روانشناسی لاغری و اهمیت آشنایی با اصول

روانشناسی لاغری یا روانشناسی کاهش وزن برای رسیدن به ساحل امن و آرام تناسب اندام با افزایش اعتماد به نفس فردی بیش از پیش ضرورت و اهمیت پیدا کرده است. امروزه به لطف روز افزون علم و فناوری، شیوه ها و اصول متنوعی برای کاهش وزن و برخورداری از اندام مورد دلخواه و ایده آل وجود دارد. اما در این میان کمتر کسی به اثر گذاری رفتارها و افکار بر روی لاغری توجه و آگاهی نشان می دهد. بسیاری از افراد عزم خود را جزم می کنند که با کمک رژیم غذایی و ورزش، به مرزهای عینی لاغری روانی و جسمی و تناسب اندام دسترسی پیدا کنند، اما با این وجود به نتیجه مطلوب خود حتی در حد یک قدم هم نزدیک نمی شوند.

سلامت بودن و لاغری

در این شرایط روانشناسی لاغری یا لاغری به کمک رواندرمانی با روشهای انگیزشی یا شناختی بیش از پیش ضرورت می یابد. بدون تردید، هنگامی که فردی در اندیشه کاهش وزن و لاغری به سر می برد، در اولین گام ضمن پرهیز از غذاهای ناسالم، سبک تغذیه خود را بهبود می بخشد. چرا که غذاهای ناسالم، اصلی ترین عامل ایجاد چربی های اضافه در بدن می باشد. در تب و تاب لاغری، عده ای بسیاری از این موضوع غافل می شوند که چاقی و اضافه وزن با شرایط روحی و روانی فرد رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد. بر این اساس، برای رسیدن به تناسب اندام، آشنایی افراد با روانشناسی لاغری و شناخت ویژگی های هیجانی و روانی خود کمک شایانی می کند. از این رو تکنیک های رواندرمانی لاغری و یا همان روانشناسی لاغری می تواند کمک بسیار زیادی را در این راه به شما بکند.

اهمیت آشنایی با روانشناسی لاغری

با کمک روانشناسی لاغری، به خوبی می توان عوامل و منشأ اضافه وزن و چاقی را پیدا نمود. افراد برای لاغری و کاهش وزن علاوه بر مراجعه به متخصصان مختلف، از رژیم های غذایی گوناگون استفاده می کنند. اما با این حال در بسیاری مواقع حتی با وجود رعایت رژیم های غذایی مختلف باز هم در روند کاهش وزن خود توفیقی حاصل نمی کنند. درست است که مراجعه به متخصصان علوم تغذیه کاری اصولی و پسندیده می باشد اما در ابتدا آگاهی از وضعیت روحی و روانی خود در این زمینه تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد. بر این اساس، وارد شدن از در روانشناسی لاغری یا روانشناسی کاهش وزن می تواند آنها را به سر منزل مقصود خود برای برخورداری از تناسب اندام و لاغری یاری برساند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: کیفیت تصویر ذهنی از شکل بدن تان چقدر است؟

بخش عمده ای از مشکلات و معضلات همانند چاقی و اضافه وزن از ذهن و روان انسان ناشی می شود. بسیاری از افراد در موقع برخورداری از احساس شادی به سمت غذا خوردن سوق پیدا می کنند. برخی دیگر به علت افسردگی یا سایر مشکلات روحی، از غذا خوردن به عنوان منبع آرامش خود استفاده می برند. عده دیگری نیز اعتیاد زیادی به غذا خوردن دارند که به اختلال بولیمیا معروف است. در این شرایط با آگاهی از اصول روانشناسی لاغری، ضمن تغییر سبک غذا خوردن، اصلاح باورهای غلط، کنترل احساسات و دسترسی به سبک زندگی سالم میسر می گردد.

تغذیه سالم

ارتباط روانشناسی لاغری با کاهش وزن و تناسب اندام

یکی از مؤلفه های تاثیر گذار در باب روانشناسی لاغری، آگاهی از قدرت ذهن می باشد. قدرت ذهن در میزان موفقیت و پیشرفت افراد، نقش برجسته و پر رنگی را ایفا می نماید. بر همین اساس، در روند لاغری و کاهش وزن می تواند کمک کننده و راهگشا تلقی شود. به طور حتم، برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام، تعادل برقرار نمودن در میزان انرژی دریافتی بدن بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. در این میان تنوع بسیار بالای خوراکی و تنقلات، بسیاری از افراد را به سمت استفاده از این محصولات سوق می دهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ضرورت و نقش ورزش در سلامت روان

از سوی دیگر، دیداری بودن مغز انسان سبب تمایل انسان به خوردن کامل این محصولات می شود. ادامه این روند علاوه بر ایجاد یک عادت ناسالم، پرخوری و اضافه وزن را نیز با خود به همراه دارد. بر همین اساس، در پرتو روانشناسی لاغری، شناسایی و ترک عادات نادرست اجرایی می شود. همچنین جایگزین کردن یک عادت خوب به جای عادت بد مانند خوردن یک میوه شیرین به جای استفاده از شکلات و شیرینی نیز اثر گذاری بسیاری دارد.

لاغری و روانشناسی

استرس و روانشناسی لاغری

یکی از عامل های مهم و حائز اهمیت در اضافه وزن و چاقی، استرس می باشد. به طور کلی، هنگامی که فرد دچار استرس می شود به علت ترشح انسولین، قند خون کاهش پیدا می کند. در نتیجه این امر در فرد احساس گرسنگی کاذب به وجود می آید. بسیاری از افراد در مواقع مواجه شدن با استرس، خوردن را به عنوان یک راه فرار انتخاب می کنند.

در این وضعیت، روانشناسی لاغری به شناسایی و حذف یا کاهش عامل ایجاد کننده استرس می پردازد. استرس، ریشه و علت های مختلفی دارد که با شناسایی این عوامل می توان در مسیر رسیدن به لاغری و تناسب اندام گام برداشت. آگاهی از اصول روانشناسی لاغری می تواند عصای دست افراد در این شرایط ویژه و خاص باشد. همچنین برای کاهش استرس انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، مراقبه و مدیتیشن می تواند گام مؤثری در این زمینه به شمار آید.

افسردگی و روانشناسی لاغری

افسردگی با چاقی و اضافه وزن ارتباط تنگاتنگی دارد. به بیان دیگر، افسردگی و چاقی به نوعی تقویت کننده یکدیگر هستند. اگرچه افسردگی در مقوله بیماری های روانشناختی قرار می گیرد اما بر روی فعالیت های بدن نیز تاثیر گذار است. این بیماری با افزایش سیتوکین های التهابی و کورتیزول، سبب شکل گیری چربی های شکمی می گردد. استفاده از اصول روانشناسی لاغری در این زمینه از اثر گذاری بالایی برخوردار می باشد. گردش در طبیعت، روابط و تعاملات اجتماعی، انجام فعالیت های مناسب، مصرف غذاهای سالم و برخورداری از سبک زندگی خوب، از راهکارهای کاربردی روانشناسی لاغری به شمار می رود.

اصول روانشناسی لاغری

مؤلفه های تاثیر گذار در روانشناسی لاغری

همانطور که اشاره شد، با استفاده از اصول روانشناسی لاغری می توان علت ها و ریشه های چاقی و افزایش وزن را از بعد روانی و ذهنی مورد شناسایی و بررسی قرار داد. یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در این زمینه سبک زندگی افراد محسوب می شود. داشتن سبک زندگی سالم سبب روی آوردن فرد به سمت مصرف غذاهای خوب و مناسب می شود. کنترل احساسات و هیجانات نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار و مؤثر قلمداد می شود. ایجاد انگیزه، داشتن خواب کافی، پرهیز از عادت های ناسالم و شناخت مناسب روح و روان، از دیگر مؤلفه های مؤثر روانشناسی لاغری یا روانشناسی کاهش وزن به شمار می رود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین