احساس نیاز به تایید شدن توسط دیگران

به طور کلی، احساس نیاز به تایید شدن توسط دیگران، به نوعی در اولویت قرار دادن نیازها، باورها و ارزش های دیگران به شمار می رود. به عبارت دیگر، هنگامی که فرد به دنبال مورد تایید قرار گرفتن از سوی دیگران می باشد، به جای نیازهای خود، نیازهای دیگران را در الویت قرار می دهد. بر این اساس، در مواقعی که افراد درصدد جلب تایید و پذیرش دیگران بر می آیند، این رفتار به یک عادت مستمر و همیشگی تبدیل شده و این امر تا جایی پیش می رود که فرد برای انجام هر کاری، به پذیرش و تایید شدن توسط دیگران، نیازمند می شود.

در سوی مقابل و در صورت عدم پذیرش و مقبولیت از جانب دیگران، فرد در نهان خود احساسات رنج آوری و آزار دهنده ای را تجربه می نماید. در آن سوی قضیه، دیگران هم از فرد انتظار دارند که همه خواسته ها و نیازهای آنها را برطرف سازد. بر همین اساس، عادت کردن به تایید شدن توسط دیگران، می تواند بر روی روند روزمره زندگی و رفتارهای فرد تاثیر بسزایی از خود برجای گذارد.

نگاهی به پیامدهای منفی احساس نیاز به تایید شدن

در یک نگاه کلی، در مقوله تایید شدن توسط دیگران، فرد همواره به دنبال مورد تایید و پذیرش واقع شدن از جانب دیگران می باشد. در غیر این صورت، فرد علاوه بر از دست دادن اعتماد به نفس، قادر نخواهد بود خود را با این مسئله وقف دهد. بدون تردید، واقعیت زندگی هر شخص باید بر اساس تصمیم گیری ها، رویاها و اختیار خود فرد پایه ریزی شود. ناگفته نماند، تا زمانی که فرد نگران طرز تفکر و نوع نگاه دیگران در مورد خود است، در واقع خود را متعلق به دیگران می داند.

نیاز به تایید شدن توسط دیگران

برای تایید شدن توسط دیگران، فرد بسیاری از نیازها و حقوق خود را نادیده می گیرد، تا مبادا از این طریق با خانواده، همسر، همکار و دوست خود دچار مشکل شود. در این شرایط، حتی در صورت پیش آمدن بحث و به منظور مورد تایید خواهی دیگران قرار گرفتن، فرد خیلی زود کوتاه آمده و حق را به طرف مقابل خود می دهد. نداشتن رضایت شخصی، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین و افزایش سطح اضطراب و استرس، بخشی از پیامدهای منفی تایید شدن توسط دیگران به شمار می رود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: نیم نگاهی به اختلال خود تخریبی

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که عدم پیشرفت در زندگی و عجز و ناتوانی در جهت دستیابی به اهداف خود، از دیگر تبعات منفی و نامطلوب تایید خواهی دیگران محسوب می گردد. شایان ذکر است که بسیاری از افراد برای به دست افراد مقبولیت دیگران، تمایل زیادی نشان می دهند. اگرچه مورد تایید و پذیرش دیگران واقع شدن، مورد قبول می باشد، اما عده ای تایید خواهی دیگران را فراتر از یک خواسته و تمایل تلقی می نمایند. در این شرایط، تایید شدن توسط دیگران، به صورت یک الزام و ضرورت برای این دسته از افراد محسوب شده که بدون وجود آن، امکان بقا و ادامه زندگی برای آنها وجود ندارد.

چرایی نیاز به تایید شدن توسط دیگران

به طور کلی، تایید شدن توسط دیگران، در الویت قرار دادن نیازها، باورها، افکار و کسب رضایت آنها به شمار می رود. در این حالت، فرد به منظور جلب رضایت دیگران از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کند. حتی اگر این مسئله منجر به رفتار کردن به ضرر خود شود. شایان ذکر است که ارزش قائل شدن برای نیازهای و عقاید دیگران اگرچه به خودی خود کاری ناپسند و مذموم شمرده نمی شود. اما این مسئله نباید به گونه ای باشد که فرد به منظور تایید شدن توسط دیگران، افکار و عقاید و نیازهای خود را به دست فراموشی سپرده و تنها نیازهای دیگران را در الویت قرار دهد.

به عبارت دیگر، جهان بینی و نوع نگاه فرد به دنیا صرفاً نباید به صورت سفید و سیاه بوده و عقاید و افکار خود را بی ارزش و بی اهمیت تلقی نماید. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از راهکارهای مؤثر و تاثیر گذار برای مورد پذیرش و تایید شدن توسط دیگران، دستیابی به هویتی منسجم و خود باوری می باشد.

چرایی نیاز به تایید شدن

راهکارهای کاربردی برای مقابله با احساس نیاز به تایید شدن

برای نزدیک شدن به خود واقعی و جلوگیری از مورد تایید شدن توسط دیگران، راهکارهای مؤثر و تاثیرگذاری در این زمینه در دسترس افراد قرار دارد. بر این اساس، آگاه بودن از اعمال و رفتارهای خود، یکی از راهکارهای مثمر ثمر در این مقوله محسوب می شود. بدون تردید، برای توقف تایید خواهی دیگران، آگاهی یافتن از رفتارها و اعمال خود کمک شایانی می نماید. ایجاد کردن احساس خود ارزشمندی در خود نیز در غالب شدن بر حس تایید شدن توسط دیگران بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

تقویت پذیرش خود، عاشق و دوستدار خود بودن، از دیگر موارد حائز اهمیت و مهم در این زمینه به شمار می رود. بر این اساس، توجه کردن به عواطف و احساسات و در الویت قرار دادن خوشحالی و رضایتمندی خود، راهکار مناسبی برای دستیابی به اعتماد به نفس واقعی تلقی می شود. مقایسه نکردن خود با دیگران، صبور بودن جهت رسیدن به نتایج دلخواه و ریشه یابی و بررسی علل و عوامل مورد تایید خواهی دیگران قرار گرفتن، از دیگر راهکارهای مناسب و مؤثر برای مقابله با تایید شدن توسط دیگران می باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 4 - میانگین امتیاز: 3.3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین