خجالتی بودن، ریشه ها و راهکارهای رفع آن

رفع مشکل خجالتی بودن، با توجه به گستره زیاد افرادی که با این مسئله روبرو هستند، می تواند همواره مورد توجه قرار داشته باشد. برای رفع مشکل خجالتی بودن، در ابتدای امر باید ریشه و علل بروز آن را شناسایی نموده و سپس در رفع این مسئله اقدامات مقتضی و مناسب را بکار بست. به طور کلی، موضوع کمرویی و خجالتی بودن، به عنوان یک مسئله و چالش جهانی به شمار می آید. چرا که این دسته از افراد با روند رو به افزایش مواجه هستند. البته نقش و تاثیر فناوری را نیز در این مقوله نمی توان نادیده گرفت.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین «چقدر به دیگران وابسته هستم؟»

بر این اساس، عده بیشتری از افراد را می توان یافت که از برخوردهای رو در رو اجتناب نموده و به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پناه می برند. بدون شک، تجربه حس خجالت و ترس از حضور یافتن در مهمانی ها و جمع، برای همه ما پیش آمده است. خجالتی بودن و کمرویی یک مانع بزرگ برای حضور فرد در جمع و اجتماع به شمار می آید. افراد خجالتی همواره در تلاش برای پرهیز کردن از موقعیت های جدید و ارتباطات اجتماعی می باشند. این دسته افراد برای پر کردن این خلاء به سمت فضای مجازی و دنیای بی حد و مرز شبکه های اجتماعی قدم می گذارند. بر همین اساس، رفع مشکل خجالتی بودن می تواند این افراد را به آغوش اجتماع و تعاملات اجتماعی باز گرداند.

پسر خجالتی

لزوم رفع مشکل خجالتی بودن

رفع مشکل خجالتی بودن، به علت اینکه افراد در موقعیت های نامساعد روابط شخصی و کاری قرار می دهد، می تواند بسیار تاثیرگذار و مؤثر باشد. افراد خجالتی و کمرو، از تمرین و فراگیری مهارت اجتماعی محروم می شوند و این امر می تواند این دسته افراد را به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل سازد. خجالتی بودن به علت وجود نوعی ترس در سرشت فرد شکل می گیرد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چگونه از فرصت های زندگی بهتر استفاده کنیم؟

این ترس مواردی نظیر ترس از کامل نبودن، مورد قبول واقع نشدن و دوست داشتنی نبودن را در بر می گیرد. بر همین اساس، افراد کمرو و خجالتی به جهت همین ترس ها از تعامل و معاشرت با دیگر افراد پرهیز می نمایند و در محیط هایی که هیچگونه شناختی از اشخاص ندارند، حاضر نمی شوند. با رفع مشکل خجالتی بودن، می توان تعامل و اتصال افراد را با دیگران برقرار نمود. عدم اعتماد به نفس، در ایجاد احساس خجالت و شرم نقش بسزایی را ایفا می کند. در چنین شرایطی، شخص به علت نداشتن اعتماد به نفس، به توانایی های خود ایمان ندارد و در نتیجه این امر خجالت و شرم در وجود او ظاهر می شود.

ریشه ها و علل تاثیرگذار در رفع مشکل خجالتی بودن

شناختن ریشه ها و علل تاثیرگذار در رفع مشکل خجالتی بودن، تاثیر بسزایی از خود بر جای می گذارد. به طور معمول، اشخاص خجالتی از حضور یافتن در جمع و بودن در کانون توجهات افراد پرهیز می کنند. ریشه کمرویی و خجالتی بودن می تواند از نوع نگاه و تصور فرد از خودش ناشی شود. در این شرایط، فرد خود را در احاطه امواج منفی می بیند و تحت تاثیر این مسائل هیچگونه ارزش مثبتی برای خود متصور نمی باشد. در این وضعیت کنترل افکار می تواند در جهت رفع مشکل خجالتی بودن کمک شایانی کند. ضعف در باورهای فرد نیز از دیگر ریشه های خجالتی بودن می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: بررسی و تحلیل روانشناسی زبان بدن

حساسیت زیاد داشتن بر روی رفتار و افکار خود نیز می تواند منجر به بروز این عامل شود. از دیگر ریشه ها در این زمینه برچسب خجالتی زدن بر پیشانی فرد می باشد. در بسیاری مواقع، فرد در دوران کودکی با کمرویی و خجالتی بودن دست به گریبان بوده است، اما با گذشت زمان و افزایش سن، این مشکل در وجود او از بین رفته است، اما دیگران همچنان او را فردی کمرو به حساب می آورند. در این شرایط و برای رفع مشکل خجالتی بودن تطبیق پیدا کردن فرد با باورهای خود بسیار حائز اهمیت می باشد. بر همین اساس، علل خجالتی بودن و کمرویی ریشه در تفکرات و افکار فرد دارد. برای حل این معضل تغییر تفکر و نوع نگاه، تاثیرگذاری بسیار بالایی از خود برجای می گذارد.

دختر خجالتی

راهکارهای تاثیرگذار برای رفع مشکل خجالتی بودن

یکی از راهکارهای حائز اهمیت برای رفع مشکل خجالتی بودن، پذیرفتن خود با وجود این مسئله می باشد. پذیرفتن و قبول کردن و کنار آمدن با کمرویی، از جمله گام های مؤثر برای غلبه بر آن به شمار می رود. مقاومت کردن در برابر پذیرش خجالتی بودن، راه غلبه با آن را دشوارتر و زمان بیشتری را صرف می کند. از دیگر راه حل های قابل قبول برای رفع مشکل خجالتی بودن، قرار گرفتن فرد در محیط هایی است که احساس خجالت و کمرویی ایجاد می شود.

این کار به مرور زمان سبب خو گرفتن فرد با این محیط ها شده و توانایی بودن در جمع را برای او به ارمغان می آورد. بنابراین شهامت قرار گرفتن در این محیط ها، برای از بین بردن احساس خجالتی بودن و کمرویی بسیار کارآمد و راهبردی می باشد. پذیرش و قبول اطرافیان همانگونه که هستند، از دیگر راهکارهای مؤثر در این زمینه به شمار می رود. بر این اساس، باید تصوراتی را که دیگران بی عیب و نقص بوده و تنها شخص دچار عیب و ایراد است را به دست فراموشی سپرد.

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس نیز از دیگر راهکارهای تاثیرگذار برای رفع مشکل خجالتی بودن تلقی می شود. بر این اساس، فرد با شناخت و قبول قابلیت های خود می تواند عزت نفس خود را ارتقا بخشد. ابراز خواسته ها و ترس و واهمه نداشتن از دوست داشتنی نبودن نیز در این زمینه کاربردی و راهگشا می باشد. اشخاص خجالتی در وجود خود کمالگرایی را تصور می کنند که در اغلب موارد دستیابی به آن امکان پذیر نمی باشد. عدم مقایسه خود با دیگران، تمرکز بر روی نقاط قوت و شناسایی مهارت و توانایی های خود، از دیگر راهکارهای تاثیرگذار برای رفع مشکل خجالتی بودن به شمار می آید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین