نقش تفاوت فرهنگی در ازدواج چگونه است؟

زمامی که تصمیم گرفتید ازدواج کنید، لازم است خود را به منظور قرار گرفتن در هر شرایطی آماده کنید. درست است که در ازدواج با تحقیق در مورد خانواده طرف مقابل یا گفتگوهای هدفمند مستمر میان دو نفر و خانواده هایشان به علاوه در کنار این موارد، مراجعه و کمک گرفتن از مشاور تا حد زیادی شناخت میان دو طرف حاصل می شود. اما با این حال همه موارد اشاره شده برای شناخت از خانواده و فرهنگ زندگی آنها، صد در صدی و کامل نخواهد بود. می توان در بسیاری از زندگی هایی که تازه شکل گرفته است، در طعم شیرین آن تلخی هایی مشاهده کرد.

پیشنهاد می کنیم انجام دهید: تست آنلاین «چقدر همسرتان را شناخته اید؟»

زمانی که دو نفر بصورت رسمی ازدواج می کنند، تمام تلاش خود را انجام می دهند تا باب میل طرف مقابلشان رفتار کنند تا دل او را به دست آورند. در این میان یکی از مهمترین چالشهایی که طرفین ازدواج با آن روبرو هستند، کنار آمدن با تفاوتهای فرهنگی خانواده هایشان می باشد که یکی از مهمترین شروع کننده های اختلافات زناشویی در اوایل زندگی است. این یک امر طبیعی و عادی برای هر گروه و اجتماعی است که عضوی به تازگی به جمع آنها اضافه شده است و باید توسط اطرافیان پذیرفته شود. اما گاهی دیده می شود که وجه اشتراکات آنقدر کم است که نه تنها پذیرشی از اعضاء گروه شکل نمی گیرد بلکه همین امر موجب اختلاف و دعوا می شود.

اختلاف با همسر

تفاوتهای فرهنگی میان زن و مرد چقدر مهم است؟

مطابقت داشتن از نظر فرهنگی دو نفری که تصمیم گرفته اند تا با یکدیگر ازدواج کنند، یکی از موارد بااهمیت و موثر در امر ازدواج آنها می باشد. این مورد که خانواده طرفین ازدواج تا چه اندازه از نظر فرهنگی و اجتماعی شبیه به یکدیگر هستند یا اصطلاحا چقدر از نظر هم کفوی فرهنگی شباهت دارند. نمونه هایی مثل رسم و رسومات فرهنگی خانواده ها، باورها و ارزش های خانواده ها، نوع برقراری روابط اجتماعی با اطرافیان و سایر عوامل دیگر جزء ساختار فرهنگی یک خانواده به حساب می آیند.

به یاد داشته باشیم ساختار شخصیت هر فرد در محیط خانواده بوجود می آید. محیط و شرایط زندگی، فرهنگ قالب در قوم و قبیله، ارزشها، عقاید و باورهای دینی، سطح توقعات و انتظارات شخصی، از عمده مواردی است که توانایی آن را دارد که اختلافاتی را در زندگی زناشویی مرد و زن بوجود آورند. به ویژه در کشور پهناور ما که به عنوان یک جامعه واحد و یکپارچه شناخته می شود، از خرده فرهنگ های بسیار متعدد مانند قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مثل اقوامی چون ترکهای آذری، کرد ها، اقوام عرب و کلیه قبایل لرها، گیلکی ها، سیستانی ها و بلوچ ها و سایر اقوام دیگر که از لحاظ فرهنگی با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت های فرهنگی که در میان زوج ها بدون شک در هر جغرافیایی که زندگی می کنند وجود دارد که معمولا به مرور زمان خودش را بیشتر از قبل نشان می دهد.

شناخت همسر

تفاوت های فرهنگی میان خانواده زوج ها

اختلافات فرهنگی میان خانواده ها به نوع تفکرات و آداب و سنتهای مختلف آنها ارتباط دارد. در اینگونه اختلافات خانوادگی بیشتر مشکلات دیده شده بر سر نوع برگزاری مراسم ازدواج یا نحوه برخورد ها و رفتار ها با خانواده طرف مقابل می باشد. این موضوع هر چند ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما همین اختلافات کوچک و به اصطلاح ناچیز می تواند به تداوم رابطه یک زوج آسیبی جدی وارد کند و زوجین را تحت تأثیر این اختلافات که نقشی در آن نداشته اند، قرار دهد. پس نتیجه میگیریم حتی اگر دختر و پسر با یکدیگر اختلاف نداشته باشند، وجود فرهنگهای مختلف خانوادگی و دخالت اعضاء می تواند شروع کننده اختلافات زناشویی میان آنها گردد.

پیشنهاد ما این است که جوانان نباید قبل از رسمی شدن ازدواج این اختلافات را کوچک بشمارند یا نادیده بگیرند. لازم است به آنها توجه بیشتیر از قبل داشته باشند تا میزان اختلافات احتمالی در آینده را به حداقل برسانند. پیشنهاد دیگر به زوج هایی که در زندگی مشترک با این دسته مشکلات و دخالتها دست و پنجه نرم می کنند، نباید این اجازه را به اطرافیان و خانواده ها بدهند که در زندگی مشترکشان دخالت کنند.

تفاوت فرهنگی میان زن و مرد در زندگی مشترک

در قسمت قبل از اختلافات میان خانواده ها گفتیم. اما در اینجا تاکیدمان بر روی خود زوجین و اختلافات احتمالی که خواهند داشت صحبت خواهیم کرد. موردی که می تواند بیش از هر مشکل دیگری در زندگی مشترک برای زوجین آزار دهنده باشد، اختلاف و تفاوت فرهنگی میان زن و مرد است. همه می دانیم که وجود این اختلافات درک متقابل مرد و زن از یکدیگر را با سرعت کمتری پیش می برد. همین عدم درک و تفاهم مشترک، شروع کننده اختلافات بزرگتر در آینده زندگی مشترکشان خواهد بود.

سنجش تفاهم و تفاوت فرهنگی در ازدواج

اگر شما می خواهید با فردی آشنا شوید یا در شرف آشنایی هستید ولی در وجود خود احساس می کنید تفاوت فرهنگی و اجتماعی با طرف مقابلتان دارید، لازم است قبل از هر اقدامی بررسی کنید که به چه اندازه امکان ایجاد تفاهم در زمینه فرهنگی با یکدیگر دارید. اگر پیش از اینکه توافق محکمی با طرف مقابلتان در زمینه فرهنگی داشته باشید، ازدواجتان را رسمی کرده اید و مواردی حل نشده از نظر اختلافات فرهنگی باعث آزار شما در زندگی شده است، آنجاست که شروع فرسودگی زناشویی می باشد.

در این حالت طرفین ازدواج می بایست هزینه های بسیاری را متحمل شوند. پیشنهاد می کنیم که رسمی کردن ازدواج را تا زمان حل اختلافات به تاخیر بیندازید. زیرا وقت و هزینه ای که قبل از ازدواج و شکست احتمالی در آن صرف می کنید، به مراتب کمتر از خرج و مخارج حل اختلافات پس از ازدواج می باشد. در اینجا یاد آن ضرب المثل معروف خواهیم افتاد که پیشگیری بهتر از درمان است.

پذیرفتن تفاوت ها در زندگی مشترک

دیدگاه زن و مرد از نظر فرهنگی باید شفاف بیان شود

در دوران آشنایی یا حتی نامزدی و عقد، بررسی کنید که شما و همسرتان آیا حاضر هستید دیدگاه و نظرات موافق یا مخالف همسرتان را بپذیرید؟ البته در اینجا منظورمان از پذیرش به معنی آن نیست که عقیده و سلایق خودتان را نادیده بگیرید و چشم پوشی کنید. به ویژه باورها و عقایدی که هویت و فرهنگ خانوادگی و شخصیتی خودتان را به نمایش می گذارد.

شما تا چه میزان این تمایل را در برابر او دارید که به دیدگاه و نظرات او احترام بگذارید و مخالفت نکنید؟ همسرتان تا چه اندازه توانایی پذیرفتن دیدگاه های موافق یا حتی مخالف شما را دارد؟ حتی مواردی را که با یکدیگر تفاهم ندارید، بررسی کنید و مشاهده کنید تا چه میزان برای شما اهمیت دارد که آیا بپذیرید یا مخالفت کنید؟ در آخر باید گفت که آیا می توانید از خواسته ها و علایقی که دارید چشم پوشی کنید و تابع دیدگاه و نظر او شوید یا خیر.

سخن آخر و نتیجه گیری

بسیاری از جوانان این جمله را می گویند: «دختر و پسر باید همدیگر را دوست داشته باشند و خانواده ها مهم نیستند». یا می گویند علف باید به دهن بزی شیرین آید که این سخن نیز با توجه به اختلافات فرهنگی پیش آمده در زندگی ها اشتباه می باشد. با توجه به صحبتهایی که در بالا صورت گرفت این نتیجه را می گیریم که نه تنها باید دختر و پسر همدیگر را به خوبی بشناسند، بلکه باید خانواده ها و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی یکدیگر را نیز به خوبی شناسایی کنند تا با کمترین مشکل در آینده روبرو شوند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:
[تعداد رای: 1 - میانگین امتیاز: 3]
contact us
با ما در تماس باشید!
اشتراک در شبکه های اجتماعی:
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
22623587 - 021 رزرو وقت تست آنلاین