مشکلات خواب، عوامل ایجاد کننده و نحوه درمان آن

مشکلات خواب و نداشتن یک خواب راحت و آرام، یکی از معضلاتی به شمار می رود که بسیاری را درگیر خود نموده است. این اختلال به شکل سخت خوابیدن یا بیدار شدن پی در پی پس از خواب رفتن، نمود پیدا می کند. چنانچه این مشکل برای مدت زمانی مانند یک ماه تداوم داشته باشد، فرد دچار اختلال و مشکلات خواب شده است. بدون تردید، نیاز به خواب و استراحت برای رسیدن به آرامش و بازیابی انرژی های از دست رفته، جزئی جدا نشدنی و لاینفک از پیکره وجودی انسان به شمار می رود.

خواب کافی و استراحت لازم از بعد جسمی و روانی تاثیرات بسیار مطلوب و بهینه برای انسان با خود به همراه دارد. افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و استرس، تقویت حافظه و بازیابی انرژی، از فواید تاثیر گذار و مؤثر خواب محسوب می گردد. همه ما به طور حتم افرادی را در طول زندگی مشاهده نموده ایم که بلافاصله و با لمس کردن بالش به خواب عمیق و راحت فرو می روند. در مقابل بسیاری هم هستند که فرآیند خواب رفتن آنها با کش و قوس های فراوان و به سختی صورت می گیرد.

مشکلات خواب
خواب ناکافی

نیاز بدن به خواب کافی

از آنجایی که بدن انسان به هشت ساعت خواب کافی و لازم در شبانه روز نیاز مبرم دارد، مشکلات خواب و نداشتن خواب مفید بر روی سلامت بدن تاثیر مستقیم از خود بر جای می گذارد. هر انسان حدود یک سوم از دوران زندگی خود را در خواب به سر می برد. استرس و تنش های کاری، باعث کاهش سطح کیفی خواب فرد شده و ادامه این روند اختلالاتی را در سیستم بدن شخص ایجاد می کند که با گذشت زمان در قالب بیماری های جدی و خطرناک پدیدار می گردد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، وارد شدن فرد به مرحله خواب، تجدید قوا و بازیابی انرژی را برای او به ارمغان می آورد که بازیابی جنبه های روحی را بیشتر از بعد جسمی تحت تاثیر خود قرار می دهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: کیفیت تصویر ذهنی از شکل بدن تان چقدر است؟

مغز انسان برای عملکرد و فعالیت بهینه و بهتر و به منظور سازماندهی مناسب، به فرصتی برای اعمال تغییرات بیش از پیش احتیاج پیدا می کند. زمانی که شخص در وضعیت خواب به سر می برد، در مغز سلول های مخصوصی به انجام فعالیت مشغول می باشند که در هنگام اختلال و مشکلات خواب فعالیت بیشتری را صورت می دهند. یکی از عامل های مهم و حائز اهمیت برای تحلیل و بررسی داده های موجود در مغز، خواب می باشد. چرا که در حالت خواب اطلاعاتی که به مغز انسان در طی روز وارد شده است، بار دیگر مورد ارزیابی و ساماندهی قرار می گیرد.

این فرآیند در افرادی که دچار مشکلات خواب و اختلال در این زمینه می باشند با سرعت بسیار پایینی انجام می پذیرد. نداشتن خواب کافی بر روی عملکرد مغز تاثیرات نامطلوبی از خود بر جای گذاشته و با ادامه این روند، مغز عملکرد درست و مناسب خود را از دست می دهد. در این حالت فرد علاوه بر اختلال و مشکلات خواب، به توهم نیز دچار می گردد.

آختلال خواب
بدخوابی معضلی در زندگی های امروزی

عوامل حائز اهمیت ایجاد کننده مشکلات خواب

به طور کلی، مشکلات خواب در اثر وجود شرایطی به صورت مستمر و متداوم، خوب خوابیدن و سطح کیفی خواب فرد را تحت شعاع خود قرار می دهد. در این زمینه عوامل متعددی می تواند بر روی ایجاد این اختلال به طور مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر گذار و مؤثر باشند. استرس بیش از حد، یکی از عواملی است که کیفیت خواب را بشدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در اغلب موارد، استرس و اضطراب در بی خوابی یا کم خوابی نقش بسزایی را ایفا می نمایند. ممکن است این امر به صورت زود گذر و به مدت چند شب و ناشی از وجود شرایطی مانند در پیش داشتن یک دیدار مهم یا قبل از جلسه امتحان بروز پیدا کند. در این حالت و پس از پشت سر گذاشتن موارد گفته شده، استرس و اضطراب نیز از بین می رود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: افسردگی را بهتر و بهتر بشناسیم

چنانچه این عوامل به صورت منظم و مستمر رخ داده و روند زندگی فرد را با مشکل همراه سازد، می تواند نمایانگر اختلال و مشکلات خواب به شمار رود. عدم سلامت روحی یا جسمی مانند ابتلا به بیماری افسردگی نیز می تواند در ایجاد اختلالات خواب تاثیر گذار باشد. نداشتن تمرکز، احساس خستگی در طول روز، قطع ناگهانی برخی داروها، تاثیر مستقیم داروهایی مانند کافئین و آمفتامین، بیماری های غده تیروئید، درد مزمن مانند آرتروز، سر درد و کمر درد مداوم، آلرژی و مشکلات تنفسی، از دیگر عوامل تاثیر گذار در مشکلات خواب به شمار می روند.

انواع مختلف اختلال و مشکلات خواب

مشکلات خواب در طیف های مختلفی ظهور پیدا می کند که بی خوابی یکی از شایع ترین نمونه های آن به شمار می رود. بی خوابی در اثر عواملی نظیر مشکلات گوارشی، هورمون ها، اضطراب و استرس به وجود می آید. همچنین در ایجاد این اختلال ابتلا به بیماری های مختلف نیز تاثیر گذار می باشد. آپنه خواب، نوعی دیگر از مشکلات خواب به شمار می آید که به صورت وقفه های تنفسی به ویژه در هنگام خواب ظاهر می شود.

در این حالت میزان اکسیژن دریافتی بدن کاهش پیدا کرده و سبب بیدار شدن فرد از خواب می گردد. گونه ای دیگر از اختلالات خواب، پاراسومنیاها هستند که در قالب بروز رفتارهای غیر عادی و حرکات غیر طبیعی پدیدار می شود. این نمونه اختلال شامل شب اداری، کابوس های شبانه، ناله کردن و حرف زدن در خواب، دندان قروچه و راه رفتن در خواب می باشد. سندروم پای بی قرار و حملات خوابی یا نارکولپسی از دیگر موارد مشکلات خواب محسوب می شوند.

بد خوابیدن
فکر کردن بیش از حد پیش از خواب منجر به بدخوابی

نحوه و طریقه درمان مشکلات خواب

حل و درمان مشکلات خواب متناسب با علت زمینه ای و نوع اختلال صورت می گیرد که از طریق اعمال تغییرات در سبک زندگی و درمان های پزشکی انجام می پذیرد. اعمال تغییرات مثبت و مطلوب در سبک زندگی تاثیر چشمگیری بر روی بهبود سطح کیفی خواب از خود بر جای می گذارد.

این تغییرات در قالب تغییر در رژیم غذایی، ورزش کردن، برخورداری از یک برنامه برای خواب منظم، عدم مصرف الکل و استعمال دخانیات و کاهش مصرف کربوهیدرات ها نمود پیدا می کند. درمان های پزشکی به منظور حل مشکلات خواب به صورت تجویز داروهای متناسب با نوع اختلال مانند داروهای خواب آور، داروهای درمان کننده مشکلات سلامتی، محافظ دندانی برای جلوگیری از دندان قروچه و مکمل های ملاتونین انجام می گیرد.

تشخیص مشکلات خواب توسط پزشک و به صورت معاینه فیزیکی و کسب و جمع آوری اطلاعات از سوابق پزشکی فرد انجام می شود. در صورت نیاز و صلاحدید، پزشک معالج مبادرت به تجویز آزمایش های مختلف برای فرد نظیر آزمایش خون، الکترو انسفالوگرام یا بررسی فعالیت های الکتریکی مغز و تست خواب یا پلی سومنوگرافی می کند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 4.5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین