خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی شاخه ای از روان درمانی است که برای کمک به ایجاد تغییر و پرورش در روابط صمیمانه بین اعضای خانواده و زوج ها طراحی شده است. کار خانواده درمانگر تسهیل مکالمات است که به عنوان کاتالیزور برای تقویت و بهبود ارتباطات موجود بین اعضای خانواده عمل می کند.

میانگین تعداد جلسات خانواده درمانی 5 تا 20 جلسه است، اما تعداد جلسات واقعاً بستگی به موقعیتی دارد که خانواده یا گروه با آن درگیر هستند. بخش مهم خانواده درمانی در تعداد افراد درگیر در جلسه نیست بلکه چارچوب و دیدگاه تحلیلی است. خانواده و زوج درمانی به عنوان یک روش بسیار موثر برای درمان چندین نگرانی سلامت روان در نظر گرفته می شود. تعداد زیادی خانواده درمانی برای یادگیری وجود دارد و ما فقط با چند مورد در زیر شروع می کنیم. توصیفات این درمان ها به هیچ وجه قطعی یا جامع نیستند و به منظور ارائه یک ایده کلی از چیستی آنها و چه چیزی ممکن است آنها را متفاوت کند.

انواع خانواده درمانی

تکنیک های مشاوره برای خانواده درمانی

طیف وسیعی از تکنیک های مشاوره برای خانواده درمانی استفاده می شود که عبارتند از:

درمان ساختاری

خانواده درمانی ساختاری نظریه ای است که توسط سالوادور مینوچین ارائه شده است. تمرکز درمان بر پنج اصل خاص استوار است. پنج اصل خاص عبارتند از:

  1. درمانگر ساختاری بر تعاملات بین افراد به جای روان فردی آنها تمرکز دارد.
  2. «ماتریس هویت» بر اساس تعاملات شخصی درون خانواده.
  3. ساختار خانواده بر اساس تعاملات اجتماعی.
  4. «خانواده با عملکرد خوب» بر اساس چگونگی واکنش خانواده و رشد بر اساس نیازهای خانواده.
  5. موقعیت خانواده درمانگر این است که به خانواده کمک کند تا از الگوهای رشد محدودتر رشد کند و به عنوان یک موجودیت قوی تر رشد کند.

درمان استراتژیک

درمان استراتژیک نظریه ای است که از ترکیبی از انواع روش های روان درمانی شکل گرفته است. پنج بخش مختلف برای درمان استراتژیک وجود دارد که شامل مرحله اجتماعی مختصر، مرحله مشکل، مرحله تعامل، مرحله تعیین هدف و مرحله تعیین تکلیف است.

درمان سیستمیک

درمان سیستمیک ریشه در خانواده درمانی یا چیزی به نام سیستم درمانی خانواده دارد. تعدادی از درمان های سیستمی خانواده وجود دارد که به مفهوم درمان سیستمیک فعلی کمک می کند. در دهه های اخیر، درمان سیستمیک از علیت خطی فاصله گرفته است و اکنون به مشکلاتی می پردازد که در واقعیتی اجتماعی و تحت تأثیر زبانی ایجاد می شوند.

روایت درمانی

روایت درمانی از این جهت متفاوت است که فرد را تشویق می کند تا خودش باشد و از مجموعه مهارت های خود برای رسیدگی به مشکل و همچنین به حداقل رساندن مشکلات کوچک در زندگی روزمره استفاده کند. ایده روایت درمانی این است که در زندگی، افراد داستان های شخصی خلق می کنند که به آنها کمک می کند تا هویت خود را شناسایی کنند و همچنین ابزارهای مناسب برای هدایت زندگی خود را دارند. هدف روایت درمانی کمک به شفاف سازی، توسعه و حمایت از راوی در زندگی و کمک به هدایت او است.

درمان بین نسلی

درمان فرانسلی به درمانگران این توانایی را می دهد که تعاملات بین افراد یک خانواده را در چندین نسل بررسی کنند. مشاهدات و تجزیه و تحلیل تعاملات خانواده درمانگر به درمانگر کمک می کند تا مسائل اصلی درون گروه خانواده را درک کند. علاوه بر مسائل کنونی، درمانگر ممکن است به مشکلات آینده یا موقعیت های استرس زا نیز توجه کند. مفاهیم درمان بین نسلی به طور مکرر با درمان های دیگر استفاده می شود تا به ایجاد لنزی برای چارچوب بندی موضوعی که در جلسات به آن پرداخته می شود کمک کند.

درمان ارتباطی

درمان مسائل ارتباطی یک نیاز رایج است به خصوص که به رابطه درمانی مربوط می شود و موضوع مورد اشاره بین زوجین عدم ارتباط است. مسائل ارتباطی بین افراد می تواند از تفاوت در زمینه های فرهنگی و یا تجربیات شخصی شروع شود. موقعیت های دیگری که ممکن است به مسائل ارتباطی کمک کند عبارتند از آسیب، پنهان کاری، مسائل مربوط به سلامت روان،گزینه های زیادی برای رسیدگی به مسائل ارتباطی وجود دارد، خواه برای بهبود یک فرد باشد یا دو نفر درگیر در یک رابطه صمیمی. یک درمانگر آموزش دیده می تواند به فرد کمک کند تصمیم بگیرد که بهترین استراتژی برای بهبود مهارت ها و توانایی های ارتباطی چیست. استراتژی ها شامل گوش دادن فعال، باز کردن خطوط ارتباطی و ارتباط میانجی است.

خانواده درمانی

آموزش روانی

عمل آموزش به افراد دارای شرایط سلامت روان و خانواده های آنها برای کمک به توانمندسازی و حمایت از آنها در شرایط خود به آموزش روانی اطلاق می شود. آموزش روانی ابزاری قوی در برابر انگ زدن به شرایط سلامت روان و کسانی است که روزانه با این چالش ها روبرو هستند.

آموزش روانی با چهار هدف کلی تعریف شده است:

  1. انتقال اطلاعات
  2. حمایت دارویی و درمانی
  3. آموزش و پشتیبانی در خودیاری
  4. یک مکان امن برای تخلیه روانی

مشاوره رابطه

روابط آسان نیست و مشکلات ساده در زندگی روزمره شما می تواند باعث استرس یا فشار به هر رابطه شود. مشکلات دیگری که می تواند به استرس کمک کند شامل بیماری مزمن، عدم برقراری ارتباط موثر، تفاوت های فرهنگی، خیانت و مسائل مربوط به سلامت روان است. زوج ها ممکن است با مسائلی مانند صمیمیت جنسی، فاصله گذاری عاطفی، مشکلات مالی و عدم اعتماد عمومی مواجه شوند. مشاوره رابطه معمولاً زمانی شروع می شود که یک زوج در تلاش هستند تا تصمیم بگیرند که آیا مشکلات خود را حل کنند و با هم باشند یا اینکه ادامه ندهند.

منبع: premiermindinstitute.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 4.5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین