علل بی علاقگی جنسی در روابط طولانی مدت چیست؟

یکی از مسایلی که دامن بسیاری از زوج هایی که مدت زیادی از ازدواج و رابطه آنها می گذرد را گرفته، کمرنگ شدن رابطه و بی علاقگی جنسی در آنها است. بسیاری از این افراد به رغم اینکه در سال های نخست زندگی مشترک خود، از کشش و تعامل جنسی بالایی برخوردار بوده اند، اما پس از گذشت سالیان بسیار، رغبت و انگیزه خود را برای هر چه باکیفیت تر برگزار کردن مناسک زناشویی و جنسی از دست داده اند.

اولین جدایی میان همسران

به گفته متخصصان اولین جدایی میان همسران، با جدایی و کاهش رابطه جنسی و به اصطلاح بی علاقگی جنسی صورت می پذیرد. به دنبال آن و در بعضی از مواقع جدایی عاطفی از راه می رسد که چنانچه درمان نشوند، جدایی قانونی و طلاق در انتظار آنها خواهد بود. حتی اگر مسیر مستقیم به سمت طلاق هم نرود، امکان بروز خیانت و مسایل بغرنج دیگر در زندگی این افراد بسیار پررنگ است و رابطه بطور کل از مسیر درست و سلامت خود فاصله می گیرد. بنابراین اگر در 6 ماه گذشته روتین رابطه جنسی شما از نظمی که بطور معمول داشته، خارج شده است، لازم است کمی جدی تر به آن بپردازید و اختلالات احتمالی بوجود آمده را بررسی و رفع کنید.

بی علاقگی جنسی

نتیجه تحقیقات در مورد رفتار و تمایلات جنسی همسران در بریتانیا نشان داده است که احتمال بی علاقگی جنسی در زنان دو برابر مردان است. در میان مردان، بی علاقگی به رابطه در گروه سنی 35 تا 44 سال، بیش از گروه های سنی دیگر و در میان زنان در گروه سنی 55 تا 64 ساله اتفاق می افتد.

در این مقاله این موضوعات را نیز بررسی خواهیم کرد:

  • علت سرد مزاجی ناگهانی مردان چیست؟
  • دلایل سرد شدن زنان چه می باشد؟
  • راهکارهای درمان علل بی علاقگی جنسی در روابط طولانی مدت چیست؟

عوامل مشخص بی علاقگی جنسی همسران

روانشناس مرکز مشاوره فکر بکر می گوید با گذشت زمان و بالا رفتن سن، میل جنسی هم در زنان و هم مردان کاهش می یابد. اما طولانی بودن رابطه معمولا باعث بی علاقگی جنسی بیشتر در میان زنان می شود. در مجموع هم سلامت جسمی و هم جدایی های عاطفی و مسایل روانی بر روی این سکس تاثیر عمیق می گذارند و برای بعضی یک شرایط عادی و برای برخی دیگر درد و مصیبت ایجاد می کند.

بطور کلی می توان علل کاهش میل جنسی و روابط جنسی را به دو دسته عوامل بیولوژیک و روانشناختی تقسیم بندی کرد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: وقتی احساس دلزدگی زناشویی به سراغ شما می آید

عوامل بیولوژیک

افسردگی، اضطراب، وسواس و خودپنداره جنسی منفی، ترس از قضاوت و طرد شدن، تجارب ناخوشانید افراد در کودکی و سوء استفاده های جنسی از آنان، تاثیر مسایل فرهنگی و بازداری های ذهنی شخص، امکان وجود تمایلات همجنس گرایانه و مخفی نگاه داشتن آن، استفاده از موقعیت ها و مکان های تکراری برای رابطه و بسیاری دیگر، زمینه های روانشناختی کمرنگ شدن روابط جنسی در همسران را پدید می آورد.

عوامل روانشناختی

از دلایل بیولوژیک این مساله می توان به وجود بیماری ها، خستگی روزانه، مشکلات تیرویید و یا مصرف انواع داروهای ضد اضطراب و افسردگی اشاره کرد. در این صورت لازم است فرد در ابتدا انواع فاکتورهای سلامتی بدن خود را زیر نظر پزشک بررسی کند. چنانچه داروهای مصرفی بر تمایلات آنها تاثیر می گذارد، مساله را با پزشک خود در میان بگذارد تا در صورت امکان تغییراتی در نوع آنها اعمال کند. پژوهشگران دریافتند که داشتن فرزندان خردسال، یکی از دلایل عمده بی علاقگی به سکس در زنان به شمار می رود. در خصوص یائسگی نیز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این مساله باعث کاهش میل جنسی می شود، وجود ندارد.

روابط بد بین زوجین

ضرورت درمان همسران با میل جنسی کمرنگ

تحقیقات انجام شده در آمریکا و اروپا نشان می دهد 20 درصد از زوجین در سال، کمتر از 10 بار رابطه جنسی دارند که این رقم می تواند بسیار نگران کننده باشد. اما خوشبختانه تحقیقات دیگر بیانگر این مطلب هستند که 70 درصد زوجینی که اقدام به رفع مشکل جنسی خود توسط سکس تراپیست کرده اند و بویژه از درمان های تخصصی روانشناختی بهره گرفته اند، توانسته اند به زندگی جنسی خود رونق دوباره دهند و بر کیفیت زندگی مشترک خود بیفزایند. پژوهش و نظر سنجی رفتار جنسی مردم بریتانیا نشان می دهد برای افرادی که گفتگو در مورد رابطه جنسی با شریک زندگی شان راحت تر است، احتمال بی علاقگی به سکس کمتر است.

روانشناسان توصیه می کنند در صورت مشاهده اختلال در روابط جنسی خود، خوب است از همان ابتدا در مورد آن صحبت کنید و اجازه ندهید به یک مشکل لاینحل تبدیل شود. اگر نمی توانید درباره این موضوع صحبت کنید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید، چراکه؟!

اقدامات درمانی زوجین

اقدامات درمانی روانشناختی زوجین از الزامات یک رابطه آسیب دیده در میان زن و شوهرهاست. افراد می توانند با کمک متخصص سکس تراپیست، اختلالات، تعارضات و اختلاف های خود را شناسایی و حل کرده و راه حل های جدید را در زندگی خود پیاده کنند. در بسیاری فرهنگ ها نیز، وجود احساس شرم در افراد بویژه زنان، مانع بزرگی برای شکل گیری یک رابطه خوب و با کیفیت است که رواندرمانگر می تواند کمک بسیاری در کاهش این احساس در افراد کند. اینگونه زن و شوهرها می توانند ناگفته های جنسی خود را با یکدیگر در میان بگذارند و بدون ترس از قضاوت و یا طرد شدن، از داشتن یک رابطه خوب لذت ببرند و بر کیفیت زندگی مشترک خود بیفزایند.

بدانید که با تمام شخصی بودن این مساله و شرمی که از گفتگو درباره اش دارید، صحبت کردن معمولا بهترین راه برای افزایش کیفیت رابطه جنسی است. پس مساله جنسی خود را در ابتدا با همسرتان در میان بگذارید و اگر قادر به بهبود اوضاع خود نبودید، حتما با یک روانشناس زبده در میان گذاشته و نگذارید مساله در اثر بی توجهی شما تبدیل به یک بحران شود!

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین