بررسی و تحلیل روانشناسی زبان بدن

امروزه در روانشناسی مذاکره، روانشناسی جنایی و روانشناسی آموزشی از بررسی و تحلیل روانشناسی زبان بدن بسیار زیاد استفاده می شود. در پرتو روانشناسی زبان بدن، فهمیدن، درک کردن و خواندن احساسات غیر کلامی افراد میسر می شود. بدون تردید، از بخش های مهم ارتباطات و تعاملات انسانی، فهمیدن و درک نمودن احساسات اشخاص محسوب می شود. بر این اساس، با تجزیه و تحلیل حالات و حرکات و نوع قرارگیری اعضای بدن یک شخص، به ویژه وضعیت قرارگیری پا و دست، در لحظه می توان به احساسات او پی برد. معمولا اشخاص در مواقع ارتباط برقرار کردن یا صحبت نمودن، اقدام به بروز رفتارها و حالات بدنی ویژه می نماید.

به همین جهت، فرآیند استفاده از حالات بدن، لحن صدا، نوع نگاه، وضعیت قرارگیری دست، پا و حالات سر و صورت، روانشناسی زبان بدن را در بر می گیرد. بروز این حالات در جهت دریافت یا ارسال پیام های بدون کلام صورت می گیرد. بر پایه تحقیقات و یافته های علمی، بیش از 55 درصد اثر کلی یک پیام، به صورت ارتباط های غیر کلامی انتقال پیدا می کند. در این میان 38 درصد اثر یک پیام شنیداری و 7 درصد آن به شکل کلامی جلوه می نماید. به همین دلیل، روانشناسی زبان بدن به عنوان یکی از بخش های ارتباطات غیر کلامی، در مذاکرات، سخنرانی ها و برقراری تعاملات از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. همچنین در روانشناسی جنایی برای درک و فهم راستی آزمایی فرد می توان از زبان بدن او به نتایجی دست یافت.

زبان بدن

اهمیت و ضرورت روانشناسی زبان بدن

همانطور که اشاره شد، در روانشناسی زبان بدن و در هنگام برقراری ارتباط، 55 درصد پیام های منتقل شده به دیگران به شکل غیر کلامی بروز پیدا می کند. این رفتارهای غیر کلامی شامل حالات چشم ها، ابروها، سر و وضعیت قرارگیری دست ها و پاها می شود. کنترل زبان بدن به وسیله قسمت ناهشیار مغز انجام می گیرد. به همین جهت، اشخاص هیچگونه دخل و تصرفی در این موضوع ندارند. در نتیجه هر رفتار و عملی در این زمینه احساسات درونی و واقعی فرد را بازتاب می دهد.

روانشناسی زبان بدن از قدمت بسیاری بالایی برخوردار می باشد. چارلز داروین، نخستین کسی بود که تحقیقات در رابطه با این موضوع را آغاز نمود. زبان بدن یک واسطه و رابط بسیار قوی و حائز اهمیت به شمار می رود. چرا که نمایانگر نحوه رفتارها، نوع بیان، حرکات، لحن گفتار و سایر خصوصیات ذاتی فرد محسوب می شود. بنابراین روانشناسی زبان بدن یک پارامتر و مؤلفه تاثیر گذار و مؤثر در تعاملات و ارتباطات انسانی به شمار می رود. زبان بدن (Body language) در جنبه های مختلفی نظیر ارتباط با همسر، عرصه کار و فعالیت، تربیت فرزند و تعاملات روزمره مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات کاربردی و مهم در روانشناسی زبان بدن

از آنجایی که روانشناسی زبان بدن با (حالات و حرکات اعضای بدن) شخص به صورت ناخودآگاه به منظور ارسال پیام ها به طرف مقابل، همراه می باشد، ذکر نکاتی مهم و کاربردی در این زمینه می تواند تاثیر گذار باشد. چنانچه فرد در هنگام تعامل و صحبت با دیگری بیش از اندازه به شخص نزدیک شود، نمایانگر عدم توجه به حریم شخصی افراد می باشد. این موضوع عدم راحتی و صمیمیت افراد را به دنبال دارد. تکان دادن فراتر از حد معمول سر، نشانه تظاهر به فهمیدن یا عدم درک و فهمیدن موضوع می باشد. نگاه کردن فرد در هنگام صحبت کردن به ساعت، مؤید کم صبری و بی احترامی است.

تحلیل زبان بدن

این کار عدم تمایل به شنیدن صحبت های طرف مقابل یا عجله داشتن را تداعی می کند. قرار گرفتن حالت بدن در وضعیت بد نیز نشانه بی احترامی و بی حوصلگی جهت شنیدن صحبت های طرف مقابل می باشد. در روانشناسی زبان بدن، کف دست های باز صداقت فرد را متجلی می سازد. دست به سینه شدن، حالت دفاعی فرد را نشان می دهد. تکان دادن پاها نشانگر ضعف، اضطراب و ناراحتی می باشد. چین انداختن ابرو، فشار دادن دندان ها و انقباض گردن، مفهوم ترس را می رساند. لبخند زدن به صحبت های طرف مقابل دال بر علاقمندی می باشد. در روانشناسی زبان بدن انداختن پاها روی هم نشانه مقاومت، تماس چشمی طولانی و زیاد نشانه عدم صداقت، تماس چشمی معرف علاقمندی، حالت آینه ای به منزله تعامل خوب و بالا بردن ابروها نشانه رنجش یا راحت نبودن فرد می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ضرورت و نقش ورزش در سلامت روان

کاربرد روانشناسی زبان بدن در ابعاد زندگی

روانشناسی زبان بدن در تشخیص هیجان، ترس، اضطراب، استرس، صداقت و دروغگویی، پیشبینی تصمیمات، رفتار و موضع اشخاص بسیار کاربرد دارد. زبان بدن، از جمله راهکاری مؤثر در تشخیص دروغگویی افراد در علم روانشناسی به شمار می رود. زبان بدن فردی که به دروغ متوسل می شود با دست های مشت کرده یا در جیب رفته، مالیدن گردن، چانه، گوش، چشم، لکنت و تغییر لحن و صدا، کشیدن یقه لباس و خنده های اجباری در هنگام صحبت کردن همراه می باشد.

تشخیص اضطراب و استرس نیز به کمک زبان بدن به خوبی میسر می شود. فردی که دچار اضطراب یا استرس است در چهره اش نوعی رنگ پریدگی، برافروختگی و بی قراری بروز پیدا می کند. نوع و نحوه قرارگیری دست ها نیز در این زمینه تاثیر گذار و مؤثر می باشد. از کاربردهای دیگر روانشناسی زبان بدن، پیشبینی رفتار و موضع طرف مقابل به شمار می رود. بر همین اساس، فردی که مضطرب و نگران است نه تنها از تمرکز لازم برخوردار نمی باشد، بلکه تصمیمات و عکس العمل های مناسبی نیز بروز نمی دهد.

روانشناسی زبان بدن

نقش روانشناسی زبان بدن در تعاملات اجتماعی

روانشناسی زبان بدن، به عنوان یک ابزار ارتباط غیر کلامی در نوع و نحوه تاثیر گذاری تعاملات اجتماعی، از جایگاه بسزایی برخوردار می باشد. زبان بدن هرگونه تعامل روزمره ساده تا مذاکرات در سطح بالا را تحت شعاع خود قرار می دهد. زبان بدن روایتگر وضعیت احساسی و عاطفی فرد می باشد. اعمال هر حرکت و رفتار، بخشی از عواطف و احساسات فرد را به تصویر می کشد.

بر همین اساس، در پرتو روانشناسی زبان بدن احساسات حقیقی و واقعی افراد به وسیله حالات مختلف اعضای بدن متجلی می گردد. این رفتار و اعمال در بررسی و ارزیابی نوع تعامل افراد با یکدیگر بسیار تاثیرگذار می باشد. به همین جهت، زبان بدن و معطوف شدن بر احساسات و عواطف درونی افراد، کمک شایانی در مورد خواسته ها، تفکرات و احساسات آنها می نماید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 4]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین