درمان اعتیاد کودک به تلویزیون چگونه است؟

یکی از مشکلات شایع در اکثر خانواده ها اعتیاد کودک به تلویزیون می باشد این امر باعث نگرانی خانواده ها می باشد زیرا اعتیاد کودک به تلویزیون ممکن است مشکلات زیادی را برای کودک شما ایجاد کند که در ادامه مطلب به آن مشکلات می پردازیم. راه های مختلفی برای درمان اعتیاد کودک به تلویزیون وجود دارد که با رعایت دقیق آنها می توانید کودک خود را از نگاه کردن به تلویزیون بازدارید و با انجام آن کارها کودک شما کمتر تمایل به دیدن تلویزیون پیدا می کند.

کودکانی که نسبت به تماشای تلویزیون اعتیاد پیدا می کنند مدام می خواهند که پای تلویزیون بنشینند و فیلم تماشا کنند که زیاده روی در تماشای فیلم و برنامه کودک به کودک آسیب می رساند و به همین دلیل است که خانواده ها نگران این موضوع هستند.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با روش هایی که برای درمان اعتیاد کودک به تلویزیون وجود دارد آشنا کنیم. ولی قبل از شروع باید به شما بگوییم که اگر تمامی موارد و نکات را به خوبی انجام ندهید ممکن است استفاده از این روش ها برای شما اثر بخش نباشد و نتیجه خوبی را دریافت نکنید بنابراین اگر می خواهید به نتیجه دلخواه خود برسید حتماً باید تمامی روش هایی را که در ادامه مطلب برای شما ذکر می کنیم با دقت و به خوبی انجام دهید تا کمک روی کودک شما اثر بگذارد و تماشای تلویزیون را در کودک شما کاهش دهد.

درمان اعتیاد کودک به تلویزیون

روش هایی که برای درمان اعتیاد کودک به تلویزیون

1. پر کردن اوقات فراغت کودک

بیشتر کودکانی که تلویزیون زیاد نگاه می کنند جزء آن دسته از کودکانی هستند که در اوقات فراغتشان هیچ برنامه ای از جمله کلاس های مختلف، تفریح و بیرون ندارند و اغلب اوقات می گویند که حوصله ام سر رفته و به همین دلیل مجبور می شوند بیشتر روز را با بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون سپری کنند. والدین این دسته از بچه ها باید وقت بیشتری برای فرزند خود بگذارند و برنامه های مختلفی را در اوقات فراغت او ایجاد کنند به عنوان مثال می توانند کودک خود را در انواع کلاس های ورزشی و آموزشی ثبت نام کنند و یا وقت زیادی از خود را با کودکشان سپری کنند و با هم به پارک و جاهای تفریحی بروند در این صورت کودک بیشتر مشغول بازی و تفریح می شود و گرایش کمتری نسبت به تماشای تلویزیون پیدا می کند.

زمانی که کودک را به حال خودش رها می کنید و هیچ تفریح و یا سرگرمی را در برنامه روزانه اش قرار نمی دهید این باعث می شود که کودک شما به دیدن تلویزیون و بازی های کامپیوتری تمایل زیادی پیدا کند و رفته رفته نسبت به آنها اعتیاد پیدا کند و باعث مشکلاتی شود.

2. برای تماشای تلویزیون محدوده زمانی تعیین کنید

این روش ممکن است دیر نتیجه بدهد اما با گذشت زمان حتماً از این روش نتیجه خوبی را دریافت می کنید. شاید در روزهای اول کودک شما با این روش خیلی اذیت کند و یا حتی به گریه بیافتد اما شما نباید تسلیم شوید و باید به کار خود ادامه دهید به کودک خود بگویید که در طول روز به عنوان مثال فقط یک ساعت حق دارد که تلویزیون نگاه کند و بعد از گذشت یک ساعت تلویزیون را خاموش کنید و حواس کودک خود را به چیزهای دیگر پرت کنید. می توانید از این روش علاوه بر تماشای تلویزیون در بازی با کامپیوتر و موبایل نیز استفاده کنید و برای استفاده از آنها نیز یک محدوده زمانی مشخص تعیین کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: پرورش خلاقیت در کودک، لزوم و روش های کاربردی آن

3. انجام کارهای گروهی

همانطور که می دانید کودکان علاقه زیادی به انجام کارهای گروهی دارند بنابراین اگر می خواهید به درمان اعتیاد کودک به تلویزیون کمک کنید بهتر است فرزند خود را در کارهای گروهی مشارکت دهید و از او بخواهید تا با دوستان خود کارهای گروهی و مشارکتی انجام دهد این کار باعث می شود زمان زیادی را با دوستان خود سپری کند و کمتر به تماشای تلویزیون بپردازد. پس یکی از روش هایی که برای درمان اعتیاد کودک به تلویزیون اثر گذار می باشد مشارکت کودک در کارهای گروهی و بازی های گروهی می باشد.

4. خودتان الگوی مناسبی برای کودکتان باشید

اگر شما با برنامه ریزی و در ساعاتی از روز به تلویزیون بپردازید کودک شما هم از شما یاد می گیرد اما اگر تلویزیون شما مدام و بی هدف روشن باشد پس باید به کودکتان حق بدهید که به سمت آن کشیده می شود بنابراین سعی کنید تلویزیون را همیشه روشن نگذارید.

تاثیر تلویزیون بر مغز کودکان چگونه است؟

طبق تحقیقات موسسات پزشکی کودکان زیر دوسال به هیچ عنوان نباید تلویزیون نگاه کنند. تماشای بیش از اندازه به تلویزیون باعث می شود که خطر ابتلای کودک به بیش فعالی و تمرکز حواس در کودک ایجاد شود. تماشای بیش از اندازه تلویزیون بر روی مغز کودکان اثر می گذارد و اختلالاتی را در مغز کودک ایجاد می کند.

اعتیاد کودک به تلویزیون

مضرات تماشای تلویزیون برای چشم کودکان

نگاه مستمر به تلویزیون باعث خستگی چشم ها می شود و چشم های کودکان و حتی بزرگسالان را تحت استرس قرار می دهد همچنین خیره شدن و نگاه زیاد به تلویزیون باعث خشکی و قرمزی چشم می شود. بنابراین برای جلوگیری از مبتلا شدن به این مشکلات باید تماشای تلویزیون را تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم.

تماشای تلویزیون و اوتیسم

تماشای تلویزیون و اوتیسم با هم رابطه مستقیمی دارند. به طور کلی تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان عادی مضر می باشد بنابراین این ضرر برای کودکان اوتیسم چند برابر می باشد و نباید ساعت های زیادی از روز را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند چون این کودکان حساس تر از کودکان عادی می باشند و به دلیل داشتن عقب ماندگی هایی که دارند باید روش هایی را برای جبران آن عقب ماندگی ها در نظر گرفت و وقت خیلی کمتری را به تماشای تلویزیون اختصاص داد. بنابراین ما به کودکان مبتلا به اوتیسم تماشای زیاد تلویزیون را توصیه نمی کنیم چون ممکن است آسیب های جدی به آنها وارد شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین