احساس گناه و عذاب وجدان پس از رابطه جنسی

عذاب وجدان پس از رابطه جنسی، می تواند اثرات مشهودی و نامطلوبی بر زندگی روانی یا جنسی فرد از خود بر جای گذارد. به طور معمول عذاب وجدان پس از رابطه جنسی، در مواقعی اتفاق می افتد که فرد پس از رابطه، از آرامش روحی و عضلانی برخوردار می باشد. در این شرایط و حتی با وجود رضایت فرد از رابطه جنسی، احساس اضطراب، افسردگی و بی قراری پس از انجام رابطه، وجود او را احاطه می کند. در این مواقع فاصله گرفتن از شریک جنسی و احتمال پرخاشگری فیزیکی و کلامی بسیار بالا می باشد.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان میل جنسی

ادامه این روند امکان دارد فرد را در دام اعتیاد به رابطه جنسی گرفتار سازد. به طور کلی، نیازهای جنسی در زمره سایر نیازهای بدن انسان قرار می گیرند. همانطور که انسان برای رفع گرسنگی و تشنگی نیاز به غذا و آب دارد، برآورده ساختن نیازها و ارضای جنسی نیز یکی از نیازهای موجود در بدن انسان به شمار می رود. بر همین اساس و در صورت عدم مدیریت و کنترل این نوع نیاز و غریزه، ممکن است فرد دست به انجام کارهایی غیر متعارف و نسنجیده بزند که نتیجه آن شکل گیری عذاب وجدان پس از رابطه جنسی می باشد.

اما چند نکته مهم

  • آیا هم آغوشی با نا محرم عذاب وجدان می آورد
  • عذاب وجدان به خاطر گذشته به چه علتی است
  • آیا تداوم عذاب وجدان امکان افسردگی پس از روابطه را ایجاد می کند؟
  • احساس عذاب وجدان بعد از خیانت
  • راهکار رهایی از احساس گناه و عذاب وجدان پس از رابطه جنسی در چیست؟

عذاب وجدان پس از رابطه جنسی

عذاب وجدان پس از رابطه جنسی، پشیمانی شدید و حس شرم و نگرانی، به سبب فکر کردن و انجام فعالیت های از نوع جنسی را شامل می شود. بر این اساس، فرد به این باور می رسد که روابط جنسی از مظاهر بارز گناه و کارهای ناسالم و غیر اخلاقی تلقی می شود. بدون تردید، در ذات و سرشت هر انسانی وجدانی وجود دارد که با اتکا به آن قابلیت شناخت و تشخیص ضد ارزش ها، ارزش ها، بدی و خوبی ها امکان پذیر می گردد.

در مواقعی بر اثر غلبه غریزه جنسی و شهوت، وجدان و فطرت انسانی نادیده انگاشته می شود، اما پس از مدت کوتاهی و با برآورده شدن نیاز جنسی و بیدار شدن وجدان تأسف و نگرانی در وجود شخص پدیدار می گردد. عذاب وجدان پس از رابطه جنسی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و هنگامی که فردی یک عمل نباید و ممنوع را انجام می دهد، بروز پیدا می نماید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: خودپنداره با عملکرد جنسی ما چه می کند؟

رابطه جنسی در جامعه آمیخته بر باورهای فرهنگی و آموزه های دینی ما، یکی از کارهای قبیح و زننده و از جمله تابوها و موارد ممنوعه قلمداد می گردد. فارغ از این موضوع، اقدام به این کارها برچسب رابطه نامشروع را بر پیشانی فرد حک می کند. بر همین اساس، انجام کاری که نباید صورت می گرفته و با باورها و عرف در تعارض می باشد، عذاب وجدان پس از رابطه جنسی را ایجاد می سازد.

علل ایجاد عذاب وجدان پس از رابطه جنسی

عذاب وجدان پس از رابطه جنسی در مردان در مقایسه با زنان، به میزان بیشتری به چشم می خورد. داشتن احساس مسؤولیت و وظیفه در قبال فردی که رابطه جنسی با او برقرار شده و عدم ادای این حس وظیفه شناسی، منجر به ایجاد عذاب وجدان می شود. معمولا این وضعیت در افرادی که از علاقه و احساسات شدید برخوردار می باشند، نمود بارزتری پیدا می کند. برخورداری از باورهای مذهبی استوار و محکم نیز در این زمینه تاثیر گذار می باشد.

احساس گناه پس از رابطه جنسی

بر اساس تعالیم دینی و انبیا، یکی از گناهان کبیره و ممنوعه، رابطه برقرار کردن با نامحرم به شمار می رود. به همین جهت، پسر و دختری که بر اساس احساسات و علاقه شدید، حس کنجکاوی، اجبار و به منظور ارضای جنسی اقدام به برقراری رابطه می نمایند، به عذاب وجدان پس از رابطه جنسی دچار می گردند. برخی افراد پس از برقراری رابطه، حس خدشه دار شدن غرور و عزت نفس در آنها متجلی می شود. اختلال و وجود مشکل در عملکرد جنسی نیز می تواند ارتباط عمیقی با عذاب وجدان پس از رابطه جنسی داشته باشد.

نمونه های مختلف عذاب وجدان پس از رابطه جنسی

به طور کلی، عذاب وجدان پس از رابطه جنسی در دو طبقه گناه پنهان و صبح بعد از گناه قرار می گیرد. در حس گناه پنهان، فرد هر مسئله ای را که با روابط جنسی مرتبط باشد، عملی وقیح و نابخشودنی به حساب می آورد. در این حالت، صرف فکر کردن به روابط جنسی نیز عذاب وجدان شدیدی را ایجاد می نماید. گسترش این گونه احساسات به تدریج سبب سرکوب کردن احساسات جنسی و عدم برخورداری از آگاهی لازم در این موارد می شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: علل و انگیزه های ارتباط با جنس مخالف

این امر در ایجاد ناتوانایی ها و مشکلات جنسی، به ویژه در هنگام ازدواج تاثیر بسزایی دارد. تحریک جنسی در این دسته از افراد نیز منجر به بروز حس عذاب وجدان می شود. نوع دیگر عذاب وجدان پس از رابطه جنسی، صبح بعد از گناه می باشد. در این مواقع فرد از روی آگاهی و هوشیاری می داند که مرتکب عملی اشتباه و گناه شده و باورهای و ارزش های مهم و متعارف را زیر سوال برده است. در این مواقع افراد با جبران اشتباه خود می توانند تا حدی از عذاب وجدان پس از رابطه جنسی کاسته و آن را به حداقل برسانند.

عواقب پس از سکس

بررسی عذاب وجدان پس از رابطه جنسی از منظر روانکاوی

کودکان از همان بدو تولد، به واسطه والدین با ممنوعیت های ایجاد شده در مورد ابراز نظر و هرگونه سؤال در موضوعات جنسی روبرو می گردند. از منظر روانکاوی، شخصیت فرد در بدو تولد با برآورده ساختن مناسب نیازهای جنسی بروز پیدا می کند. بر همین اساس، کنجاوی ها و سؤال هایی در ذهن افراد مبتنی بر مسائل جنسی پدیدار می گردد. اما به علت سرکوب این کنجکاوی ها توسط اجتماع و خط قرمزهای موجود در این زمینه، سؤالات ایجاد شده وارد ناخودآگاه افراد می شود.

حال اگر فرد از این مرزها و خط قرمزها عبور کند او را با عذاب وجدان پس از رابطه جنسی درگیر می سازد. بنابراین باید قبول کرد که غریزه جنسی یکی از نیازهای طبیعی در وجود همگان بوده و باید از مسیر درست و صحیح این نیاز برطرف گردد. بر همین اساس، با آموزش و تربیت جنسی رده های سنی مختلف علی الخصوص نوجوانان و کودکان می توان به جای سرکوب مسائل جنسی، نحوه کنترل و مدیریت این مسائل را به آنها آموخت. در این شرایط علاوه بر آگاهی و کنترل نیازهای جنسی، ریشه های عذاب وجدان پس از رابطه جنسی نیز از بین می رود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 1]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین