عوارض داروها بر سلامت روان چیست؟

در این مبحث به بررسی و تحلیل عوارض داروها بر سلامت روان افراد می پردازیم. اگرچه داروهای شیمیایی با هدف درمان انواع بیماری ها تجویز می گردند، اما با تمام فواید و مزیت ها ممکن است برای بلند مدت یا کوتاه مدت فرد را با عوارضی روبرو ساخته و زندگی او را تحت شعاع خود قرار دهد. اگرچه مصرف داروهای تجویزی برای کاهش یا از بین بردن علائم بیماری ها صورت می گیرد، اما در بسیاری مواقع با عوارض جانبی خفیف یا شدیدی همراه می باشد.

بر همین اساس، رخ دادن هر گونه تغییر عملکرد یا واکنش ناخواسته و زیان آور فیزیولوژیک بدن که در اثر مصرف داروها ایجاد می گردد، مفهوم عوارض دارویی را تداعی می کند. از سوی دیگر، مصرف دارو به منظور درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری، یک امر اجتناب ناپذیر به شمار می رود. از طرف دیگر، برخورداری از امنیت خاطر، داشتن ذهنی سالم و تفکر سازنده، احساس امنیت و به طور کلی بهداشت روان، از مؤلفه های مهم و تاثیرگذار در ابعاد زندگی انسان به شمار می آید.

تاثیر داروها بر سلامت روان

در این میان بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب، استرس و افسردگی سلامت روان فرد را نشانه رفته و ضمن تاثیرگذاری بر تمام ابعاد زندگی فرد، حس رضایتمندی و آرامش خاطر او را کاهش می دهد. به همین جهت، تجویز داروهای متناسب با نوع عارضه برای بازگرداندن سلامت روان فرد در دستور کار قرار می گیرد. در این بین، عوارض داروها بر سلامت روان را نمی توان نادیده گرفت.

نحوه تاثیرگذاری داروها بر سلامت روان

عوارض داروها بر سلامت روان و تاثیرگذاری آنها متناسب با نوع دارو و دوز مصرف شده می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، مصرف دارو نقش مهم و برجسته ای را در درمان بیماری های مختلف ایفا می نماید. اگرچه دارو، به عنوان یکی از مؤلفه های تاثیرگذار برای بازگرداندن صحت و سلامتی در وجود فرد می باشد، اما در کنار مزیت های فراوان داروها، عوارضی نیز در اثر مصرف آنها ایجاد می گردد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: افسردگی را بهتر و بهتر بشناسیم

برای درمان بیماری و اختلالات روحی بسته به نوع و شدت و ضعف اختلال، داروهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. تجویز برخی داروها در این زمینه با عوارضی مانند خواب آلودگی، افزایش اشتها، ایجاد وابستگی، اضافه وزن و تاثیر بر روی تمرکز و حافظه فرد همراه می باشد. در ادامه مقوله عوارض داروها بر سلامت روان، به بررسی عوارض داروهای ضد افسردگی می پردازیم.

داروهای ضد افسردگی

عوارض داروها بر سلامت روان به ویژه داروهای ضد افسردگی، متناسب با تعداد دوره های بیماری، شدت علائم و طول مدت اختلال افسردگی متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که افسردگی از زمره اختلالات شایع و متداول در زندگی انسان ها محسوب می شود. این بیماری روند زندگی عادی و روزمره انسان را مختل نموده و تمام ابعاد زندگی را تحت شعاع خود قرار می دهد. سرعت عمل در انجام اقدامات درمانی، اثرات نامطلوب و مخرب این اختلال را بر روی مغز کاهش داده و سبب سرعت بخشیدن به بهبودی و از سرگیری زندگی عادی فرد می شود.

ورزش ذهن

داروهایی مانند دوپامین و سروتونین که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند، علائم افسردگی را با ارتقای انتقال دهنده های موجود در مغز به حداقل می رسانند. برای اثر بخشی و تاثیرگذاری بهتر داروهای ضد افسردگی حدود سه الی چهار هفته زمان نیاز می باشد و مدت زمان مصرف این داروها در حدود سه ماه به طول می انجامد. داروهایی ضد افسردگی اگرچه اثرات و علائم بیماری بر روی مغز را کاهش و کنترل می کنند اما عوارضی را نیز با خود به دنبال دارند. بی قراری، پریشانی، اضطراب، تهوع و سرگیجه، تاری دید، خشکی لب ها، افزایش قند خون، بی خوابی، خستگی و کاهش میل جنسی، بخشی از عوارض داروها بر سلامت روان به شمار می آید.

خطرات و عوارض داروها بر سلامت روان

از عوارض داروها بر سلامت روان و جسم افراد به سادگی نمی توان عبور کرد. به طور کلی، داروهایی که جهت درمان مشکلات روحی و روانی تجویز می گردند از عوارض جانبی و حتی خطرناک و جدی برخوردار می باشند. عوارض شدید این داروها سطح کیفی زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. حرف زدن در خواب، دیدن کابوس شبانه، فراموش کار شدن، مشکلات حافظه، تکرر ادرار، ضعف و دردهای عضلانی، از جمله عوارض داروها بر سلامت روان به شمار می روند.

برای درمان بیماری های روحی روانی از داروهای محرک نیز استفاده می شود. این داروها وظیفه تحریک سیستم عصبی مرکز مانند نخاع و مغز را بر عهده دارند. مصرف این داروها نیز بدون عوارض جانبی همراه نمی باشد. تغییرات شخصیتی، تیک های گفتاری یا حرکتی، بروز حالت تهاجمی، توهم، تمایل به آسیب و صدمه زدن به خود و دیگران، ایجاد مشکلات رفتاری جدید، کاهش اشتها، مشکلات خواب و افزایش ضربان قلب، از خطرات و عوارض داروها بر سلامت روان محسوب می شود.

عوارض داروهای ضد افسردگی

از عوارض جانبی و خطرات قرص های تثبیت کننده خلق و خو و ضد روان پریشی در مقوله عوارض داروها بر سلامت روان نیز نمی توان غافل شد. تشنج، حرکات غیر قابل کنترل، ورم کردن پاها و دست ها، جمع شدن آب زیر پوستی، چاقی و افزایش وزن، خستگی، خواب آلودگی و مشکلات بینایی، از عوارض جانبی داروهای ضد روان پریشی می باشد. عوارض جانبی داروهای تثبیت کننده شامل مشکل در تشخیص رنگ، سیاهی رفتن چشم، توهم و شنیدن صداهای غیر واقعی یا دیدن اشخاص غیر حقیقی، لکنت زبان، هذیان گویی، لرزش دست ها و افزایش وزن می شود.

اعتیاد و وابستگی شدید به داروهای اعصاب و روان، عصبانیت، اختلالات جنسی، ضعف سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف فلوکستین، بالا رفتن احتمال تصادفات رانندگی و مشکلات قلبی و عروقی، از دیگر عوارض داروها بر سلامت روان به حساب می آیند. مصرف داروهای آرام بخش و ضد افسردگی در دوران شیردهی باید با مشورت پزشک معالج صورت گیرد. چرا که عوارض جانبی این داروها به وسیله شیر مادر، وارد بدن نوزاد شده و حتی می تواند مرگ نوزاد را با خود به دنبال داشته باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 0 - میانگین امتیاز: 0]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین