این بیماری ها وجود دارد، که البته باید در سطح های مختلف شخصیتی هر فرد بررسی شود.

چگونه متوجه افسردگی بعد از ازدواج شویم؟

بسیاری از زوجین بعد از سال ها زندگی مشترک متوجه افسردگی بعد از ازدواج خود نمی شوند، اما علائم آنها را در فرزندان و روابط عاطفی میان خانواده خود نمایان می سازند. از ابتدای زوجیت عوامل محدود تا عوامل نامحدودی امکان بوجود آوردن افسردگی را دارند. هر بیماری علائمی دارد که می شود به عنوان نشانه های آن بیماری در نظر گرفته شود، نشانه های برخی سطحی است و برای برخی دیگر در طول مدت زمان زندگی نمایان می شود. اگر بتوانیم ریشه های این افسردگی را بشناسیم کمتر در دام افسردگی می افتیم، برخی از این ریشه های استرس زا عبارتند از:

افسردگی بعد از ازدواج

شب زفاف

اولین شب عروسی غالباً برای زوجین فوق العاده هیجان انگیز و ترسناک است، این شب برای برخی حتی به یک کابوس تبدیل می شود، که اگر زوجین نتوانند در این شب مهم آغاز خوبی داشته باشند، قطعاً مشکلات روحی و روانی زیادی در بلند مدت خواهند داشت. بعضی حتی از ترس این شب چنان دچار افسردگی بعد از ازدواج می شوند که تا سال ها درمان آن به درازا خواهد کشید. بهتر است در این مورد به طور خاص و ویژه زوجین با یکدیگر صحبت کنند و ترجیحاً هیچ خانواده ای از طرفین زوجین در موضوع دخالت نکنند.

ناسازگاری اخلاقی و خانوادگی

برخی ها می دانند از لحاظ اخلاقی و فرهنگی سطح خانواده هایشان در رفت و آمد های خانوادگی دچار مشکل خواهند شد. به بیان دیگر سطح فرهنگی و اخلاقی هر طرف از زوجین متفاوت و مختلف است، این اختلاف فکری در تعاملات خانوادگی موجب بروز کینه و قطع رابطه می شود، که در نهایت موجب ایجاد افسردگی بعد از ازدواج می شود. در این صورت با هر کدام از خانواده ها جدا و مستقل رفت و آمد کنید، تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

توهم از خوب اجرا نشدن مراسم عروسی

در بعضی زوجین نحوه اجرای مراسم عروسی تنها اتفاق مهم زندگیشان است، این تفکر به نوعی صحیح است، آن هم در جایی است که برای برنامه ریزی در مراسم عروسی باشد، ولی اگر در اجرا کردن برنامه ها کسی دچار مشکل شد، نباید به قدری مهم شود که به افسردگی بعد از ازدواج ختم شود. البته قطعاً شنیده اید که برخی حرف ها در عروسی ها چه قدر مشکل ساز بوده اند، که این مورد موجب اختلاف موقتی می شود و در بعضی موارد به افسردگی ختم شده اند، باید در این نوع مراسم خودتان را بسیار قوی کنید و هیجان زده رفتار نکنید، البته بقیه نیز باید در مراسم مراعات حال شما را داشته باشند و از حاشیه پرهیز کنند.

ایده آل گرایی

روحیه این افراد به گونه ای است که هر چیزی را به بهترین وجه آن می خواهند، این شخصیت و رفتار را ایده آل گرایی می گویند که متاسفانه در روابط اجتماعی نمی تواند حال شما را خوب کند، یعنی دائماً دچار مشکل خواهید بود. این روحیه شاید تغییر دادنش سخت یا غیر ممکن باشد، اما برای داشتن حال خوبتان سعی کنید در مراسمات عمومی که سایرین در آن دخیل هستند، به این روحیه مقداری بی توجهی نشان دهید، تا دچار افسردگی بعد از ازدواج نشوید.

این موارد مهمترین علت ها برای ایجاد افسردگی است، البته دلایل بسیاری وجود دارد که میتواند تاثیرگذار باشد. این نکته مهم را هم باید در نظر داشته باشیم، که این عوامل اکثراً نسبی می باشند و ممکن است اصلاً برای برخی مهم نباشند، لذا ویژگی های اخلاقی و شخصیتی هرکس در داشتن یا عدم داشتن افسردگی بعد از ازدواج بسیار مهم است.

درمان افسردگی بعد از ازدواج

راهکار هایی برای مقابله و جلوگیری از افسردگی بعد از ازدواج

1. جلوگیری از انجام ازدواج اجباری

خانواده ها در این مورد نقش به سزایی دارند. خانواده ها می توانند از زوجین نظر خواهی کنند و تصمیم نهایی را بر عهده آنان بگذارند تا خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، این موضوع باعث می شود که افسردگی در زوجین ایجاد نشود، مسئولیت تصمیم نیز بر عهده خودشان می باشد.

2. شناخت کامل زوجین از یکدیگر

زمانی که زوجین برای شناخت یکدیگر صرف می کنند، در آینده چندین برابر به دردشان می خورد. با آگاهی پیدا کردن نسبت به اخلاقیات و روحیات یکدیگر از دوست داشتنی ها و مسائل تنفر آمیز هم مطلع می شوید و برای شاد کردن یکدیگر هم قطعاً می توانید از این موارد استفاده کنید و تاثیرگذاری آن را ببینید، که طبعاً بی توجهی به این موارد می تواند آثار و پیامد های سویی برایتان داشته باشد، که یکی از آنان افسردگی بعد از ازدواج است.

3. ناتوانی در انجام برخی مسئولیت ها

ازدواج کردن مسئولیت هایی را بر عهده شما می آورد که قبلاً آن وظایف را انجام نمی دادید یا از آن ها فرار می کردید، اکنون باید آنها را به طور مطلوب و رضایت بخشی انجام دهید. اگر در انجام وظایف محوله نتوانید رضایت بخش عمل کنید، دچار افسردگی و موجب بروز اختلافات می شود. البته باید متذکر شوم که در ابتدای زندگی قرار نیست همه مسائل زندگی بر وفق مراد باشد، گاهی اوقات مشکلات شما را خسته می کنند که به این معنا است، شما یعنی هر دوی زوجین باید با توان بیشتری به مصاف مشکلات زندگی بروید. یکی از این مشکلات معضلات اقتصادی خانواده های تازه ازدواج کرده است، علاج این موضوع برنامه ریزی کردن می باشد، با برنامه ریزی های اقتصادی بر پایه درآمد و مخارج ماهانه می توانید به این معضلات پایان دهید.

4. عدم گفت و گو میان زوجین

حتماً در برنامه روزانه تان وقتی مجزا برای یکدیگر بگذارید، این زمان را خودتان انتخاب کنید و حتماً در روز وجود داشته باشد تا بتوانید در آن زمان با هم صحبت کنید، این صحبت مانند مرهم بر روی زخم ها عمل می کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین