مهمترین علائم افسردگی در زنان چیست؟

افسردگی زنان یکی از اختلالات شایع و جدی در دنیای امروز است که باید به آن توجه شود. شناخت علائم افسردگی در زنان این امکان را فراهم می آورد تا در مراحل ابتدایی بروز مشکل، بتوان راه حل مناسبی برای رفع مشکل پیدا کرد. افسردگی یک نوع اختلال خلقی است که دوره مشخصی ندارد، اما زندگی روزمره فرد را مختل میکند. نرخ ابتلا به افسردگی در زنان دو برابر بیش از مردان است. آشنایی افراد با نشانه های افسردگی میتواند مانع از بروز و یا پیشروی این بیماری شود.

علائم افسردگی در زنان، به دو دسته نشانه های جسمانی و روانی تقسیم می شوند. از مهمترین علائم جسمی افسردگی میتوان به خستگی، تغییرات اشتها، گریه های مداوم و بی دلیل، اختلالات خواب، کاهش و یا افزایش وزن اشاره کرد. بی انگیزگی، بی حوصلگی، احساس پوچی و بی ارزشی، عدم تمرکز، ناامیدی، تغییرات خلق و خو، فکر به مرگ و افکار خودکشی از مهمترین علائم روانی افسردگی به شمار می آیند.

افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان متاهل

از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بروز و یا تشدید علائم افسردگی در زنان متاهل میتوان به عوامل بیولوژیکی و محیطی، مشکلات زندگی و خانوادگی، اختلالات هورمونی، استرس و اضطراب اشاره کرد. افسردگی زنان متاهل یکی از شایع ترین انواع افسردگی می باشد و اغلب به علت فشارها و تنش های زیاد از سوی خانواده و جامعه پدیدار میگردد. بی انگیزه شدن، بی تفاوتی، احساس پوچی، عصبانیت و ناراحتی بی دلیل، بی توجهی به همسر و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی از مهمترین علائم افسردگی در زنان متاهل به شمار می آیند.

همچنین اختلالات خواب (بی خوابی و یا پرخوابی)، عدم تمایل به انجام امور روزانه، احساس قربانی شدن، احساس گناه و عذاب وجدان، بیماری های گوارشی، دردهای مزمن مانند سردرد و اقدام به خودکشی از دیگر نشانه های افسردگی زنان متاهل محسوب میشوند. یکی از موضوعات مهم در افسردگی زنان متاهل، از دست دادن والدین پیش از ده سالگی کودک و نیز آزارهای جنسی در دوران کودکی می باشد.

درمان افسردگی در زنان

شناخت صحیح علائم افسردگی در زنان یکی از روش های موثر جهت درمان درست و اصولی این بیماری می باشد. افسردگی در زنان انواع مختلفی دارد که با شناخت دقیق نوع افسردگی میتوان درمان مناسبی را انتخاب کرد. از انواع افسردگی زنان میتوان افسردگی MDD، بارداری، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، موقعیتی، دیستایمیا، افسردگی چاقی و فصلی را نام برد.

اولین قدم در درمان افسردگی کمک گرفتن از مشاور و متخصص در این زمینه است. صحبت کردن با یک مشاور روانشناس میتواند به فرد افسرده احساس امنیت و آرامش بدهد. ورزش کردن یکی از روش های موثر برای غلبه بر افسردگی است. شرکت در فعالیت های اجتماعی، رژیم غذایی سالم، خواب کافی، پیاده روی روزانه، دور کردن افکار منفی و حفظ سلامت جسمانی از روش های دیگر برای درمان افسردگی به شمار می آیند. روان درمانی یک روش مناسب برای درمان افسردگی های خفیف است. در موارد شدیدتر مصرف داروهای ضد افسردگی تحت نظر پزشک در کنترل علائم افسردگی در زنان بسیار تاثیرگذار است. ذکر این نکته ضروری است که درمان افسردگی نیاز به زمان کافی و استمرار در روند درمان دارد.

علائم افسردگی در زنان

علائم بیماری روانی در زنان

عوامل متعددی میتواند بر سلامت روان زنان در یک جامعه تاثیرگذار باشد. اختلالات روحی و حملات اضطرابی از شایع ترین علائم افسردگی در زنان است. نگاه جنسیت زده، سنت ها، ارزش گذاری های اجتماعی و فرهنگی از عواملی هستند که میتوانند تاثیر منفی بر سلامت روان زنان داشته باشند.

از مهمترین علائم بیماری های روانی در زنان میتوان به افسردگی، فوبیا، اختلالات اضطراب پس از حادثه (تجاوز، خشونت خانگی)، اختلال در خوردن (بی اشتهایی و یا پرخوری عصبی) و تمایل به خودکشی اشاره کرد. همچنین مشکلات روحی پس از زایمان، اختلالات پیش از قاعدگی و مشکلات پس از یائسگی از دیگر علائمی است که در زنان پدیدار می شود. اختلال در چرخه خواب از مهمترین علائم افسردگی در زنان است. از مهمترین این اختلالات میتوان به بی خوابی، پرخوابی، کم خوابی، وحشت در خواب و افکار پریشان اشاره کرد. اختلال وسواس فکری و عملی یکی دیگر از بیماری هایی است که بیشتر زنان را درگیر میکند. در این نوع اختلال، فرد کنترلی بر افکار و رفتارهای وسواس گونه خود ندارد. در واقع، علائم بیماری های روانی در زنان میتواند به شیوه ای کاملاً متفاوت از مردان نمایان گردد.

علائم افسردگی در دختر جوان

دختران جوان و نوجوانان هم مانند بزرگسالان میتوانند دوره های افسردگی را تجربه کنند. نشانه ها و علائم افسردگی در زنان و دختران جوان دارای نقاط مشترک زیادی است. گریه های مداوم، غم، ناراحتی، بی علاقگی به انجام کارهای روزانه، بی حوصلگی از تشابهات علائم افسردگی در زنان و دختران جوان محسوب میشوند. از مهمترین نشانه های افسردگی در نوجوانان میتوان به عدم تمرکز بر درس، نداشتن انگیزه برای مطالعه، دوری از دوستان و خانواده، بی اشتهایی و کج خلقی اشاره کرد.

افت تحصیلی، فرار از مدرسه، اعتیاد به تلفن همراه، فضای مجازی و در برخی موارد، روی آوردن به مواد مخدر، خشونت، پرخاشگری، اقدام به خودکشی و نداشتن اعتماد به نفس کافی از دیگر علائم افسردگی در دختران جوان به شمار می آیند. از دیگر علائم افسردگی در یک دختر جوان میتوان به تحریک پذیری های غیر معمول از جمله زودرنجی و عصبانیت های بی دلیل و عدم انتقادپذیری اشاره کرد. به یاد داشته باشید رفتار مناسب و برخورد صحیح اطرافیان با یک دختر جوان مبتلا به افسردگی، میتواند نقش مهم و کمک کننده ای در روند بهبود فرد داشته باشد. بهتر است پس از تشخیص نشانه های افسردگی، برای درمان اصولی و صحیح اقدام شود.

منابع: helpguide.org، psycom.net

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین