معضل اجتماعی به نام اعتیاد و نحوه درمان آن

بدون شک و تردید، یکی از معضلات بزرگ اجتماعی که به عنوان عاملی خطرناک بر سلامت فرد و جامعه سایه افکنده است، معضل اعتیاد به شمار می رود. اعتیاد نه تنها فرد، بلکه خانواده و اطرافیان شخص را نیز بشدت تحت شعاع خود قرار می دهد. رشد و گسترش این معضل در بین قشر جوان جامعه، جدی بودن این آسیب اجتماعی را بیش از پیش گوشزد می نماید. شواهد و آمارهای موجود نمایانگر پایین آمدن میانگین سنی مصرف کنندگان و گرایش و تمایل قشر جوان و حتی نوجوان به سمت این معضل اجتماعی می باشد. بر همین اساس، ابتدا مفهوم و معنای اعتیاد را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

منظور از اعتیاد چیست؟

می توان ابراز نمود که اعتیاد به عنوان نوعی بیماری اجتماعی پدیدار شده و عوارض روانی و جسمی نیز با خود به همراه دارد. اگرچه حل و درمان بعد روانی و جسمی به تدریج در فرد بهبودی حاصل می نماید، اما تا زمانی که ریشه اصلی و عوامل گرایش و تمایل شخص به سوء مصرف بررسی و تحلیل نشود، گرفتار شدن مجدد شخص بیمار به این معضل اجتماعی محتمل می باشد.

اعتیاد

یکی از مشکلات و معضلات بزرگ که از لحاظ بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی عوارض جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند، اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. گسترش این آسیب اجتماعی، هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و ارزش های جامعه را نشانه رفته و این مؤلفه های حیاتی و کلیدی برای بقای یک جامعه را به ورطه سقوط و تباهی می کشاند. به طور کلی، دو عامل وابستگی و تحمل با این معضل اجتماعی رابطه تنگاتنگ و عمیقی را برقرار می سازند.

در مقوله تحمل، با سوء مصرف مواد، فرد محیط شیمیایی مغزش را دچار تغییر می نماید. با تغییر کردن ماده شیمیایی موجود در مغز، نیاز فرد به ماده مصرف شده بیشتر و بیشتر شده تا بتواند اثر دلخواه خود را محقق سازد. در زمینه وابستگی، مغز فرد این تصور را ایجاد می سازد که برای زنده ماندن و ادامه زندگی، بیش از پیش به ماده مخدر مصرفی نیاز مبرم پیدا می کند. اگرچه با سوء مصرف مواد تغییراتی در مغز حادث می شود، اما اندام های بدن مانند قلب، شش ها و کبد نیز از این تغییرات بی نصیب نمی مانند. بر همین اساس و با گذشت زمان ترک اعتیاد به مراتب سخت تر و با مشقت بیشتری همراه می باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: احساس آرامش چه تاثیری در موفقیت و سلامتی دارد؟

اثرات اعتیاد بر فرد

با عنایت به مطالب گفته شده، اعتیاد علاوه بر ایجاد تغییرات فیزیکی در فرد، تغییرات روانشناختی را نیز با خود به همراه دارد. از آنجایی که مصرف مواد مخدر، با تغییرات شیمیایی محیط مغز همراه است، شخصیت فرد مصرف کننده نیز بشدت تحت شعاع این تغییرات قرار می گیرد. بر همین اساس، فرد معتاد در اغلب موارد با شخصیتی پرخاشگر یا بدگمان ابراز وجود می کند که در این شرایط اقدام به خودکشی یا حتی آدمکشی نیز در رفتارهای آنها به چشم می خورد. تمام ابعاد زندگی یک فرد معتاد حول محور اعتیاد می چرخد و این روند تمام فکر، ذهن و حتی فعالیت های شخص را در بر می گیرد. این آسیب اجتماعی می تواند همه اقشار یک جامعه را درگیر خود نماید.

معتاد

بدون تردید، همگان برای معتاد شدن و وارد شدن به این دنیای پر از تباهی و سیاهی آمادگی دارند. چرا که همه انسان از عضوی به نام مغز برخوردار می باشند که می تواند در شرایط مشابه آنها را به سمت این دام سوق دهد. مواد مخدر بر جنبه هایی از مغز که نظارت و کنترل بر روی نیازهای مهم و اساسی انسان را دارند، مسلط شده و این ابعاد مغز را مطیع خود می سازد.

پدیده اعتیاد، منحصر به طبقه خاصی از نظر اجتماعی نیست و هر طبقه و هر قشری را می تواند به دام خود رهنمون سازد. اگرچه ممکن است اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی برای همیشه ریشه کن نشود. اما با اندیشیدن تمهیدات مناسب و اقدامات مقتضی می توان با کنترل و مسلط شدن بر این معضل خانمان سوز، از یک بحران و رکود اجتماعی جدی و خطرناک جلوگیری به عمل آورد.

علائم و نشانه های اعتیاد

تشخیص به موقع نشانه های اعتیاد می تواند قدمی مؤثر در جهت بهبودی و نجات فرد بیمار از این آسیب اجتماعی مهلک و خطرناک به شمار رود. در حال حاضر پیدایش گونه های مختلف مواد مخدر و پایین آمدن سن مصرف کنندگان، توجه جدی به این معضل را بیش از پیش در کانون توجهات قرار می دهد. تشخیص علائم سوء مصرف مواد مخدر به ویژه در روزهای اول به سادگی ممکن نمی باشد، اما بروز تغییرات رفتاری و شخصیتی در فرد می تواند مؤید این موضوع و در زمره علائم اولیه اعتیاد به شمار رود.

از علائم و نشانه های ظاهری این بیماری می توان گرایش به سمت انزوا طلبی و تنهایی، کاهش چشمگیر سطح عملکرد در ابعاد مختلف مانند بهداشت فردی، کاهش سطح کیفی زندگی، فراموشی زیاد، از بین رفتن تدریجی عواطف و احساسات با نزدیکان، کاهش حس مسؤولیت پذیری، نوسانات رفتاری نظیر پرخاشگری، کاهش اشتها و بیخوابی یا کم خوابی غیر طبیعی را عنوان نمود.

اعتیاد به مواد مخدر

نحوه درمان معضل اعتیاد

اولین گام مؤثر و تاثیرگذار در درمان و ترک اعتیاد، مصمم بودن برای تغییر، تحول و نجات از این منجلاب بزرگ به شمار می رود. به طور معمول ترک این بیماری فرد را دچار کشمکش های درونی می سازد. برای درمان این مشکل حمایت اطرافیان، انگیزه و زمان، از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. پس از عزم کردن جزم خود برای ایجاد تغییرات، نوبت به گزینه های درمانی برای حل این بیماری می رسد.

اعمال شیوه های درمانی متناسب با موقعیت و وضعیت فرد بیمار، متفاوت می باشد. صرفا نمی توان یک گزینه درمانی را برای همه افراد درگیر با این معضل تجویز نمود. فرآیند ترک اعتیاد یک پروسه زمان بر و پیچیده می باشد. در این میان یکی از روش های مؤثر و تاثیر گذار برای درمان این آسیب اجتماعی، رفتار درمانی به شمار می رود. در این شیوه درمان، درمانگر در نگرش فرد به سمت مواد مخدر تغییراتی ایجاد می کند که بیمار را از مصرف مواد و بازگشت مجدد به سمت آن منصرف می سازد. ترک ناگهانی با دارو از طریق سم زدایی با داروهایی نظیر بوپرنورفین، متادون، نالترکسون و ترک ناگهانی بدون دارو، از دیگر گزینه های درمانی بیماری اعتیاد محسوب می شوند.

اعتیاد و مصرف مواد مخدر برای مدت زمان طولانی عوارض جدی بر روی بدن از خود برجای می گذارد. تعریق بیش از حد، عفونت دستگاه تنفسی، اختلالات پوستی، یبوست، آسیب ها وارد شدن به دهان و دندان، ایجاد هذیان و توهم و تغییر وزن، بخشی از عوارض بیماری اعتیاد محسوب می شوند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 2 - میانگین امتیاز: 3.5]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین